چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

گلایه منتقد قدیمی محافظه کار از جشنواره قدیمی محافظه کار!

هوشنگ گلمکانی منتقد در چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه

آینه نیوز: هوشنگ گلمکانی؛ یکی از اضلاع مجله قدیمی «فیلم» که سال ها در نگارش مطالبی تحت عنوان «نقد» و در اداره رسانه سینمایی اش، روش «محافظه کاری» را در پیش گرفته است، تحت همین عنوان و در قالب یادداشتی حمایتی از فیلم سینمایی «شَنِل»، جشنواره فیلم فجر را مورد نقد قرار داد!

هوشنگ گلمکانی؛ یکی از اضلاع مجله قدیمی «فیلم» که سال ها در نگارش مطالبی تحت عنوان «نقد» و نیز در اداره رسانه سینمایی اش، روش «محافظه کاری» را در پیش گرفته است، تحت همین عنوان و در قالب یادداشتی حمایتی از فیلم سینمایی «شنل»، جشنواره فیلم فجر را مورد نقد قرار داد!

به گزارش آینه نیوز، اگر چه محافظه کاری جشنواره سی و پنجم با نمایش و تماشای تدریجی فیلم های جامانده اما ارزنده ای چون «زرد» و «آپاندیس» هر چه بیشتر هویدا می شود، اما اطلاق عنوان محافظه کاری از فردی که خود به این عنوان شُهره است هم در نوع خود جالب است. به هر حال در بخشی از یادداشت  حمایتی «گلمکانی» از فیلم آماده برای اکران «شنل» آمده است: «فیلم «شنل»؛ دومین ساختهٔ بلند حسین کندری هم از فیلم‌ هایی بود که در جشنواره محافظه‌ کار سی‌ و پنجم فجر نادیده گرفته شد. برخی فیلم‌ های قابل‌ توجه جوان‌ ها اصلا در جشنواره پذیرفته نشدند و برخی دیگر به بخش جنبی در واقع تبعید شدند تا جا برای سینمای محافظه‌ کار سنتی باز شود؛ برای فیلم‌ ها و فیلم‌ سازهایی که برخی از آن‌ ها دست‌ کم سه دهه از زمانه عقب مانده‌ اند. دو سال پیش «دوئت» (نوید دانش) قربانی این نوع نگاه شد، پارسال هم «آپاندیس» (حسین نمازی) و «زرد» (مصطفی تقی‌ زاده) و «مفت‌ آباد» (پژمان تیمورتاش) و «گلدن تایم» (پوریا کاکاوند) و چه بسا فیلم‌ های دیگری که هنوز ندیده‌ ام. «شَنِل» در بخش بلاتکلیف جنبی و روز آخر جشنواره گنجانده شد که مصداق بارز تبعید بود. دیروز که فیلم را دیدم به نظرم آمد مثل همین چند فیلم یادشده لااقل از نیمی از فیلم‌ های بخش اصلی بهتر است. با کارگردانی ماهرانه، فیلم‌ برداری سنجیده و ریزبافت و اجزای کارشده و دقیق (بازی‌ها، فیلم‌ برداری، صدا و تدوین و موسیقی). گویا «شَنِل» قرار است از چند روز دیگر روی پرده‌های عمومی برود؛ اگر ببینید، شاید با من موافق باشید».

لازم به ذکر است هوشنگ گلمکانی؛ عضو هیئت انتخاب بخش هنر و تجربه جشنواره سی و چهارم و یکی از داوران بخش نت‌ پک سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

فیلم سینمایی «شنل» ساخته حسین کندری بعد از تجربه ساخت فیلم «اینجا کسی نمی میرد» است که در گروه تحت مسئولیت هوشنگ گلمکانی یعنی «هنر و تجربه» اکران ناموفقی داشت. «شنل» که در بخش فرعی- «چشم انداز» جشنواره سی و پنجم به نمایش درآمد، از چهارشنبه هفته آینده اکرانش را آغاز خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.