دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

فیلم‌ های «لاتاری» و «متری‌ شش‌ و نیم» مجوز می‌گیرند

چشمک‌ سینما به «مهدویان» و «روستایی»

محمدحسین مهدویان در دومین جشنواره فیلم سلامت

سینماپرس: چندماه مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر، برخی از اتفاقات از جمله عدم صدورمجوزساخت برای فیلم سازان، حاشیه‌ساز شده بود.

به گزارش سینماپرسرس، صبح نو نوشت: نمی‌شود، می‌شود، اصلاح لازم دارد، تهیه‌کننده تغییرکند. این‌ها مواردی است که در ماه‌های اخیر، درباره صدور پروانه ساخت برخی از فیلم‌ها مطرح شده است. از این فیلم‌ها می‌توان به «متری شش ونیم» سعیدروستایی و «لاتاری» محمدحسین مهدویان اشاره کرد. فیلم سازان جوانی که در دوسال گذشته جزو موفق‌ترین سینماگران ایرانی بودند.

 این فیلم سازان،  اصلاحات و خواسته‌های شورای صدور پروانه ساخت را اجرا کردند ولی تا به امروز هنوز موفق به دریافت مجوز نشده‌اند. برخی معتقدند این اتفاقات با نظرسازمان سینمایی و رییس جشنواره فیلم فجرصورت می‌پذیرد. می‌خواهند با فرسایشی شدن پروسه اعطای مجوز ساخت باعث خسته شدن فیلم ساز شوند که یا کلاً از تولید آن فیلم منصرف شود یا با زمان کمی که دارد نتواند آن را به جشنواره برساند، جشنواره‌ای که قرار است بدون دردسر و محافظه کار باشد.

از سینمای‌خنثی‌دوری‌کنیم
آقای محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما درباره این جریان به «صبح‌نو» گفت: نمی‌توان نظر قطعی دراین زمینه داد و مدیران جشنواره را مسبب این جریان دانست. تهیه‌کننده فیلم«نفس» افزود: من بازهم تأکید می‌کنم که اطلاع دقیقی از مسائل شورای صدور پروانه ساخت در شرایط فعلی ندارم و فقط می‌توانم روی این نکته اصرار کنم که ما نباید دنبال سینمای خنثی باشیم. این نگاه قبلاً در تلویزیون آغاز شده و نتیجه‌اش را هم پس داده است. بعضاً تلویزیونی با این عظمت از یک شبکه فارسی زبان با 50پرسنل مخاطب کمتری دارد. نگرانم که نکند این اتفاق برای سینما هم رخ بدهد و می‌خواهم این تذکر را به اهالی سینما و مدیرانش بدهم. فیلم بدون دغدغه خنثی است و این‌ها به ضرر سینما و تلویزیون می‌شود.قاسمی ادامه داد: البته برخی ازاین اتفاقات به خود ما هم برمی‌گردد. گاهی در یک جشنواره تعداد زیادی فیلمساز به روی یک سوژه مثل قتل تمرکز می‌کنند. به نظر من باید سینمای ما دغدغه‌مند و درعین حال متنوع باشد.

 مدیران سینمایی می‌توانند نقش مهمی دراین سمت و سو دادن داشته باشند
تهیه‌کننده فیلم«شیار143» با اشاره به مشکلات مجوز فیلم خودش، بیان کرد: فیلم‌های خود من هم از ابتدا تا به امروز با مشکل مجوز روبه رو بودند. درباره شیار143 شورا نظر داشت که شخصیت یونس، برای تلخ نشدن کار، شهید نشود. یا اگر شهید می‌شود باید در زمان بازگشت پیکرش به روستا، آن منطقه آسفالت و آبادانی شده باشد. درآخر فیلم هم الفت، شخصیت مادر شهید قالیچه خود را که بافته به جمکران تقدیم کند و بگوید فرزندش با امام زمان؟عج؟ برخواهد گشت.
قاسمی در پایان گفت: من درآن برهه مجبور شدم برای دریافت مجوز، تعهداتی بدهم ولی خلاف آن عمل کنم. مثلاً قرار بود در پایان فیلم قالیچه را به جمکران ببرد ولی من آن را انجام ندادم. من نسبت به این فیلم پنج صفحه تعهد داده بودم که به هیچ یک آن‌ها عمل نکردم! متأسفانه مجبور بودم وگرنه ما به عنوان سینماگر علاقه مند به این اتفاقات نیستیم.

هفته‌آینده‌حل‌می‌شود
پیرو موضوع مربوط به مشکلات برخی پروژه‌ها برای دریافت مجوز ساخت، خانم «طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون فرهنگی مجلس، به «صبح نو» گفت: طی تماسی که با آقای حیدریان، رییس سازمان سینمایی داشتم ایشان گفتند ترکیب اعضای شورای صدور پروانه ساخت احتمالاً این هفته با تغییراتی روبه رو خواهد شد. آقای حیدریان افزودند، نگاه وزارت ارشاد نسبت به فیلم لاتاری اصلاح شده و درحال حاضر مشکلی با این پروژه ندارند.
پروانه ساخت این فیلم هفته آینده صادر خواهد شد. ظاهراً شخص رییس سازمان سینمایی با سازندگان فیلم لاتاری و همچنین آقای داروغه‌زاده، دبیرجشنواره فیلم فجرجلسه برگزار و مسائل را برطرف کرده‌اند. طیبه سیاوشی درباره وضعیت فیلم متری شش ونیم، افزود: آقای حیدریان درباره این فیلم گفتند، مشکلات فیلم‌نامه برطرف شده و نظر شورا درباره تغییر تهیه‌کننده نیز تأمین شده است. قرار بود روز شنبه فیلمنامه اصلاح شده برای دریافت پروانه ساخت به شورا ارائه شود ولی باتوجه به عدم این اتفاق توسط سازندگان، صدور مجوز ساخت برای این فیلم هم به هفته آینده موکول شده است. بنابراین این فیلم هم به احتمال قوی در جلسه هفته آینده شورا، پروانه ساخت را دریافت کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از اعطای مجوز ساخت برای تولید آثارسینمایی و فعالیت تمام هنرمندان کشورمان حمایت می‌کنیم؛ اما باید این موضوع را نیز مد نظر داشت که شورای مذکور با توجه به مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی عمل می‌کند.
ممکن است برخی از فیلم‌ها با مسائل مطرح شده در خارج از کشور در یک موضوع قرار بگیرند که به همین خاطر لازم است تا حساسیت و دقت زیادی را برای ساخت آن‌ها به عمل آورد. گاهی اعتماد لازم بین تیم فیلم سازی و بخش دولتی وجود ندارد که همین ممکن است منجر به مشکل شود.
سیاوشی در پایان بیان کرد: چه در زمان ریاست آقای ایوبی در سازمان سینمایی و چه آقای حیدریان، بنده به هردوی این بزرگواران عرض کردم که ما از تم و ژانر اجتماعی فیلم‌ها استقبال می‌کنیم. طرح مسائل اجتماعی جزو موضوعاتی هستند که به صورت گفت‌وگوی مستقیم در کشور ما موفق نبوده‌اند ولی از طریق سینما می‌توانند به خوبی به مخاطب ارائه شوند. این مشکلات باید دائم گفته شوند و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم ولی گاهی این سوژه‌ها فراتراز مسائل هنری هستند و موضوعات سیاسی هم در بحث آن‌ها دخیل می‌شوند. هنجارهای اجتماعی نظیر اعتیاد و قاچاق زنان، مواردی هستند که ما از پرداخت به آن‌ها استقبال می‌کنیم و حتی حاضریم با یاری کارشناسان آگاه دراین زمینه، به سینماگران کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.