دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰

واکنش فارس به تغییر اعضای شورای پروانه نمایش

فیلمسازی با یک سبد پر از فیلم توقیفی در شورای پروانه نمایش/ سینما؛ پاشنه آشیل وزارت ارشاد

کمال تبریزی در نشست خبری فیلم سینمایی«امکان مینا»

سینماپرس: تنها عضو کارگردان در شورای جدید پروانه نمایش در سینما و در دوره‌های مختلف، فیلم توقیفی داشته و یک فیلم این کارگردان بنا به صلاحدید تهیه کننده امکان اکران نیافته است. سریال او نیز همچنان قابل نمایش نیست.

روز گذشته با حکم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای شورای پروانه نمایش تغییر کردند و اعضای جدید جایگزین شدند و با توجه به یادداشت عماد افروغ گویا اعضای قبلی شورای پروانه نمایش از تغییرات در این شورا اطلاعی نداشتند و از طریق رسانه‌ها از این تغییر مطلع شدند که جای تأمل دارد و با صحبت‌های وزیر در اولین نشست رسانه‌ای خود مبنی بر شفاف سازی در حوزه های مختلف وزارت ارشاد ایجاد تناقض می‌کند. 

اگر نگاهی به اسامی اعضای شورای پروانه نمایش بیندازیم خواهیم دید که تعدادی از این افراد مانند دوره‌های گذشته از مدیران سابق و فعلی سازمان صدا و سیما هستند و با توجه به تولیدات گسترده در حوزه اجتماعی متاسفانه بار دیگر جای یک کارشناس اجتماعی در میان اعضاء خالی است البته این کمبود را می‌توان با استفاده از کارشناسان مختلف در جلسات مرتفع کرد اما نکته حایز اهمیت حضور  کمال تبریزی در مقام نویسنده و کارگردان سینما در این شورا در کنار دکتر محمدعلی حسین نژاد(تهیه‌کننده سینما) است و این دو نفر باید از حقوق فیلمسازان دفاع کنند و با دقت به گونه ای عمل کنند که صاحبان آثار فیلمشان دچار معضل توقیف نشود. 

اما اگر نگاهی گذرا به کارنامه کاری کمال تبریزی بیندازیم خواهیم دید او یکی از کارگردانانی است که در سینما و در دوره‌های مختلف، فیلم توقیفی داشته و همچنان نیز یک فیلم این کارگردان بنا به صلاحدید تهیه کننده امکان اکران نیافته است. دیگر آثار این فیلمساز نیز با ممارست تهیه‌کنندگان و حذف صحنه‌های متعدد امکان اکران یافتند. حال این کارگردان چگونه می‌تواند نظر وزیر ارشاد را تحقق ببخشد، از نکات عجیبی است که باید ماند و دید.

اگرچه وزیر ارشاد اعلام کرده است باید به گونه ای عمل کنیم که دیگر هیچ فیلم توقیفی ساخته نشود اما در شرایطی که تعدادی از آثار دارای پروانه ساخت، از ابتدای سال با توصیه‌های مختلف شورای پروانه ساخت و جلسات توجیهی و مفصل معاون ارزشیابی و نظارت جلوی دوربین رفتند و هنوز وزارت ارشاد از چند و چون ساخت فیلم اطلاعی ندارد چگونه می‌توان شاهد تحقق این نگاه وزیر ارشاد در حوزه سینما بود. نکته مهم و جالب دیگر این که کمال تبریزی سازنده سریال «سرزمین کهن» است و با توجه به هزینه زیادی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای این سریال صرف کرده است همچنان امکان نمایش ندارد و نمایش آن در هر دوره به دلیل مخالفت و مشکلات متفاوتی به تعویق می‌افتد .حالا سوال اساسی اینجاست که چگونه کارگردانی با این سبد پر از فیلم و سریال توقیف شده می‌تواند از دستاوردهای انقلاب اسلامی در شورا صیانت کند و در جهت تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی گام بردارد؟

نکته دیگر حضور دکتر محمدعلی حسین نژاد به عنوان تهیه‌کننده در میان اعضای شورای پروانه نمایش است . او سابقه همکاری با کمال تبریزی در فیلم «طعم شیرین خیال» را دارد و ارتباط خوبی میان آن دو وجود دارد پس با توجه به نزدیک بودن این افراد حق راِی کمال تبریزی به عنوان نویسنده و کارگردان در جلسه شورای پروانه نمایش 2 رای  از میان آراء اعضا خواهد بود و درنتیجه، تصمیم این کارگردان توقیفی ساز در مورد نمایش یا عدم نمایش فیلم‌ها و اصلاحات آنها و دور کردنشان از مسیر توقیف شدن! نافذتر خواهد شد.

با این اوصاف به‌نظر می رسد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان درگیر مسائل مربوط به کتاب و معاونت فرهنگی و نمایشگاه فرانکفورت و ... است و علاقه چندانی به سایر هنرها و معاونت‌ها ندارد. با توجه به اسامی اعلام شده در شورای پروانه نمایش ظاهرا سیدعباس صالحی توجهی به کارنامه افراد برای حضور در شورای پروانه نمایش نداشته است و شاید همین موارد باعث شود تا سینما بیش از پیش به‌عنوان  پاشنه آشیل وزارت ارشاد شناخته شود.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.