یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

رییس سازمان سینمایی:

وزارتخانه ارشاد شماره ۲ دایر می‌کنیم/ در همه امور دخالت نمی‌کنیم

محمدمهدی حیدریان در نشست رسانه ای رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که با ممارست صالحی وزیر ارشاد کارگروه ویژه‌ای برای دایر کردن وزارتخانه ارشاد شماره ۲ آغاز به کار کرده است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی همزمان با برپایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در محل انجمن سینمای جوانان ایران با روسای دفاتر استان‌های این انجمن به گفتگو نشست.

وی در ابتدای این نشست گفت: ما در دوره جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین برنامه جامعی برای سینمای کشور هستیم که متاثر از فضای بین‌المللی‌ است که این امر به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک در حوزه سایبری و احاطه امکانات فضای مجازی بر زندگی مردم گریزناپذیر است. این احاطه الزامات و باید و نبایدهایی را برای زندگی ایجاد کرده و موجب شده است ما برنامه‌های خود را در همه زمینه‌های فعالیت‌های فرهنگی با توجه به مولفه‌های جدید زیستی بازتعریف کنیم و مسئولیت‌ها را متناسب با شرایط جدید از نو بنویسیم و عمل کنیم.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما با ممارست آقای سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه ویژه‌ای را برای دایر کردن وزارتخانه ارشاد شماره ۲ ایجاد کرده‌ایم. در دهه اخیر تغییراتی در اجزای زندگی مردم به وجود آمده است که بازتعریف نگاه ما به مقولات سینمایی در وزارتخانه را ضروری کرده است.

حیدریان گفت: ما به عنوان اهالی سینما اگر نتوانیم به عنوان جزیی از وزارتخانه، خود را بازتعریف کنیم عقب می‌مانیم  و ناخواسته حذف خواهیم شد بنابراین ما این برنامه جامع را بر اساس ۲ نگاه و مولفه اصلی تنظیم خواهیم کرد. از اصلی‌ترین مولفه‌ها در شرایط جدید توجه به ویژگی انتخابگری مطلق مخاطب است. از سویی ویژگی دوم، بی‌مرز بودن است و امروز هر محصولی به‌ ویژه محصول فرهنگی از این بی‌مرزی بیشترین تاثیر را می‌پذیرد البته ما هم می‌توانیم از این بی‌مرزی استفاده کنیم و باید این اتفاق رخ بدهد.

وی اظهار کرد: در این شرایط تولیدکنندگان لاجرم باید به سمت تولیدی استاندارد همراه با زبان و قالب امروز در دنیا حرکت کنند. شاید به دلیل کم کاری، ما بتوانیم با تکنیک‌های سابق برای مردم خودمان فیلمی بسازیم و آن‌ها نیز با مهربانی آن را بپذیرند، اما بیننده و شنونده خارجی اینگونه نیست و بیننده‌ای به روز شده است.

رییس سازمان سینمایی گفت: امروز بیشتر مخاطبان سینما و فیلم کوتاه نسل جوان هستند و ما باید این مخاطبان را با تولید مرغوب حفظ کنیم، چرا که می‌دانیم آنها آثار خارجی را بیش از آثار داخلی می‌بینند آن هم امروز که با سهولت و در یک کیفیت بهتر و ارزان تر با این فیلم‌ها مواجه می‌شوند و ذهن آن‌ها با این زبان انس می‌گیرد.

حیدریان بیان کرد: با توجه به همان الزامات و اجبارهایی که فضای جدید برای ما ایجاد می‌کند، ما مهلت زیادی نداریم برای این که خود را به روز کنیم و حرف‌هایی داشته باشیم که طالب داشته باشد. در این وضعیت باید وضعیت آموزش را اصلاح کنیم و به بخش خصوصی سهمی مطلق بدهیم چرا که ما فرصت دخالت نداریم.

وی ادامه داد: وظیفه ما امکانسازی و بسترسازی‌است. ما وظایف دیگری داریم که باید بهتر انجام دهیم و ما نباید دخالت کنیم مگر جایی که بخش خصوصی نتواند کاری کند. باید از هر جهتی بخش خصوصی را تجهیز کنیم.

رییس سازمان سینمایی گفت: امروز برای دیده شدن در سطح جهانی نیاز به کمیت داریم زیرا اعداد بازدید در فضای مجازی حرف اول را می‌زنند از همین رو باید خیلی متحولانه‌تر و متفاوت‌تر از وضعیت موجود عمل کنیم تا دیده شویم. برای دیده شدن نیاز به گفتن حرف اصیل داریم. ما از تکنولوژی و تکنیک غرب استفاده می‌کنیم اما اگر با زبان هنری آن‌ها سخن بگوییم، دیده نخواهیم شد و انتخاب هم نمی‌شویم.

حیدریان تصریح کرد: انجمن سینمای جوانان ایران در سال ۶۴ به دلایلی تاسیس شد. در آن زمان نیاز به ایجاد یک شرایط عدالت فرهنگی بود و منطقی وجود داشت که باید دفاتر خود را در شهرستان‌ها افزایش می‌دادیم. ایجاد این شرایط برای تولید محصولات فرهنگی نکته‌ای‌است که از طریق انجمن اتفاق افتاد. امروز هم باید متناسب با وضعیت جدید و شرایط، دفاتر ما در شهرستان‌ها گسترده‌تر شود.

وی گفت: ما اساساً باید از تصدی گری پرهیز کنیم، مگر درحد ضرورت. ما در شهرستان‌ها نیاز به هم‌افزایی نیروهای فرهنگی دیگر نیز داریم و باید این نیروها را برای تاثیر بیشتر وارد میدان کنیم. در واقع باید شیوه‌هایی طراحی کنیم تا حوزه‌های هنری، دفاتر کل ارشاد استان‌ها و دیگر مراکز فرهنگی به مشارکت و هم‌افزایی ‌ترغیب شوند و انجمن‌ها باید خودشان را آماده پذیرش مسئولیت بیشتری کنند.

حیدریان بیان کرد: از سویی شما باید مشکلات استانی خود را به ویژه در وجه آموزش تشخیص بدهید تا برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و ما بتوانیم از متخصصان در مدرسه ملی سینما و دیگر مکان‌ها برای خود کمک بگیریم. اگر می‌خواهیم حذف نشویم باید مسئولیت‌های استانی را ریزتر کنیم، مراکز را به شهرها ببریم و تمرکزها را فراموش کنیم.

وی گفت: ما به دنبال وسعت بخشیدن به اختیارات همراه با مسئولیت شما هستیم و بودجه سال آینده را بر اساس همین نوع نگاهی که متناسب با شرایط جدید به وجود آمده، نوشته‌ایم. همچنین سعی داریم برنامه مستقل‌تری را به صورت مجزا از این بودجه به مجلس ارایه کنیم.

در ادامه این نشست سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره شرایط ویژه مورد نظر رییس سازمان سینمایی گفت: ما به این موضوع بسیار اندیشیدیم تا بتوانیم برای آن شکلی عملیاتی پیدا کنیم. باید مسیری را راهبری کنیم تا بتوانیم گامی برای راه‌اندازی یک نهضت تحول برداریم.

وی اظهار کرد: باید متناسب با فضای امروز و با اهمیت پیدا کردن ریتم، سرعت و زمان و جهت‌دهی این موضوعات بر ذائقه مخاطب از فضای مجازی حداکثر استفاده را ببریم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا باید تولید را غیرمتمرکز کنیم. ما تجربه موفقی در سال گذشته داشتیم که با در نظر گرفتن یک بودجه اندک برای مراکز استان‌ها با انبوهی از تولیدات باکیفیت در مراکز استان‌ها رو به رو شدیم بنابراین ما با ایجاد یک موج در شهرستان‌ها مسبب تولید آثار ارزشمند بسیاری شدیم.

موسوی بیان کرد: ما به دنبال راه‌اندازی جشنواره‌هایی در سراسر کشور هستیم که با موضوعات بومی برگزار شود با این تفاوت که این جشنواره‌ها شکل مجازی داشته باشند و به جای هزینه در برگزاری جشنواره جایزه خوبی را برای آن جشنواره در نظر بگیریم.

وی در پایان گفت: در واقع ما نهضت تولید محتوا را همگام با برگزاری این جشنواره‌ها برای فضای مجازی پیش خواهیم برد. از سویی، تولید متمرکز را کنار خواهیم گذاشت و به ایجاد موج جشنواره‌های فیلم کوتاه می‌نگریم و آموزش را نیز به سمتی که باید، می‌بریم.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۲۰:۰۰
    1 0
    به به چی می شود ؟ وزارت ارشاد در حال حاضر نه با ملت است نه با کشور است نه با فرهنگ است نه با هنر است نه حکومت .... بهترین حالت نبودن این وزارت خانه است نه گسترش آن که این حرف تاییدی بر رفتار سلیقه ای این وزارت طی تاریخ است که اصحاب فرهنگ وهنر وسینما والبته حکومت طی سالیان دراز از آن ناله ها کردند وزارت ارشاد پشت جشنواره برنامه ها نمایشگاهها خود را مخفی کرده چیزی که به آن هیچ ربطی جز نظارت وهدایت وحمایت ندارد تنام برنامه های ارشاد باید به دیگری واگذار شود وارشاد هیچ برنامه ای اجرایی نداشته باشد وزارت ارشا دبزرگترین تضعیف کننده نظام ودولت وملت است بدنه وزارت ارشاد از افرادی چاق شده که دغدغه این حوزه ندارد فرد ..... از رانندگی به استخدام ارشاد در آمده وتا حد وزارت رفته نظام باید فکری به نبودن ارشاد بکند نه به ارشاد 2

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.