شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران:

صندوق توسعه هنر اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی شد/ من غایب استیج بودم اما در پشت صحنه سیمرغ فیلم کوتاه بودم!

نشست فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: سید صادق موسوی دبیر سی و چهارمین جشنواره فیم کوتاه تهران در نشست خبریگفت: من پس از بازگشتن سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره یادداشتی نوشتم اما در آن یادداشت به خودم تبریک نگفتم و از آقای داروغه زاده تشکر کردم زیرا او را یک فرد پخته یافتم که با گارد بسته صحبت نمی کند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز بیست و دوم مهرماه در انجمن سینمای جوانان ایران با حضور سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن و دبیر جشنواره و آرش عباسی قایم مقام وی برگزار شد.

آرش عباسی در ابتدای نشست با بیان اینکه امسال نشریه روزانه در جشنواره منتشر نمی‌شود، اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته در بخش اطلاع‌رسانی، حذف فیزیکی نشریه روزانه را داریم چون فکر می‌کنیم با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به این مقوله نیست و کارها بدون آن هم به درستی پیش می‌رود. البته اپلیکیشن جشنواره درست شده است و در خدمت مهمانان قرار می‌گیرد به همین ترتیب به همان چیزهایی که قرار بود در نشریه روزانه پرداخته شود در اپلیکیشن می‌پردازیم.

در ادامه، سیدصادق موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: طبق مطالعاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیده‌ام که جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین و بزرگترین جشنواره خاورمیانه است و این جایگاه به دلیل زحمات همه کسانی است که آن را به این نقطه رسانده‌اند.

وی افزود: در واقع مزیت ما نسبت به سینمای جهان، فیلم های کوتاه مان است. بنابراین با تمام احترامی که برای سینمای بلند قایلم ولی می‌توانم بگویم که این فیلم کوتاه است که امتیازات زیادی را برای ما به ارمغان آورده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهار کرد: انجمن سینمای جوانان ایران جشنواره را صرفا متعلق به خود نمی‌داند بلکه معتقدیم جشنواره فیلم کوتاه تهران متعلق به همه سینمای ایران است، حتی متعلق به آنانی است که با پول شخصی خودشان آثار کوتاهی می‌سازند و ما به آنها هم ارج می‌نهیم.

موسوی با اشاره به تفاوت جشنواره فیلم کوتاه تهران با دیگر جشنواره‌ها عنوان کرد: اگر جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌ها برگزار نشوند به هر حال آثار تولید و اکران می‌شوند، اما مهمترین جشنواره‌ای که با این رویکرد پیش نمی‌رود جشنواره فیلم کوتاه تهران و در آن مقوله عرضه بسیار مهم است. تمام امید فیلمسازان به نمایش آثارشان در جشنواره است و جشنواره فیلم کوتاه برای فیلمسازان جوان نقشی حیاتی دارد، چرا که تنها جایی است که می توانند هنرشان را نشان دهند. از طرفی دیگر یک فرصت برای سینمای ایران است چرا که افراد با استعدادها جوان شناسایی می شوند.

وی افزود: امسال تمام تلاش ما بر این بود که جشنواره به صورت آبرومندانه‌ای برگزار شود، زیرا مهمترین و عملیاتی‌ترین دوره را پشت سر می گذاریم. این را هم باید بگویم که خوشبختانه ۲ نفر از اعضای انجمن در شورای سیاستگذاری جشنواره حضور مجدانه‌ای داشته‌اند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما با استفاده از خردجمعی برای بخش‌های مختلف سعی کردیم انتخاب های خوبی داشته باشیم که همین موضوع باعث شد جلسات ما طولانی شود و امیدوارم نتیجه آن هم برای همه رضایت‌بخش باشد.

وی با اشاره به حضور کشورهای مختلف در این دوره از جشنواره گفت: امسال ۱۱۷ کشور آثاری را برای ما ارسال کرده‌اند. درباره محل برگزاری جشنواره هم باید بگویم که به دلیل اینکه پردیس سینمایی ملت یک مجموعه فرهنگی است، تصمیم گرفتیم جشنواره را در آنجا برگزار کنیم. البته به نظر من نظم و انضباط زیادی در آنجا برقرار است که ما به این موضوع معتقدیم و دیگر اینکه مخاطبان دیگر به صورت ایستاده فیلم‌ها را تماشا نمی‌کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به داوران بخش بین‌الملل این جشنواره بیان کرد: در بخش بین‌الملل چهار داور خارجی داریم که در کنار آنها مهدی کرم‌پور از ایران هم از جمله داوران این بخش است. در بخش ملی هم حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی‌مقدم، مجید شیخ انصاری، مجید برزگر، امیر سحرخیز، مهناز افضلی و مهدی جعفری به داوری آثار خواهند پرداخت.

وی بیان کرد: امسال مقرر شده که صندوق توسعه هنر اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی باشد. درباره مسایل مالی جشنواره هم باید بگویم که سال گذشته جشنواره با ۲ میلیارد تومان برگزار شد و برآورد مالی ما برای امسال یک میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن را صندوق توسعه هنر می‌پردازد.

موسوی درباره اکران فیلم ها گفت: اکران فیلم کوتاه چند مدل در دنیا دارد، مثل پاتوق فیلم کوتاه و ... اما این به این معنا نیست که آثار را در همه جا اکران کنند. به هر حال ما به توسعه پاتوق فیلم کوتاه در سالن سینما فکر می کنیم زیرا معتقدیم باید به صورت جمعی فیلم دید با این حال به نظرم ما باید از صنایع مختلف کمک بگیریم تا بتوانیم موفق باشیم برهمین اساس امیدوارم در قالب پاتوق فیلم کوتاه از این مزیت استفاده کنیم. به طور کلی ما معتقدیم  فیلم کوتاه قرار است بر اقشار خاص اثر بگذارد.

وی درباره مسایل مالی گفت: مدیریت کردن با پول هنر نیست این مهم است که در تنگناها صبوری و از پیچ های تند عبور کرد امیدوارم هزینه های جشنواره را کاهش دهیم به هر حال به نظر من  یکی از پاک ترین جشنواره ها جشنواره فیلم کوتاه است به طوری که  آقای فرخنده کیش هم سال گذشته جشنواره را با بودجه کم برگزار کرد. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مهمانان ما یا از خارج می آیند یا از شهرستان و باید احترام آنها حفظ شود با این وجود دیگر از کادوی جشنواره و بولتن فیزیکی خبری نیست ما از آنچه که به آداب جشنواره کمک می کند استفاده می کنیم با این تفاسیر بودجه افزایش پیدا نمی کند.

موسوی درباره غیبتش در جلسات شورای سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره فیلم کوتاه بیان کرد: ما سعی کردیم گوشه نشین بی نشان باشیم این را هم باید بگویم که من اعضای انجمن فیلم کوتاه را اولین بار زمستان ۹۴ در دفتر آقای حیدری دیدم و در آنجا هم درباره بازگرداندن سیمرغ فیلم کوتاه جشنواره صحبت می کردند من فقط مستمع بودم. سال بعدش یعنی سال ۹۵ در فجر مسئولیتی نداشتم به همین دلیل چندین جلسه با آقای ایوبی مبنی بر بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه داشتم درواقع این اختلاف قرائت بین من و دوستم آقای حیدری وجود داشت زیرا او قایل به سیمرغ نبود و من مطالبه دوستانم در انجمن را می خواستم حتی گاهی بحث بالا می گرفت.

وی اضافه کرد:‌نتیجه این شد که سال گذشته سیمرغ به صورت نمادین بازگشت و در تحولات بعدی وقتی آقای داروغه زاده آمد ۲جلسه جداگانه با او گذاشتم و گفتم که بی دلیل  چه بحرانی ساخته و هزینه های فراوانی تراشیده شده است. خوشبختانه او شنونده خوبی بود و آگاهانه صحبت کرد. همان شب گفتم به عنوان اولین پالس مثبت در جشن فیلم کوتاه خانه سینما شرکت کنیم که وی در آنجا حضور پیدا کرد. بنابراین اگر ما درصدر اخبار در رسانه ها نیستیم به این دلیل است که ما به وظیفه خودمان عمل می کنیم. من پس از بازگشتن سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره یادداشتی نوشتم اما در آن یادداشت به خودم تبریک نگفتم و از آقای داروغه زاده تشکر کردم زیرا او را یک فرد پخته یافتم که با گارد بسته صحبت نمی کند.

وی اضافه کرد: به نظر من در این سال ها فیلم کوتاه چند کار مهم کرده یعنی پیگیر بازگشت سیمرغ بوده و در این مسیر از مرز ادب خارج نشده و اطلاعیه هیجانی نداده است. شورای سیاستگذاری جشنواره از افراد انجمن استفاده کرده و در برگزاری جشنواره قبول مسئولیت کرده است لذا من غایب استیج بودم اما در پشت صحنه بودم با این وجود بعضی دوستان گفتند از خودم تشکر کردم!

موسوی در پایان گفت: ما برای برگزاریی جشنواره همه تلاش مان را کردیم و از آنچه به عقلمان می رسیده دریغ نکردیم بنابراین از تک تک دوستانی که تلاش کرده اند تشکر می کنم این را هم باید بگویم که ما را با نقد به موقع و خیرخواهانه یاری کنید.

در پایان عباسی اظهار کرد: نشست های جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ برگزار می شود و سانس های ما از ۱۳ تا آخر شب برگزار می شود که به طور کلی چهار سانس خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.