چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

« مسیر عشق» در تنگنای شدید مالی

انفعال دستگاههای فرهنگی در قبال تعطیلی یک جشنواره منسوب به امام‌حسین(ع)/ بی تفاوتی تا به کِی؟!

پیاده روی اربعین

سینماپرس: آیا نباید هیچ دستگاه فرهنگی و یا حتی افراد خیر و نیکوکاری که سالها در زیر خیمه سالار شهیدان نذرهای فراوان ادا کرده اند خود را برای برگزاری و استمرار جشنواره رو به تعطیل «مسیر عشق» حداقل به عنوان یک نذر فرهنگی، مسئول بدانند؟!

جشنواره های موضوعی در حوزه سینما همواره رویدادهای فرهنگی بوده اند که توجه اذهان عمومی را به یک موضوع و یا مفهوم جلب نموده و ازین مسیر تلاش کرده اند در جهت تحقق اهداف از پیش طراحی شده خود گامی بردارند.

این‌ امر گاه در جهت اطلاع رسانی و آموزش عمومی و فرهنگ سازی میان اقشار مختلف مردم صورت میگیرد و گاه با اهدافی بزرگتر و به نوعی استراتژیک؛ به نحوی که برگزای آن جشنواره دقیقاً در راستای سیاست های کلی کشور در سطح منطقه و جهان در ابعاد مختلف و فراتر از جلب مشارکت و نظر هنرمندان داخلی به یک‌موضوع رخ می دهد.
جشنواره بین المللی فیلم و عکس" مسیر عشق" از آن دسته رویدادهای عمیق و هدفمند است که به جهت تلاش صهیونیسم بین الملل برای حبس خبری همایش عظیم شیعیان جهان در پیاده روی اربعین حسینی در شهر کربلا، اتفاقاً از ان جمله جشنواره هاست که میتواند ابزاری هنری و کاملاً موثر برای انتقال پیام عاشورا و این تجمع حماسی، سیاسی و فرهنگی در سطح بین الملل و رسانه های جهانی تلقی شود.
با این توصیف، چند روزیست که خبر تعویق رسمی این جشنواره به دلیل بوروکراسی های زائد و سرسختانه اداری و عدم نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت آن منتشر شده است؛ جشنواره ای که به گفته متولیان آن میزبان ۳۵۰۰ اثر هنری از ۸۳ کشور جهان بوده و به شهادت بسیاری از کارشناسان و منتقدان از تمام اصول حرفه ای در همین مدت کوتاه اخیر تبعیت نموده است.
آیا این انصاف است که با وجود هزینه های گزاف پیرامون مسائل غیرضروری به ویژه در حوزه فرهنگ، جشنواره ای با این اهداف و آن هم مزین به نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و قیام بزرگ عاشورا اینچنین در محاق مالی قرار گیرد و با وجود تعهدات بسیار ستاد خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد؟!
آیا نباید هیچ دستگاه فرهنگی و یا حتی افراد خیّر و نیکوکاری که سالها در زیر خیمه سالار شهیدان نذرهای فراوان ادا کرده اند خود را برای برگزاری و استمرار آن حداقل به عنوان یک نذر فرهنگی مسئول بدانند؟
براستی به کدام سو میرویم و از فلسفه عاشورا و محرم و مکتب امامان شیعه چه برداشت سطحی داریم که اینگونه سکوت اختیار کرده و در برابر تعطیلی یک رویداد فرهنگی مرتبط با امام حسین(ع) مسیر انفعال و بی تفاوتی را پیش گرفته ایم؟
ایکاش ظرف روزهای آتی به همت سازمانها و دستگاههای فرهنگی شاهد فعالیت مجدد این جشنواره باشیم تا مبادا یکی دیگر از پایگاههای ارزشی و انقلابی این سرزمین در حوزه سینما با در بسته روبرو شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.