یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

معرفی نماینده خانه سینما بدون مکاتبه با صنف!

شائبه انحصارطلبی در خانه سینما/ وقتی نه تهیه کننده ها خبر دارند و نه هیأت مدیره!

آرم خانه سینما*

سینماپرس: معرفی نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت با امضای مدیرعامل خانه سینما انجام شده که امری کم سابقه به شمار می‌آید.

به گزارش سینماپرس، روز سه شنبه 18 مهرماه با حکم محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی اعضای جدید شورای پروانه ساخت معرفی شدند و این تغییرات رسانه ای شد. این درحالی بود که در ذیل خبر ارسالی اعلام شد که نمایندگان خانه سینما که از دو صنف تهیه‌کنندگان و کارگردانان خواهند بود متعاقباً اعلام می‌شود. دو عضو قبلی این شورا مازیار میری و منوچهر شاهسواری نمایندگان خانه سینما بودند . 

اما در این مرحله و براساس پیگیری‌ها ظاهرا اتفاق عجیبی روی داده‌است. در تاریخ 19 مهرماه (چهارشنبه ) نامه‌ای از سوی مدیرعامل خانه سینما خطاب به مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی (ابراهیم داروغه زاده) ارائه شده و در آن مازیار میری به عنوان نماینده کانون کارگردانان و منوچهر شاهسواری به عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان معرفی شده است.

اما بنابر پیگیری‌های انجام شده، ظاهرا مکاتبه ای با صنف تهیه کنندگان مبنی بر اعلام نماینده از سوی صنف در شورای پروانه ساخت صورت نگرفته است و در ۲۰ روز گذشته شورایعالی تهیه‌کنندگان جلسه‌ای نداشته‌است. این درحالی است که اگر نامه ای‌ رد و بدل می‌شد و مذاکراتی در این خصوص صورت می‌گرفت شاهسواری نمایندگی این گروه را در شورای پروانه ساخت عهده‌دار می‌شد. با این احوال به‌نظر می‌رسد نحوه عملکرد مدیرعامل خانه سینما بحث برانگیز است و این نوع معرفی نماینده بیش از آنکه صنفی باشد شباهت زیادی به عملکرد انحصاری دارد. 

نکته قابل توجه این که این نوع مراودات و اعلام نماینده در گذشته به اطلاع هیئت مدیره خانه سینما می‌رسید و با تایید هیات مدیره معرفی نمایندگان صورت می گرفت که متاسفانه ظاهراً این اتفاق هم نیفتاده است و مدیرعامل خانه سینما با امضاء  خود نمایندگان خانه سینما را که یکی از آن‌ها خود اوست را به سازمان سینمایی معرفی کرده است. 

به نظر می‌آید همین امر هم باعث شده تا دو نماینده خانه سینما از سوی سازمان سینمایی تاکنون معرفی نشده و در نهایت فردا این دو عضو در جلسه‌ای همراه سایر اعضا معارفه شوند.

این در شرایطی است که پرونده های زیادی برای دریافت پروانه ساخت در سازمان سینمایی باقی‌مانده است و اکثر هنرمندان منتظر پروانه ساخت هستند . فصل پاییز بیشترین آمار تولید را در سینمای ایران داشته است و  اغلب سینماگران علاقمندند فیلم خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر که ویترین سینمای ایران است ارائه دهند.

لازم به ذکر است، مکاتبه با صنوف و مشورت با صنف‌های سینما از مهمترین کارهای مدیرعامل خانه سینما به شمار می‌آید که گویا این امر صورت نگرفته و مدیرعامل نامه ای را بدون اطلاع هیات مدیره خانه سینما به سازمان سینمایی ارائه داده و نمایندگان شورای پروانه ساخت را با صلاح دید خود معرفی کرده است. اتفاقی که اگرچه احتمالا تخلف نیست اما خلاف فعالیت‌های صنفی مرسوم است.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.