شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

انتقاد رییس انجمن سینماداران از جشنواره فجر ۲۰میلیاردی/ هنوز با سینماداران تسویه حساب نکرده‌اند!

محمد قاصد اشرفی*

سینماپرس: حواشی افشای رقم بودجه بیش از ۲۰ میلیاردی برای جشنواره های فجر و صرف بیش از ۸میلیارد برای جدایی بین الملل از فجر همچنان ادامه دارد و حالا رییس انجمن سینماداران به گلایه از دست اندرکاران جشنواره فجر پرداخته که هنوز سهم سینماداران بابت اکران فیلمها را نپرداخته اند.

به گزارش سینماپرس، محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه هنوز مبلغ قرارداد اکران فیلم های جشنواره های فجر در سینماها پرداخت نشده است به «مهر» گفت: متاسفانه هر سال با برگزارکنندگان جشنواره ملی فیلم فجر برای پرداخت هزینه سینماها در طول برگزاری جشنواره با مشکل مواجه می شویم و مبلغ مورد نظر معمولا به سینماها پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: براساس قراردادی که از سوی مدیران جشنواره ملی فیلم فجر با صاحبان سینما بسته می شود، جشنواره موظف است که تا ۳ ماه بعد از برگزاری، سهم مورد نظر را به سینماها پرداخت کند که معمولا چنین اتفاقی رخ نمی دهد. به عنوان مثال سهم سینما ماندانا در سی و سومین جشنواره فیلم فجر که در سال ۹۳ برگزار شد، هنوز پرداخت نشده است. البته مبلغی که باید در سال ۹۴ و برای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پرداخت می شد، به دست من رسید.

رییس انجمن سینماداران با اشاره به اینکه لازم است سهم سینماداران به موقع پرداخت شود، بیان کرد: متاسفانه هیچگونه ضابطه ای برای پرداخت مبلغ مورد نظر و یا اجرا کردن قراردادی که خود جشنواره بندهای آن را مشخص می کند و می توان آن را قراردادی از نوع ترکمانچای دانست، وجود ندارد و آنچه که در قرارداد آمده است پرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: قراردادها توسط مسئولان جشنواره نوشته می شود و در این قرارداد مدیر و کارکنان سالن سینما هیچ کاره هستند. این درحالی است که در بخش اکران های مردمی، کارکنان سالن های سینما که بیشترین زحمت را می کشند، دیده نمی شوند.

مدیر سینما ماندانا توضیح داد: در حال حاضر سهم بسیاری از سینماها از حضور در جشنواره فیلم فجر پرداخت نشده است و می‌توان گفت این مشکلات از زمانی که برگزاری جشنواره فیلم فجر از بنیاد سینمایی فارابی گرفته شد بوجود آمده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم سینماها چگونه تعیین می شود، توضیح داد: ۵۰ درصد از مبلغ فروش بلیت جشنواره در هر سینما، متعلق به سالن سینما است که در این میان بخشی از فروش بلیت روزانه جشنواره فیلم فجر که در گیشه صورت می‌گیرد هم توسط سالن سینما برداشته می‌شود، اما متاسفانه ۵۰ درصد سهم بلیت هایی که پیش فروش شده است به دست سینماداران نمی رسد.

قاصداشرفی در پایان گفت: انجمن سینماداران تصمیم گرفته بود که در این زمینه ورود پیدا نکند و سینماداران شخصا اقدام و مبالغ مورد نظر خود را دریافت کنند، با این حال به دلیل تماس و شکایت بسیاری از سینماداران، هفته آینده انجمن سینماداران طی نامه ای به رییس سازمان سینمایی برای پیگیری این مساله درخواست همکاری می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.