سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

انتقادات منتقد سینما به سیاست های مدیران سینمایی :

شوخی ایوبی با جشنواره دامنش را گرفت/ منتقدان را حذف می‌کنند، آن وقت پول‌های گمشده را به نام مطبوعات می‌نویسند!

رضا درستکار منتقد در نشست خبری فیلم سینمایی «تجریش ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی

سینماپرس: رضا درستکار اظهار داشت: آقای حیدریان باید فوری فکری بکنند چون این مسائل فوریت دارند. این موضوعات شوخی‌بردار نیستند ولی برخی از دوستان ما با همه‌چیز شوخی می‌کنند. پارسال آقای ایوبی با جشنواره فجر شوخی کرد و این مساله دامنش را گرفت.

 سازمان سینمایی، یکی از حساس‌ترین بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در دوره فعلی، مدیران سازمان سینمایی میراث‌دار اقدامات مدیریت قبلی این مجموعه هستند. میراثی که فیلم‌های توقیفی، شوراها، جشنواره فیلم سال گذشته و اقدامات دیگر را دربر می‌گیرد. در ماه‌های اخیر چند اتفاق باعث رسانه‌ای شدن سازمان سینمایی شد. ابتدا معرفی آقای داروغه‌زاده به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر امسال که باعث نظرات و انتقاداتی به این اقدام شد. سپس رفع توقیف برخی از آثار توقیفی که در کل با رضایت اهالی سینما روبه‌رو شد، هرچند برخی نسبت به کیفیت این اقدام شبهاتی داشتند. اتفاق سوم مربوط به شورای صدور پروانه‌ساخت بود؛ این شورا به برخی از کارگردانان موفق، چون آقایان محمدحسین مهدویان و سعید روستایی روی خوش نشان نداد به‌طوری‌که حتی تا به امروز، مجوز ساخت فیلم‌های آنان به‌طور رسمی صادر نشده است؛ اما آخرین اتفاق که باعث حواشی و انتقادات زیادی نسبت به مدیریت سینمایی کشورشد، مساله بودجه اعلامی برای جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود. بودجه‌ای که دو مرحله و با دو رقم متفاوت اعلام شد. اختلاف رقم این دو خبر، مبلغ قابل توجه 9میلیاردتومان بود.

 اهالی رسانه و کارشناسان رقم اعلام شده برای بودجه این جشنواره را بسیار بالا دانسته و محل هزینه‌کرد این بودجه را خواستارشدند.
این اعتراضات به یک خواست عمومی برای شفافیت مالی این جشنواره تبدیل شد. مدیران سینمایی و مسوولان جشنواره سال قبل درابتدا سکوت پیشه کردند اما با گسترش اعتراضات در اعلام نظری کوتاه، رقم اختلافی 9میلیارد تومانی را هزینه سینمای اهالی رسانه عنوان کردند؛ نظری که به گفته بسیاری از مطلعان، غیرواقعی، غیرمنطقی و بیشتر توجیه به‌نظر می‌رسید.

مگر قهوه‌خانه‌ است؟!
آقای «رضادرستکار» منتقد سینما درباره وضعیت فیلم‌های پشت خط مجوز مانده، به «صبح نو» گفت: من درباره فیلمنامه آقای سعیدروستایی شنیده‌ام که گویا دوستان شورای پروانه ساخت گفته‌اند، برو فیلمنامه‌ات را شیرین کن و دوباره بیاور. من واقعاً نمی‌دانم که شورای مذکور با چه جرات یا دلیلی چنین حرفی زده‌اند.
من می‌خواهم به این دوستان عرض کنم، عرصه فیلم‌سازی قهوه‌خانه یا چای تلخ نیست که با دو قاشق شکر شیرین شود! نمی‌دانم که آیا قبلاً هم چنین مباحثی دراین شورا مطرح شده یا نه ولی آنچه مشخص است، این‌چنین صحبت‌ها قطعاً بدعت است و جزو عجایب این مدیریت به حساب می‌آید.
درستکار ادامه داد: به طور کلی یک محیط منجمد و بدون انعطاف را در مدیریت جدید سینمایی می‌بینم. تعجب می‌کنم از آقای حیدریان چون وقتی ایشان به سازمان سینمایی آمد انتظار گشایش‌های واقعی وجود داشت.
منتظر بودیم رییس جدید برخلاف آقای ایوبی، دست از لفاظی و سخنوری بردارد و درعمل فضا را کمی مساعد بکند.
در عمل ‌تغییراتی ‌رخ ‌نداده
این منتقد سینما با اشاره به ترافیک تولیدات جشنواره فجر، بیان کرد: البته من معتقدم شخصی که بخواهد برای جشنواره فیلم بسازد، فیلمساز نیست و من شخصاً این کار را نمی‌پسندم؛ اما از آنجایی که فیلمسازانی مثل سعید روستایی و محمدحسین مهدویان انرژی و تحرک اصلی‌شان را از جشنواره گرفتند، ممکن است بخواهند برایشان محدودیت‌هایی ایجاد کنند. ممکن است جوری با این کارگردانان رفتار کنند که جریان فرسایشی شود. دوستان سازمان سینمایی قرار بود که در اجرا تغییراتی اعمال کنند و شرایط بهتری را برای سینما رقم بزنند ولی در عمل با این چینشی که درمدیران انجام دادند، باعث ترس ما می‌شوند. من از حضور برخی مدیران می‌ترسم، برخی از آنها در کارشان فسیل هستند.

هوا را صاف ‌نمی‌بینم
درستکار با تحلیل شرایط موجود و ماه‌های منتهی به جشنواره فجر، بیان کرد: من هوا را صاف نمی‌بینم. اوضاع خوبی را در مدیریت سینمایی و جشنواره مشاهده نمی‌کنم.
منتقدان را از تمام بخش‌ها به طور کامل حذف کرده‌اند. اگر مدیری، منتقدان را از سیاست‌گذاری‌ها حذف کند و آنها را مشارکت ندهد، یعنی نماینده افکار عمومی را مشارکت نداده است. یعنی کسانی را که از جنبه هنری و آرتیستیک سینما صیانت می‌کنند، نادیده گرفته‌اند. مدیریتی بسته، ناتوانی روابط عمومی در گردش اطلاعات، عدم شفافیت مالی، ایجاد نکردن دیوار شیشه‌ای در یک نهاد مهم بین مسوولان، مردم و رسانه‌ها جزو ضعف‌های مهم این مساله است.

برخورد چکشی‌ جواب ‌نمی‌دهد
رضادرستکار با اشاره به مدیریت داروغه‌زاده گفت: راستش من کاربرد صحیح آن اداره کل یعنی اداره کل نظارت و ارزشیابی را دقیقاً نمی‌دانم که چیست؛ اما می‌دانم که اغلب دعوا و جنگ‌ها آن‌جا صورت می‌گیرد و به دلیل ماهیت سانسوری‌اش، چندان مورد قبول این طرف یعنی سینماگران نیست. در این سال‌ها، به نسبت، عملکرد آقای احسانی را مفید و مؤثر دیدم. اغلب هم جنبه‌های نظارتی است که جدی دنبال می‌شود و ارزشیابی در آن دستگاه، غالباً فاقد معناست! همین که حالا این تعداد فیلم توقیفی داریم و اکنون توقیف‌شان در حال رفع شدن است، نشان می‌دهد که همیشه یک طرف ماجرا در حال لنگیدن است. به نظرم مدیری که بتواند مانند آقای ظریف شعاع دیپلماسی را گسترده‌تر کند، برای چنین مدیریت‌هایی لازم است، نه اینکه با برخوردهای چکشی شاهد این‌همه حواشی باشیم.

جشنواره ‌دامن ‌ایوبی ‌را گرفت
منتقد سینما و تلویزیون در پایان گفت: ممکن است این ضعف‌ها دامن آدم‌های زیادی را بگیرد. آقای حیدریان باید فوری فکری بکنند چون این مسائل فوریت دارند. این موضوعات شوخی‌بردار نیستند ولی برخی از دوستان ما با همه‌چیز شوخی می‌کنند. پارسال آقای ایوبی با جشنواره فجر شوخی کرد و این مساله دامنش را گرفت. با جشنواره فجر شوخی نکنید چون ممکن است دامنتان را بگیرد! در سینما باید با درایت، روی گشاده و مشارکت طرفین درگیر و دخیل فعالیت کرد و اگر غیر از این باشد به مشکل برمی‌خوریم. دارند منتقدان را مثل آقای ایوبی به‌طور کامل حذف می‌کنند. این یعنی تکرار اشتباهات دولت قبل. گویا اهالی رسانه برای مدیران نقش مزاحم را دارند؛ جالب است منتقدان را حذف می‌کنند، آن وقت پول‌های گمشده یا اختلافات مالی را به نام مطبوعات و رسانه‌ها می‌نویسند؛ این شرم‌آور است.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۰:۴۳
    2 0
    اين سايت مكرر از نقايص سازمان سينمايي از زواياي مختلفي انتقاد مي كند وخيلي از دوست داران هنر سينما وسينما گران از سر دوستي انظار مي دهند وتذكر ولي افسوس كه گوش شنوايي نيست اداره نظارت مهمترين شايد مهمترين بخش سازمان باشد ولي شما دقت كنيد در اين چند سال اخير چه كساني سكاندار آن شده اند واكنون هم كه كسي برآن منصوب شده كه شايد بتوان گفت كمترين اطلاعات از سينما واين حوزه دارد كارنامه ايشان اظهر من الشمس است وحالا هم كه دبير جشنواره فجر خدا به خير كنه البته ايشان هم با يك مجموعه مديران خسته از ساليان پيش در اين حوزه مواجه است كه هر كدام 12 سال در حوزها هاي زير مجموعه حكومت مي كنند واقعا اقاي حيدريان چرا فكري به حال اوضاع مديريتي سينما نمي كند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۰:۵۹
    2 0
    به نظر مي رسد اقاي حيدريان اگر هم بخواهد حركتي بكند نمي تواند حلقه مديران مجموعه چنان بسته وتنگ است كه تعداد محدودي در آن حضور دارند وهيچ كس نمي تواند در ان نفوذ كند مديراني كه خوب بلدند به هم نون قرض بدهند شما مديريت مالي را ببنيد مديران كل ديگر هم همين طور مگر اراده ايي از غيب وارد شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.