یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

سخنان بی‎پرده تهمینه میلانی در «۳۵»: ضد مرد نیستم؛ هیچ فیلم سفارشی نساخته‌ام

تهمینه میلانی

خبرآنلاین: تهمینه میلانی با حضور در برنامه «سی و پنج» گفت: «من ضد مرد نیستم، ضد این نظام فکری خراب هستم که به تعادل نرسیده است. فیلم‌های من تلنگر کوچکی به شما می‌زنند و شما عصبانی می‌شوید.»

فریدون جیرانی شامگاه شنبه 22 مهرماه میزبان تهمینه میلانی کارگردان سینما در برنامه اینترنتی «سی و پنج» بود.

در ابتدای برنامه میلانی در پاسخ به فریدون جیرانی درباره دوری چهار ساله‌اش از سینما گفت: «فیلمنامه می‌نویسم ولی پروانه ساخت به من نمی‌دهند، «فری کثیف» را نوشتم ولی مجوز به آن نداده‌اند و می‌گویند که فعلا صلاح نیست. حتی گفتند فیلمنامه را به یک مرد واگذار کن تا بسازد.»

این کارگردان با بیان خاطره ای از فیلم «سوپراستار» ادامه داد: «وقتی «سوپر استار» را در زمان وزارت آقای صفارهرندی در ارشاد به شورای پروانه ساخت داده بودم، ایشان هم آن را دید و از بخت بد من همان شب به یک برنامه تلویزیونی رفت و از آن تعریف کرد و اتهام فیلمساز دولتی را به من زدند، اما من همین جا اعلام می‌کنم که تاکنون هیچ فیلم سفارشی نساختم.»

او درباره مقاوت‌هایی که در برابر اصلاحیه‌های ارشاد در طول مدت فعالیتش کرده است، گفت: «من دست خط دارم از مدیر کل ارشاد وقتی داشتم «دو زن» را می‌ساختم. (دوره خاکبازان) برای من نوشت این فیلمنامه فاقد ارزش است و نباید ساخته شود. اما من «دو زن» را آن جوری که دلم خواست ساختم. برای «سوپر استار» هم همین شد. گفتند مشروب نگذار. چرا؟ خب آدم‌هایی هستند که عرق می‌خورند. این فیلم را هم همین‌جوری که شما دیدید ساختم، نکته دیگر اینکه با پاک و درست شدن شخصیت‌ها در پایان فیلم هم مخالف هستم.»

میلانی با گلایه از اینکه او را ضد مرد می‌دانند گفت: «آقای مهرجویی استاد من هستند و قصد انتقاد از آن را ندارم، اما فیلم «لیلا» که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های زنانه سینمای ایران شناخته می‌شود، کاملا زد زن است و از دید مردان فیلم خوبی به چشم آمده است. جامعه و سلایق آن مردانه است، فیلم‌های کارگردنان زنی جایزه گرفته‌اند که قهرمانشان مردان هستند، من ضد مرد نیستم، ضد این نظام فکری خراب هستم که به تعادل نرسیده است. فیلم‌های من تلنگر کوچکی به شما می‌زنند و شما عصبانی می‌شوید.»

در بخش دیگر گفت و گو میلانی نظر خود را درباره آثار اصغر فرهادی اینطور بیان کرد: ««فروشنده» از نظرم فیلم خوبی است ولی خیلی آن را دوست ندارم، در فیلم‌های ایشان «جدایی» اثر مورد علاقه من است. اما فیلم‌های محبوب من، آثاری چون مادیان است که خیلی خارق العاده است.»

میلانی با انتقاد از برخوردهایی که از جانب هیئت انتخاب جشنواره فجر با فیلم‌هایش شده است، توضیح داد: «شش فیلم من در جشنواره فجر انتخاب شد، خوشبختانه همه کمیته‌های انتخاب هم سیاسی هستند. «افسانه‌ آه‌» هم در فجر نگذاشتند. یک سال بعد تلویزیون آن را پخش کرد و دو نفر از کمیته انتخاب زنگ زدند و حلالیت خواستند که فیلم من را رد کرده‌اند زیرا در موقع نمایش آن خواب بودند. امسال هم برای فیلم ‌«ملی و...» یکی از همان‌ها زنگ زد و باز برای رد فیلم عذرخواهی کرد.»

او درباره فیلم بعدی که می‌خواهد شروع کند هم بیان کرد: «دو سه روز دیگر تقاضای پروانه ساخت فیلم بعدی‌ام را می‌دهم. برای فجر دیگر هرگز فیلم نمی‌دهم این اسم متاسفانه آزارم می دهد، اینکه داوری سلیقه‌ای است مسئله طبیعی به شمار می‌رود. اما فجر جشن خانواده سینما بود که آن را از ما دریغ کردند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.