چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶

وقتی وزارت ارشاد هم خبر ندارد

از اکران یک فیلم قبح‌شکن تا انتظار برای اجرای قانون

سر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی*

حالا در شرایطی که بعضی مسؤولان یا خوابند و یا آنقدر ماندن و رفتن و فکر حفظ صندلی درگیرشان کرده که همه چیز را رها کرده‌اند و یا بعضی دیگر سرگرم بازی ۷ به ۳ و ۴ به ۳ در فلان رویداد فرهنگی هستند، امیدمان به قانون است.

به گزارش سینماپرس، فارس نوشت: در این چند روز هرچه فریاد زدیم که چرا باید جایزه داد به فیلم‌های قبح شکن ؟ چرا باید فیلمی که قانون را نادیده گرفته با سلام صلوات اصلاح شود و برای اکران روانه سینما کنیم، گوش هیچ مدیری بدهکار نبود. با همه این اوصاف و با تمام انتقادات هم بالاخره دیروز یکی از فیلم‌های توقیفی اکران شد. به زودی بقیه فیلم‌های حامی فتنه یا قبح شکن هم اکران می‌شوند. اما این فقط آغاز یک پروژه تازه است که چندین بار تا امروز هشدارش را داده ایم.

امروز هم پوستر یک فیلم متوسط و بسیار معمولی در راستای همان پروژه منتشر شد. سوژه پوستر هم بدن خالکوبی شده  یکی از سوپراستارها در حمام است. از این پس هم باید سوژه‌های دیگری باشیم.

همه اینها نه توهم توطئه است و نه شوخی. نه زیادی جدی گرفتن است و نه فریاد از سر بی دردی. بلکه حقیقتی است که به زودی مدیران محترم سازمان سینمایی هم نتیجه‌اش را خواهند دید. امیدواریم همه این حرکتها که بصورت منظم در مسیر قبح شکنی در سینما دارد جلو میرود از سر ندانستن و متوجه نبودن مدیران باشد. یعنی در خوش بینانه ترین حالت که امیدواریم همین باشد، مدیران سینمایی دارند با تصمیماتشان سینما را به سمتی می‌برند که از این به بعد اگر هرنوع فیلم قبح شکنی با اصلاح، مجوز گرفت و عکسشان نشست روی سردر سینما دیگر هیچکس تعجب نکند.

در این میان دغدغه‌های جدی از قبیل اینکه تاثیر فیلمهایی از این دست بر خانواده‌ها چه می شود و آیا با اکران فیلم هایی از این دست نمی‌توان منتظر رواج ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی، بدبینی نسبت به دین و به انزوا رفتن جامعه مذهبی بود بماند برای وقتی دیگر.

عجالتا شاید حالا و در شرایطی که بعضی مسولان یا خوابند و یا آنقدر ماندن و رفتن و فکر حفظ صندلی درگیرشان کرده که همه چیز را رها کرده‌اند و یا بعضی دیگر سرگرم بازی ۷ به ۳ و ۴ به ۳ در فلان رویداد فرهنگی هستند، تنها امیدمان به قانون است و اینکه قانون پاپیش بکشد و با قاطعیت خواب را از چشم جماعتی که نادانسته به فیلمهای قبح شکن کمک میکنند بگیرد.

مجریان قانونی که پیش از این هم ثابت کرده اند که هرجا حس کند جماعتی در آن سوی مرزها برای فرهنگ کشور شمشیر از رو بسته‌اند، با شجاعت وارد میدان شده‌اند و اجازه نداده اند تا با غفلت برخی مدیران، نقشه‌های تلخی که فرهنگ را نشانه رفته است نقش بر آب شود.

وقتی ارشاد هم خبر ندارد

سازمان سینمایی برای اکران فیلمی که بنیان خانواده را هدف قرارداده  ویکی از آثار  قبح شکن سینمای ایران به شمار می‌آید خود وارد عمل شده است. اگر نگاهی به فرآیند اکران این فیلم بیاندازیم شاهد ورود مستقیم ارشاد به اکران این فیلم خواهیم شد. مرتضی شایسته مدیرعامل دفتر پخش هدایت فیلم از اکران فیلم «خانه دختر» از هفته آینده در برنامه سینما دو خبر داد. این درحالی است که این فیلم در شورای صنفی نمایش هیچ تقاضایی را ارائه نداده بود و این مهم را غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش روز شنبه 15 مهرماه اعلام کرد. با این اوصاف و با توجه به این که صاحبان فیلم شورای صنفی نمایش را نادیده گرفته و امکان نمایش در گروه آزاد را یافتند نشان از این مهم دارد که سازمان سینمایی برای اکران فیلم که بسیاری از بزه‌هارا در درون خود دارد و مروج برخی از تفکرات در جامعه خواهد شد و بنیان خانواده را هدف قرارداده است، اصرار داشتند. زیرا این فیلم درست در روز دوشنبه 17 مهرماه قرارداد نمایش‌اش را به ثبت رساند. این درحالی است که روندفعالیت شورا این گونه است که فیلم‌ها ابتدا پروانه نمایش و تقاضای نمایش خود را در شورا ارائه داده و در نهایت با توجه به عقد قرارداد مابین دفتر پخش و سینمای سرگروه یا سینماهای آزاد امکان نمایش می‌یابند این روند برای فیلم «خانه دختر» انجام نشد و برای اکران فیلم سرعت غیرقابل وصفی در نظر گرفته شده است. 

اختصاص دادن سالن‌های موزه سینما ، سینما فرهنگ و هویزه مشهد به فیلمی که در گروه آزاد اکران شده و این سالنها در اختیار وزارت ارشاد هستند، نشان از این دارد که وزارت ارشاد تاکید داشته که فیلم «خانه دختر» در سطح گسترده در کشور به نمایش درآید. فیلمی که یکی از فیلم‌های قبح شکن  است که خط اصلی آن تجاوز به عنف است و نگاه‌ها و بازی‌ها این شرایط را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند این فیلم با توجه به خط اصلی بدون هیچ پرگویی‌ای می‌تواند حتی مخاطب را به سمت این بزه سوق دهد. 

حالا باید دید با توجه به اکران فیلم «خانه دختر» و نصب بیلبردهای گسترده در سطح شهر قانون چگونه با این فیلم قبح شکن برخورد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.