دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

واکنش برزیده به سخن وزیر ارشاد

عبدالحسن برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

ایسنا: حسن برزیده معتقد است: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایستادگی در مقابل رفتارهای جناحی و خودخواهانه بهتر است یارگیری کند و جامعه سینمایی قطعا حمایت لازم را خواهد داشت.

 این کارگردان سینما درباره اظهارنظر اخیر سید عباس صالحی برای به حداقل رساندن فیلم‌های اکران نشده، بیان کرد: این خیلی خوب است که وزیر فرهنگ به این موضوع فکر کرده که توقیف فیلم، اتفاق بدی است و نباید رخ دهد، چه به لحاظ اینکه سینما یک صنعت است و چه به لحاظ هنری چون در موضوع نمایش ندادن فیلم‌ها مسئله فقط شکستن دل هنرمندان نیست بلکه باید توجه داشته باشیم سینما یک صنعت است و هزینه‌های هنگفتی برای آن صرف می‌شود.

برزیده با اشاره به اینکه باید در نظر داشته باشیم وقتی فیلمی ساخته می‌شود بخشی از پروسه‌ی ساخت آن ممکن است شخصی باشد و بخشی دیگر از بیت‌المال و نباید اینطور باشد که مثلا وقتی یک بنای شهری ساخته شد و کسی از کنار آن گذر کرد و خوشش نیامد دستور تخریب بدهند، افزود: تمام فیلمسازان با عشق و علاقه و امید فیلم خود را می‌سازند تا اکران شود. آقای درویش 10 سال از عمر خود را گذاشت و فیلم ساخت، اما برخوردهایی که در نهایت می‌بینیم بسیار آزاردهنده است. همچنین وقتی جوانی با عشق و علاقه اولین فیلم خود را می‌سازد و تلاش کرده در ساخت آن طبق انچه مجوز گرفته خلف وعده نکند، چرا باید با مانع روبرو شود؟ او قطعا انتظار دارد از طرف کسانی که پروانه ساخت گرفته حمایت شود نه اینکه با فشارهای بیرونی و غیرمسئولانه که خیلی وقت‌ها هم سوءتفاهم است فیلم‌اش اکران نشود.

کارگردان فیلم «مزار شریف» با اشاره به اینکه بسیاری از سوءتفاهمات و برداشت‌هایی که مانع از نمایش فیلم‌ها می‌شود تسویه‌حساب‌های جناحی است، ادامه داد: بسیاری از اتفاقات نشان داده که مسئله صرفا، "فیلم" نیست، بنابراین آنچه وزیر جدید اشاره کرده اتفاق خوبی است. هر چند وزرای قبلی هم چنین ادعاهایی داشتند اما در زمان تصدی خودشان فیلم‌هایی هست که امکان اکران پیدا نکردند.

وی یادآور شد: در دوره قبل یک شورای عالی نظارتی وجود داشت که به نظرم باید هنوز هم وجود داشته باشد چون خبری از انحلال آن نرسیده است و من هم یکی از اعضای آن هستم. این شورا زمانی که شورای صدور پروانه نمایش فیلمی را رد می‌کرد و سازنده فیلم به آن معترض بود در جلساتی خیلی جزئی‌تر مسائل فیلم را بررسی می‌کرد و به نظرم ادامه کار این شورا قابل دفاع است چون اتفاق خوبی بود.

برزیده با ابراز امیدواری از اینکه وزیر فرهنگ پای تصمیمات و حرف‌های خود بایستد، بیان کرد: بنابراین تأکید می‌کنم تلاش برای اکران فیلم‌های ساخته شده یک اقدام خوب است، به شرط اینکه وزیر فرهنگ شجاعت و شهامت داشته باشد تا در مقابل فشارهای جناحی برای برداشتن یا نمایش ندادن فیلم‌ها بایستد. البته این را هم بگویم خود من به طور شخصی ممکن است فیلمی را برای اکران مناسب ندانم اما مسئله اینجاست که وقتی گروهی تصمیم به صدور پروانه نمایش برای یک اثر سینمایی می‌گیرد من یا هیچ‌کس دیگر حق دخالت نداریم. شاید بهتر باشد اگر فیلمی ارزش‌های لازم را ندارد یا حتی مبتذل است، اصلا حمایتی برای ساخت آن از سوی دولت اتفاق نیفتد اما همان فیلم‌هایی که ممکن است مبتذل باشد وقتی برای آن مجوز صادر شده کسی حق ندارد مانع از اکران آن‌ها شود. به همین دلیل در این شرایط بهترین کار این است که نقد کنیم.

او در پایان با اشاره به اینکه در شوراهای سینمایی از جمله شورای پروانه ساخت که پیش از این خودش هم تجربه حضور داشته، لازم است نمایندگان صنف حضور پررنگی داشته باشند تا شعارهای دولت بهتر عملی شود، گفت: آن‌هایی که مدعی هستند دلشان برای دین و مملکت می‌سوزد باید حواسشان باشد که بر روی چه هزینه می‌کنند. یادم می‌آید یک زمانی به وزیر وقت فرهنگ گفتم آنچه با خانه سینما می‌کنید برای جمهوری اسلامی ایران هزینه دارد اما او گفت عیب ندارد و هزینه شده است. با این حال اگر وزیر فعلی فرهنگ بخواهد در مقابل رفتارهای جناحی و خودخواهانه مقاومت کند بهتر است از طرف بدنه سینما یارگیری کند و من مطمئن هستم اکثریت جامعه سینمایی موافق هستند که وقتی پروانه ساختی صادر می‌شود کسی حق مداخله در آن را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.