چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

بازیگر معروف: خودم را خواننده نمی دانم!

یوسف مرادیان*

فردا: از کودکی با موسیقی آشنا هستم، هم، ساز می زنم و هم می خوانم ،ولی در تمام این ۲۳ سالی که در سینما بوده ام تا به امروز به خودم این اجازه را نداده ام اسم یک خواننده را یدک بکشم. در بعضی از کارهایی که ایجاب می کرد، خوانده ام.

یوسف مرادیان از کودکی در صدا و سیمای کرمانشاه به عنوان بازیگر فعالیت کرد. اولین حضور او مقابل دوربین در فیلم سینمایی «تکیه بر باد» در نقش یک بوکسور بود. پس از آن علاقه اش به بازی بیشتر شد و از طریق پوران درخشنده به علی شاه حاتمی معرفی شد تا در فیلمی به نام «عملیات کبری» در نقش یک خلبان ایفای نقش کند، ولی این کار بنا بر دلایلی اتفاق نیفتاد و در فیلم «لاک پشت» علی شاه حاتمی به ایفای نقش پرداخت. پس از آن برای سریال «مردان آنجلس» با کارگردانی فرج الله سلحشور انتخاب شد


او بازیگر سریال های «چهل سرباز» ، «کلانتر» و «کارگاه علوی» نیز بوده است. آخرین سریالی که از وی روی آنتن تلویزیون رفت، سریال مناسبتی «رخصت» با کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی بود که سال ۹۳ از شبکه ۳ پخش شد.
فیلم های سینمایی «غزل»، «متروپل»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و ... را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
به بهانه بازی در سریال «از یادها رفته» با کارگردانی بهرام بهرامیان گفت و گویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
یوسف مرادیان درباره گزیده کاری اش در بازیگری و ورود به حرفه کارگردانی به صبا گفت: من بازیگر هستم و ترجیح می دهم بازی کنم. فکر می کنم خود بازیگری در ذاتش آن قدر حرفه بزرگ، خاص و بی انتهایی است که اگر تمام عمر را هم تلاش کنم باز هم نمی توانم حق مطلب را آن گونه که شایسته است ادا کنم. به همین خاطر تنها بازی را ادامه خواهم داد.
وی در رابطه با کارهای جدیدش توضیح داد: فیلم سینمایی «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد که به احتمال زیاد راهی جشنواره فجر امسال می شود را در اواخر فصل گذشته به پایان رسانده ام. سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان تازه ترین تجربه من در قاب تلویزیون در زمینه بازیگری است. بازی من جلوی دوربین ایشان هنوز شروع نشده است . تنها به شما می توانم بگویم که نقشی متفاوت از من می بینید.


بازیگر فیلم سینمایی «دوستان» راجع به معضلات و مشکلات در زمینه سریال سازی و بازی هایی که این روزها در سریال ها و فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم و با توجه به کم شدن مخاطب تلویزیون در زمان حال خاطر نشان کرد : به اعتقاد من همه چیز بدون استثناء، به بازی و انتخاب بازیگر مربوط می شود. من یک روزی وارد این عرصه شده ام، ولی در کنار بزرگان. اگر به اولین فیلم من «لاک پشت» توجه کنید، در کنار من بازیگران قدیمی حضور داشتند، آقای جمشید هاشم پور، آقای محمود پاک نیت و خیلی دیگر از بزرگ ترهای این عرصه.


وی افزود:در سال های شروع ما در دهه ۷۰ و حتی در اوایل دهه ۸۰ همه چیز تعریف داشت و طبیعتا بازیگران جوان و بازیگران تازه کاری که به این عرصه ورود می کردند می توانستند در کنار بزرگان و پیشکسوت ها تجربه کسب کنند. امروز وقتی بعضی از سریال هایی که در تلویزیون می بینم یا وقتی پای یک برنامه تلویزیونی می نشینم و یا به سینما می روم، سعی می کنم تا حدودی نگاه تخصصی به بازیگری را از خودم دور کنم و به عنوان یک بیننده کار را نگاه کنم ، در عین حال سعی کنم از آن لذت هم ببرم. آدم هایی را در قاب تلویزیون می بینم که مشخص است حتی از ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترین و ساده ترین مسائل بازیگری اطلاعی ندارند. از فن بیان، اکت و حرکات بدن، خبری نیست. انگار همه چیز دست به دست هم داده است که یک اتفاق بد رخ بدهد.

مرادیان گفت:آیا فضای سینما و تلویزیون ما تا این حد که می گویند آلوده شده است؟! می شنویم که بعضی از آدم ها برای اینکه نقش بگیرند، پول می دهند. متاسفانه بعضی از عزیزان ما با این طرز فکر قبول می کنند که این پول را خرج کار می کنیم و دردی را از مسائل مالی دوا می کنیم. اگر هر کدام از اینها باشد احساس می کنم بی نهایت به پیکره سینما و تلویزیون صدمه می زند . به جرات می توانم بگویم باید فکری به حال این اتفاق کنیم. بازهم جمله ام را تصحیح می کنم. قطع به یقین ظهور چهره های جدید و بازیگران جوان به عرصه بازیگری را خواهیم داشت. این امری است طبیعی و باید باشد،ولی بازیگر باید ظهور کند. در حال حاضر شاهد بازیگری خواننده ها و ورزشکارها هستیم. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است؟!.


وی عنوان کرد: از کودکی با موسیقی آشنا هستم، هم، ساز می زنم و هم می خوانم ،ولی در تمام این ۲۳ سالی که در سینما بوده ام تا به امروز به خودم این اجازه را نداده ام اسم یک خواننده را یدک بکشم. در بعضی از کارهایی که ایجاب می کرد، خوانده ام. به عنوان مثال فیلم سینمایی «غزل». من خودم را خواننده نمی دانم. همان صحبتی که در اول با هم داشتیم. من یک بازیگرم. بازیگری یک اقیانوس است. اگر من یک ورزشکار هستم، ورزش یک اقیانوس است. اگر خواننده هستم، خواننده بودن یک اقیانوس است. بهتر است هرکس به کار خودش بپردازد و به فضا و شغل همدیگر احترام بگذاریم. این مسئله باعث امنیت شغلی می شود.


مرادیان گفت:من در انجمن بازیگران سینما و تلویزیون دبیر هستم. استاد مشایخی رییس انجمن هستند. شاهد این مسئله هستیم که بازیگران قدیمی و توانمند که صراحتا می گویند: به خاطر اینکه نمی خواهند به ما پول بدهند، ما بیکاریم و یک سری آدم هایی جایگزین ما می کنند که این مسئله دردناک است. این شکلی از نداشتن امنیت شغلی است. بازیگران ما عمر و زندگی شان را گذاشته اند. این حرف ها گلایه نیست، حقایقی است که بستری را فراهم کرده که در حال حاضر مخاطب ما پای تلویزیون نمی نشیند.


وی افزود : به زودی شاهد سریال «پایتخت» خواهیم بود. احتمالا این سریال برای شب عید آماده پخش می شود. طبیعتا این سریال پرمخاطب خواهد بود. تنها دلیلی که می توان رصد کرد، این موضوع است که یک تیم حرفه ای و در راس هرم یک کارگردان حرفه ای است که با هیچ کس تعارف ندارد. این کارگردان، بازیگر می خواهد، مثل تمام کارگردان های خوب این سرزمین. از بازیگر استفاده می کنند و پای کارشان هم می ایستند. بزرگانی مانند علی حاتمی. نقل قولی از ایشان شنیده ام که حتی برای یک پلان معتقد به بازیگر بوده اند. این فضایی را فراهم می کند که ما شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود، بازی خوب خواهیم دید، سریال خوب خواهیم داشت و سینمای خوب... و قطعا آن انسان هایی که لیاقت دارند ظهور خواهند کرد و وارد این عرصه خواهند شد. چون این موضوع لازمه این عرصه است.
مرادیان توضیح داد:من یک زمانی ۲۰ ساله بوده ام و حالا چهل و خورده ای سن دارم. مطمئنا باید این تحولات برای همه بازیگران اتفاق بیفتد و این گونه هرکسی هم سر جای خودش خواهد بود . سینما و تلویزیون ما باید بیشتر روی فیلمنامه متمرکز شود و به این موضوع بسیار مهم بها داده شود . اگر فیلمنامه نویسی همه عمر و وقت و زندگی اش را به پای فیلمنامه نویسی گذاشته و بداند که تامین خواهد بود، شاهد قصه های خوبی هم خواهیم بود . مطمئنا با بازیگران خوب و کارگردان های توانمند و تهیه کننده های کاربلد شاهد رخدادهایی خواهیم بود که قطع به یقین تلویزیون به حال و هوای پرمخاطب برمی گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.