پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶

رئیس سازمان سینمایی در برنامه «چشم شب روشن»:

مردم عهد نکردند که فیلم های تکراری در ژانرهای یکسان تماشا کنند/ اگر فیلم خارجی مزاحم سینمای داخلی نباشد مخالفتی با آن نداریم

محمدمهدی حیدریان در نشست رسانه ای رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: محمد مهدی حیدریان در برنامه «چشم شب روشن» تاکید کرد: با توجه به ساخت فیلم‌ها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت.

به گزارش سینماپرس، مهندس محمد مهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی،سمعی و بصری شامگاه چهارشنبه 19 مهرماه با حضور در برنامه «چشم شب روشن» در گفت‌وگو با اکبر نبوی منتقد و روزنامه‌نگار پیشکسوت در خصوص وضعیت حال و آینده سینما، برنامه جامع سینما و لزوم تغییر ماهیت جشنواره فیلم فجر به گفت‌وگو پرداخت.

اکبر نبوی در ابتدای این برنامه با اشاره به سوابق مدیریتی مهندس حیدریان و نقش او در ریل‌گذاری سینمای نوین ایران پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراه آقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیرانی نظیر آقای کلهر را که در اوایل انقلاب شروع شده بود را ادامه داد و پایه‌ سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنا نهادند.

وی سپس خطاب به مهندس حیدریان ادامه داد: نقطه متمایز کار در مدیریت دهه 60 سینما وجود یم برنامه و برنامه‌ریزی بود که باعث شد سینمای ایران به دوران مطلوبی دست یابد اما وضعیت برنامه‌ریزی و طراحی سینما در امروز به چه صورت است و آیا قرار است همان مدل دهه 60 پیاده شود؟

تنها نقطه مشترک سینمای امروز با دهه 60 وجود برنامه است

محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال گفت: حتما کسانی که اعتقاد به این موضوع دارند که امروز مانند دهه 60 قراراست رفتار کنیم، شوخی می‌کنند. تنها نقطه مشترک سینمای دهه 60 با اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر می‌افتد به دلیل پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عوامل دخیل در آن، به برنامه‌ریزی احتیاج دارد. فرهنگ بیش از هر حوزه دیگری به برنامه‌ریزی نیاز دارد و این موضوع را ما چه آن زمان و جه امروز می‌دانیم و به همین دلیل برای آنکه بتوانیم جهانی شویم باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب در بازار تصویر دنیا حضور موثر پیدا کنیم.

رئیس سازمان امور سینمایی،سمعی و بصری تصریح کرد: در فضای امروز فرهنگی هنری جهان، محدوده جغرافیایی معنا ندارد و کشور ما در این شرایط فرهنگی هنری جهان، در تعامل نا گریز و لاجرم با دنیا است که می‌توان این اتفاق را به‌عنوان بزرگ‌ترین تغییر نسبت به گذشته دانست که روزبه‌روز شاخصه‌های این بی‌مرزی شده و کار ما سخت‌تر می‌شود. در دوره اخیر با فرهنگ و هنری مواجه هستیم که بدون آن دیگر بخش‌های فرهنگی ما نمی‌تواند صاحب هویت شود.

در تمام سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم به دیگر حوزه‌ها بگوئیم فرهنگ زیربنا است

معاون وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی با تاکید دوباره بر اهمیت حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در دوره جدید با فرهنگ و هنری مواجه هستیم که بدون مرز است و دیگر در جغرافیایی ایران معنا پیدا نمی‌کند، متأسفانه در طول این سال‌ها تلاش کردیم تا به همه دوستان زحمت کش دیگر حوزه‌ها بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگ است و اگر انقلاب اسلامی اینقدر عمق دارد به دلیل ماهیت فرهنگی آن است و خاستگاه انقلاب درون فرهنگ مردم بود، با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی ما باید جدی‌تر باشد و اگر متوجه تغییرات دنیا و اقتضاعات دنیای امروز نشویم موفق نخواهیم بود. بنابراین تلاش ما این بود که به پشتوانه تجربیات مثبت دهه 60 و سال‌های بعد از آن به سرعت برنامه جدیدی را تدوین کنیم با مختصات این دوره هماهنگ باشد.

زبان تصویر، تنها زبان مشترک دنیا است

مهندس حیدریان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بی‌مرزی، پیدا کردن و مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بی‌واسطه را می‌دهد و تعامل بی‌واسطه کمک به مفاهمه را بیشتر می‌کند و زبان سینما و تصویر امروز تنها زبان مشترک در تمام دنیا است.

وی افزود:در دهه 60 ما به این احتیاج داشتیم برای برنامه‌ریزی و دستیابی به این اهداف مراحلی مانند استقرار، ارتقا کمی و ارتقا کیفی طراحی کنیم که طبیعتاً از ضعف‌ها و ناکامی‌هایی برخوردار بود که در طول سال‌ها آنها را اصلاح کردیم و در حال حاضر نیز حیاتی‌ترین عامل برای برنامه‌ریزی، این است که آن را جامع ببنیم و در غیر این صورت، موفق نخواهد بود و به‌سرعت و صحت هم پیش نخواهد رفت.

اخذ سهم از بازار تصویری جهان هدف اصلی ما است

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه پس از برنامه‌ریزی اولویت بعدی دست‌بایی به سهم از بازار تصویری دنیا است، بیان داشت: حفظ حراست و تبیین ارزش‌ها و داشته‌های معنوی هدف معنایی و محتوایی سینما است و باید در برنامه‌هایمان، مقصدمان به جهت شکلی و قالبی، حضور در فضای تصویری دنیا باشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم از بازار تصویری جهان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا حرف‌هایی که می‌خواهیم بزنیم، شنیده‌شده و مانع کپی‌برداری این حرف‌ها شویم و با قدرت تبدیل این حرف‌ها رتبه، بیان تصویری پیدا کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز مخاطبان ما بیشتر در معرض محصولات خارجی هستند و نکته تاسف‌برانگیز این است که مخاطب کودک بیش‌تر در معرض این تولیدات قرار دارد.نسل میان‌سال و بزرگ‌سال نوستالژی دارد اما برای کودکان افراد غیرملی نوستالژی شکل می دهند. ما با نسل میان‌سال و بزرگ‌سال دچار مشکل نیستیم چراکه آن‌ها نوستالژی دارند و پیشینه ذهنی و فرهنگی دارند اما کودک ما این را ندارد و افراد غیر ملی این نوستالژی را برای آن‌ها شکل می‌دهد که این واقعیت تلخی است.

مخاطب فعلی سینمای ایران، تنها 10 درصد از افراد جامعه است

حیدریان همچنین با تاکید براینکه سینمای ایران به سرعت باید در گونه‌ها بازسازی شود گفت: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمی‌توان به سینمای جهانی برسیم و متأسفانه زیر 10 درصد افراد، مخاطب فیلم‌های فعلی روی پرده هستند.

وی ادامه داد: با توجه به ساخت فیلم‌ها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت چرا که مردم عهد نکردند تا فقط این فیلم‌ها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی گونه‌ها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.

جشنواره‌ها در برنامه‌ریزی جدید، گذرگاه لازم و توقفگاه مهلکی است

در ادامه این برنامه، رئیس سازمان سینمایی در پاسخ اکبر نبوی در خصوص رویکرد مدیریت سینما در خصوص حضوره در جشنواره‌های خارجی بیان داشت: زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهای جنگ و نفت از ایران منتشر می‌شد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید روی سکو می‌رفتیم تا دیده می‌شدیم و جشنواره ها به‌عنوان اهداف اولیه طراحی شدند.

وی افزود: امروز جشنواره‌ها در برنامه‌ریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکی است و اگر مقصد گذاری ما جشنواره باشد، برای ما مشغولیت سازی می‌شود...

حیدریان عنوان کرد: اگر جشنواره از حالت توقف گاه و مقصد به حالت گذرگاه درنیاید، ما نمی‌توانیم سهممان را بازار جهانی بگیریم و برای این منظور اول باید مفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنیا را که بیننده جهانی با آن سرکار داشته باشد فراهم کنیم و در نهایت اینکه حضور و سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی بیش از جشنواره‌ها باشد.

استانداران، شهرداران و متولیان امنیت ملی باید متقاضی سینما باشند اما نیستند

در بخش بعدی این برنامه، اکبر نبوی کارشناس و مجری بخش سینمایی برنامه «چشم شب روشن» با اشاره به نبود فقر سالن در بسیاری از شهرهای کشور از برنامه‌ریزی سازمان سینمایی برای گسترش سینما در کشور به عنوان ابزاری برای کمک به امنیت ملی سوال کرد که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ اظهار داشت: سینما یک پدیده و نهاد اجتماعی با خاصیت امنیت ملی است و حقش این است که بیشتر به آن اهمیت دهیم و به‌ عنوان استاندار، شهردار و به‌عنوان متولیان امنیت ملی باید متقاضی سینما باشیم که متأسفانه در حال حاضر نیستیم و این اتفاق، یک صدمه فرهنگی بزرگی است.

وی با اشاره که به خواست ائمه جمعه برای وجود سینما در شهرها گفت: برخی از ائمه جمعه می‌گویند ما سینما نداریم، ما می‌خواهیم خانواده‌ها بیایند بیرون و در یک مکان فرهنگی با هم باشند.

رئیس سازمان سینمایی ابراز کرد: روش مطلوب برای رسیدن به حرکت به‌سوی عدد مطلوب در سالن سازی است. در سال‌های اخیر این حرکت آغاز شده و ما باید شتاب این اتفاق را بیشتر کنیم و دیگر اینکه سینماها را چه در قالب پردیس‌ها و چه در طرح جدید که مجموعه‌هایی شامل 2 یا 3 سالنِ در پارک‌ها گسترده کنیم.

اگر فیلم خارجی مزاحم سینمای داخلی نباشد مخافتی با آن نداریم

حیدریان در رابطه با سینما تک و نمایش فیلم‌های خارجی گفت: فیلم خارجی از جمله عواملی هستند که اجازه روبرویی و مواجهه بی‌واسطه بیننده با فیلم و فضایی را که به خاطر آن سینما مؤثر می‌شود می‌دهد؛ و همچنین به سایر شیوه‌های پخش یا ارائه فیلم، برتری پیدا می‌کند و ما اگر این امکان را در اختیار تهیه‌کننده نگذاریم مخاطبان را از آشنایی با آخرین تکنولوژی های سینما محروم کردیم.

وی ادامه داد: ما برای هدف خاص بی‌آنکه مزاحمتی برای فیلم‌ساز ما باشد، ما می‌توانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.

تعریف مطلوب هنرو تجربه برای ما امکان استفاده از تجربه‌های متفاوت هنری است

رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص سینمای هنر و تجربه و اینکه آیا وضعیت فعلی این گروه مطلوب است، تصریح کرد: سینمای هنر تجربه یعنی ایجاد امکانی برای مواجهه مردم با دست‌اندرکاران سینما و اگر تجربه‌های هنری در فیلم‌های هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.

توافق با صداو سیما برای همراهی جدی با سینما

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگر از این برنامه در پاسخ به انتقاد اکبر نبوی مبنی بر نبود یک سازمان سینمایی واقعی در کشور به دلیل عدم هم‌افزایی نهادهای فرهنگی بیان داشت: در چند ماهی که این مسئولیت را  بر عهده گرفتم و کار را با دوستان سینماگر شروع کردیم، با برنامه‌ریزی و هم افزایی های صورت گرفته، قرار بر ورود جدی صداوسیما به سینما با ساخت برنامه و تولید فیلم شد و رسیدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نیست. همچنین در چندین جلسه با دوستان حوزه هنری و سازمان تبلیغات به توافقات خوبی برای همراهی جدی دست پیدا کرده‌ایم و به زودی به دیدار موسسات تابعه سپاه هم خواهم رفت چرا که آنها در حوزه سینما بسیار فعال و با امکانات هستند.

جشنواره فجر به‌سرعت دارای شناسنامه خواهد شد

بخش پایانی این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به برنامه‌های سازمان سینمایی برای ارتقا و استاندارسازی جشنواره فجر اختصاص داشت که مهندس حیدریان در پاسخ به این سؤال که جشنواره چه تغییراتی خواهد داشت، توضیح داد: قرارمان با دوستان این است که هیچ کاری نکنیم مگر این‌که به برنامه عرضه‌اش کنیم و برنامه بگوئیم که نقش این اقدام در جهت رسیدن به هدف چیست. سپس انجامش دهیم و اگر نبود آن را یا اصلاح یا حذف کنیم.

وی بیان کرد: جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاش‌هایی که دوستان، به‌ویژه آقای میر کریمی کردند و این مسئولیت را قبول کردند، جشنواره برگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که جشنواره فجر به‌سرعت دارای شناسنامه خواهد شد. در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کردیم که می‌توانست مقطعی باشد ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورک شاپ داریم و سینماگران جدیدی را وارد می‌کنیم.

جشنواره ملی فیلم فجر باید دارای هویت مشخص شود

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر نیاز جشنواره ملی فیلم فجر به داشتن هویت مشخص خاطرنشان کرد: جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش در جشنواره ملی باید تقویت شود.جشنواره‌ای که کارکرد ملی بهتری داشته باشد  و خطوطی را برای آینده سینما ترسیم کند. همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد. یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال 22 فیلم داریم و این جزوی از تغییرات خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.