یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۰

کاوه سجادی حسینی:

مشکلات سینمای ایران به جشنواره فجر محدود نمی شود/ به جای کم و زیاد کردن آثار به فکر حمایت از ساخت فیلم خوب باشید

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/۸

کاوه سجادی حسینی در نشست خبری فیلم سینمایی«بوفالو»

سینماپرس: سجادی حسینی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر یک جشن است و برای کوچک یا بزرگ شدن آن صاحبان جشن تصمیم می گیرند. مطمئناً وقتی فیلمی در عرصه رقابت قرار می گیرد بیشتر دیده می شود و هر فیلمسازی علاقه مند به حضور در این عرصه است اما اعتبار هر جشنواره به فیلم هایی است که در آن اکران می شوند و به نظر من برای جشنواره فیلم فجر به جای کم یا زیاد کردن آثار باید به فکر حمایت از ساخت فیلم های خوب بود.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اگر بخواهم به عنوان یک مخاطب سینما درباره جشنواره فیلم فجر نظر دهم باید بگویم که هر چقدر جشنواره پر شورتر باشد برای من جذاب تر است، برای مخاطبان سینما مطمئناً جشنواره ای که مملوء از فیلم باشد دارای جذابیت بیشتری است اما زیاد بودن آثار یک سری مشکلات را برای برگزارکنندگان جشنواره به همراه دارد.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر یک جشن است و برای کوچک یا بزرگ شدن آن صاحبان جشن تصمیم می گیرند. مطمئناً وقتی فیلمی در عرصه رقابت قرار می گیرد بیشتر دیده می شود و هر فیلمسازی علاقه مند به حضور در این عرصه است اما اعتبار هر جشنواره به فیلم هایی است که در آن اکران می شوند و به نظر من برای جشنواره فیلم فجر به جای کم یا زیاد کردن آثار باید به فکر حمایت از ساخت فیلم های خوب بود.

وی افزود: در این بین حذف شدن بخش فیلم های مستند از جشنواره فیلم فجر اتفاق تلخ و ناخوشایندی است که مطمئناً نه تنها باعث ناراحتی اهالی سینمای مستند است که این اتفاق باعث ناراحتی من و بسیاری از اهالی سینما نیز شده است. سینمای مستند زیربنای مسائلی چون انسان شناسی، مردم شناسی و... در هر کشور است و مطمئناً هر کشور پیشرفته و با فرهنگی غنی از سینمای مستند حمایت می کند. ماندگاری برخی فیلم های مستند تا ابد ادامه دارد و ما شاهد هستیم جشنواره های معتبری که به اهمیت این گونه سینمایی پی برده اند چه نگاه ویژه ای به آن دارند.

این کارگردان در ادامه این بحث اظهار داشت: سیمرغ جایزه ای است که در سینمای ایران اهمیت دارد و هر سینماگری به کسب این جایزه علاقه مند است و ما نباید مستندسازان را از کسب جایزه سیمرغ محروم کنیم. تغییر و تحولاتی که امسال برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده نشان از این است که ما همچنان در دوران گذار به سر می بریم و همچنان به نتیجه مطلوبی در برگزاری جشنواره فیلم فجر نرسیده ایم اما زمان مشخص می کند که این تغییرات تا چه حد به نفع یا به ضرر جشنواره فجر و سینمای ایران خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تصریح کرد: مشکلات سینمای ایران به جشنواره فجر محدود نمی شود، ما در اکران آثار سینمایی نیز مشکلات بسیار بزرگی داریم، به عنوان مثال زمانی که فیلم «بوفالو» اکران شد پس از ۸ روز این فیلم از پرده سینماها برداشته و فیلم دیگری با عنوان «آدم باش» به جای آن اکران شد و مطمئناً فیلمی چون «بوفالو» بدون تبلیغات و در سینماهای محدود با ۸ روز اکران فروش چندانی نخواهد داشت. ما باید در همه زمینه ها حسادت را کنار گذاشته و به فکر پیشرفت سینمای ایران باشیم.

وی درباره تغییر کاخ جشنواره از برج میلاد به مکانی دیگر گفت: سالن اکران فیلم ها در برج میلاد از کیفیت خوبی برخوردار نبود و از طرفی در زمان اکران فیلم ها یک سری منتقدنما با حرکات ناشایست به فیلم ها توهین می کردند و این توهین ها در بسیاری مواقع به فیلم ها لطمه می زد و در نظر هیئت داوران نیز تأثیرگذار بود. معنای جشن و جشنواره در کنار هم بودن را تداعی می کند اما این در کنار هم بودن باید دوستانه باشد و باید به جای اینکه بیشتر به تغییر مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه کنیم به شکل گیری فضای مناسبی برای در کنار هم قرار گرفتن اهالی سینما، منتقدان و اصحاب رسانه فکر کنیم تا بار دیگر در کنار هم قرار گرفتن اهالی فرهنگ و هنر باعث به وجود آمدن فضاهایی نشود که در شأن هیچ کدام از آنها نیست.

سجادی حسینی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که همیشه در برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود دارد برنامه اکران فیلم ها در کاخ جشنواره است، به نوعی که فیلم هایی که در روزهای اول جشنواره اکران می شوند گویا برای دیده نشدن هستند تا جشنواره به تب و تاب مناسب برسد. به نظر من برای اکران فیلم ها باید برنامه ریزی درستی شود، زمانی که فیلم من به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد همراه با فیلم «ناهید» در روزهای اول به نمایش در آمدند و بسیار نادیده گرفته شدند. چیدمان فیلم ها اگر بر اساس این نباشد که افراد با قدرت، فیلم هایشان در زمان بهتری اکران شود و جوانترها و فیلمسازان گمنام آثارشان در زمان های نامناسب نمایش داده شود، می تواند چیدمان درستی باشد و در غیر این صورت شرایطی همچون شرایط ظالم و مظلوم در جشنواره به وجود می آید که بهتر است مسئولان به این مسائل نیز توجه کنند. در هر صورت از آقای داروغه زاده برای بر عهده گرفتن این امر خطیر تشکر می کنم و اینکه سلیقه و نگاه یک مدیر فرهنگی حتی در صورت هماهنگ نبودن با سلایق ما برای ما قابل احترام است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.