سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

آشفتگی مدیران صداوسیما در پخش سریال‌های مناسبتی

سریال هاتف

سینماپرس: سازمان صداوسیما در حالی که قرار بود سریال‌های «هاتف» و «عقیق» را برای دهه دوم محرم روی آنتن ببرد یا زمان پخش آنها با مشکل مواجه شده یا در پخش آن.

صداوسیما طبق سنت هر ساله خود همزمان با آغاز ماه محرم پخش سریال‌های مناسبتی با محتوای عاشورایی و محرمی را در دستور کار شبکه‌های خود قرار داد. در این راستا مجموعه‌های تلویزیونی «پرواز در ارتفاع صفر» عبدالحسین برزیده، «شکوه یک زندگی» رضا بهشتی که در دهه اول محرم از شبکه‌های سیما پخش شد به دلیل نداشتن ایده جذاب، عدم توجه و دقت در نگارش فیلمنامه و سلسله حوادث و رخدادهای مرتبط با یکدیگر نتوانست همدلی و همراهی مخاطب در داوری سریال را برانگیزد.

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی اوایل مهر ماه با حضور در پشت صحنه سریال «عقیق» از پخش این سریال در دهه دوم محرم خبر داده بود که تا به امروز این اتفاق میسر نشد. میرباقری با حضور در کنار عوامل تولید مجموعه «عقیق» با اشاره به اهمیت مجموعه‌های مناسبتی گفته بود: "سریال‌های مناسبتی سال‌هاست مخاطبان خود را پیدا کرده است و امروز یکی از مطالبات بینندگان ماست. با توجه به اهمیت موضوعات ملی و مذهبی شبکه‌های سیما همواره از تولید چنین آثاری حمایت می‌کنند و امیدواریم «عقیق» نیز علاقمندان خود را در دهه دوم محرم پای تلویزیون بیاورد."

اما بنا بر اعلام شبکه‌ها، قرار بود که در دهه دوم محرم سریال «هاتف» داریوش یاری با بازی زیبا بروفه، سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیرسلیمانی، حمید گودرزی، محمد حاتمی، شهرام قائدی، محمد فیلی، کاظم بلوچی، مریم کاویانی و الهه حسینی و با خط داستانی اینکه در روز عاشورا، ابراهیم در کربلا بر اثر حمله قلبی می‌میرد. دخترش ریحانه پیگیر آخرین گفته ناتمام پدر می‌شود. این پیگیری ریحانه را رو در روی خانواده و زندگی زناشویی‌اش قرار می‌دهد اما ریحانه اعتقاد دارد که عدالت نمی‌تواند در پشت در خانه آدم جا بماند ... از شبکه یک سیما و «عقیق» بهرنگ توفیقی با ایفای نقش شبنم مقدمی، هدایت هاشمی، بهزاد فراهانی، نادر فلاح، علیرضا آرا، نسیم ادبی و با این داستان که به عَجز مهمونم می‌کنی؟ به تسلیم؟ این چه رضایی‌ست که باید از ظهر عاشورا و وَقف عقیق و خون پسرم بگذرم؟ رضای کدوم دیاریِ، این رضاییِ که تو می‌خوای... از شبکه سه سیما پخش شود که سریال «هاتف» پس از اما و اگرهایی که در پخش آن به دلایل مشکلات فنی عنوان شده بود، با حواشی دیگری همراه بود و سریال «عقیق» هنوز به پخش نرسیده است.

نخستین قسمت از سریال «هاتف» به تهیه‌کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی داریوش یاری که قرار بود از شب شنبه ساعت 22 روی آنتن شبکه یک سیما برود، بنا بر آن چیزی که مشکلات فنی مربوط به بخش موسیقی و صداگذاری مجموعه اعلام شد، به پخش نرسید و پس از برطرف شدن این مشکل، پخش شبانه این سریال از روز یکشنبه از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

از طرفی اولین حاشیه‌های این سریال در نخستین قسمت این مجموعه زمانی بوجود آمد که ابراهیم - محمد فیلی – تصمیم می‌گیرد به کربلا مسافرت کند و به دلیل ناراحتی‌ قلبی و نگرانی همسرش، دخترش ریحانه – زیبا بروفه – به همراه پدر راهی این سفر می‌شود؛ تا این جای سریال مشکلی وجود ندارد. اما مسئله اصلی زمانی بوجود می‌آید که در ادامه کار و سکانس‌های بسیار کوتاه سریال «هاتف» در عراق، چهره حدیثه تهرانی به جای زیبا بروفه نشان داده می‌شود و این سوال در اذهان شکل می‌گیرد: رسانه‌ای که در میان رسانه‌ها از همه حساستر و مهمتر است و می‌تواند یک مملکت را اصلاح، ارشاد و هدایت کند چگونه به سمت انحراف مخاطب و به تعبیر دیگر توهین به شعور مخاطبان سوق داده می‌شود؟ اگر جابجایی بازیگر هم اتفاق افتاده بهتر است که قبل از پخش سریال این تغییرات اعلام شود تا اینکه با بازی با شعور بیننده، مخاطب خود را از دست دهند.

دومین مشکل این سریال هم خوانندگی تیتراژ پایانی سریال«هاتف» بود که قرار بود با صدای محمد اصفهانی پخش شود اما چنین نشد.

از طرف دیگر با گذشت نیمی از ماه محرم و طبق اعلام قبلی مدیران سیما تا به امروز پای سریال «عقیق» به آنتن شبکه سه سیما باز نشد و همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نیست که چرا سریالی که قرار بود با برنامه‌ریزی قبلی از دهه دوم محرم به پخش برسد این اتفاق به وقوع نپیوسته است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که مدیران سازمان صداو سیما نیاز به یک بازنگری در تولید محتوا و برنامه‌ریزی درست و موفق خود در تولید آثار مناسبتی دارند؛ تا علاوه بر خالی بودن دستانشان برای مخاطبان آن هم در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و ماه محرم بار دیگر شاهد این نوع برخوردهای سلبی از سوی کارگردانان و تهیه ‌کنندگان سیما نباشیم.

* مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.