شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

سینماپرس بررسی می کند:

ابهام در ارتباط مدیر عامل انجمن سینمای جوان با یک‌ متهم اقتصادی/ "موسوی" به برادر رئیس جمهور چه گفت؟!

موسوی و فریدون

سینماپرس: مراسم پایانی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در تالار اندیشه حوزه هنری، با حضور یک متهم اقتصادی در ردیف مهمانان ویژه و به عنوان یکی از اهداکنندگان جوایز برگزیدگان بر روی صحنه، حاشیه ای پررنگ تر از وضعیت بغرنج و ملال آور آثار فیلمسازان کوتاه و یا اظهارنظرهای غیرحرفه ای برخی فیلمسازان در کارگاههای آموزشی و... را متوجه این رویداد مهم سینمایی نمود.

طی روزهای اخیر، مراسم پایانی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه در تالار اندیشه حوزه هنری، با حضور یک متهم اقتصادی در ردیف مهمانان ویژه و به عنوان یکی از اهداکنندگان جوایز برگزیدگان بر روی صحنه، حاشیه ای پررنگ تر از وضعیت بغرنج و ملال آور آثار فیلمسازان کوتاه و یا اظهارنظرهای غیرحرفه ای برخی فیلمسازان در کارگاههای آموزشی و... را متوجه این رویداد مهم سینمایی نمود.

حسین فریدون را بعد از ۵ سال از روی کار آمدن دولت به اصطلاح اعتدال، کمتر کسی ست که نشناسد؛ هم او که در کابینه یازدهم به عنوان دستیار ویژه و البته برادر رئیس جمهور، همواره بالاترین مقام اجرایی کشور را همراه بود و به طبع آن در دستگاه های دولتی نفوذ داشت؛ و اینک نیز سرانجام به عنوان متهم یکی از پرونده های تخلفات اقتصادی به مراجع قضایی احضار و این روزها با قید وثیقه میلیاردی، بدون برخورداری از داشتن پست و مقامی در دولت دوازدهم همچنان در برخی برنامه های رسمی حضور می یابد و رخ می نمایاند!؟

اگرچه در زمینه حضور این شخص محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی -که اتفاقاً بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینمایی با وجود وی شرایط بهتری برای سینمای کشور پیش بینی می کنند- باید پاسخگوی افکار عمومی و عدالتخواهان و طیف انقلابی جامعه پیرامون این حضور بی دلیل و در عین حال کاملاً حساب شده!  باشد؛ اما بیشتر نگاهها به سمت مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران است که اتفاقاً دبیری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه را نیز بر عهده داشته و طبق اظهارات اخیرش، خود عامل اصلی دعوت از کسی بوده است که به تایید مراجع قانونی در مظان اتهامات بسیار قرار داشته و در حال حاضر شبهات بسیاری برای تیم دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد نموده است.

اما "سیدصادق موسوی" مدیر عامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره مورد اشاره کیست و دعوت از "حسین فریدون" را با چه اهدافی دنبال کرده است؟ این جوان ۳۸ ساله آنهم با تحصیلات غیرمرتبط در عرصه هنر و سینما (علوم اجتماعی) چگونه و با چه حمایتی به مدیر عاملی انجمن مهم و پراهمیتی برای جوانان علاقمند به فیلمسازی در سراسر کشور رسیده است که این روزها به شهادت تصاویر ثبت شده، حرفهای درگوشی با یک متهم اقتصادی دارد و ریسک دعوت از وی و اعتراضات بعد از آن را به جان می خرد!؟

آیا می توان موسوی را بنا بر انتسابش به یک خانواده روحانی و شاید اقوام نزدیک و ذی نفوذش، مانند خیلی دیگر از آقازاده های اصلاح طلب از "ژن های خوب" این روزگار نامید که بر اساس یک ذات و تمایل درونی به ناگاه از ممیزی کتاب کودک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه تئاتر و سپس سینما علاقمند و خود را مناسب تصدی جایگاه مدیریتی در این بخش های مهم فرهنگی تشخیص می دهند و نهایتاً خود را به مدیر ارشد تحمیل می کنند!؟

آیا حضور مستمر وی در دولت اصلاحات، دولت احمدی نژاد و در ادامه دو دوره دولت حسن روحانی دلیلی بر موفقیت های مدیریتی وی در حوزه تئاتر، نمایش خانگی و ...بحساب می آید یا تبعیت از جهت بادهای موسمی در عرصه سیاسی کشور!؟ هرچند که گزارشات رسانه ها همواره از ناکارآمدی مستمر وی در پست های مختلف حکایت دارد تا جلب رضایت اهالی فرهنگ و هنر و به نظر می رسد ماندگاری وی در گرو جهت بادهاست تا عوامل دیگر!

آخر چگونه می شود شخصی در زمان استقرار دولت اول اصلاحات در حالیکه شاید سنی بین ۲۰ تا ۲۵ سال را تجربه می کند بطور ویژه مورد حمایت مدیر مرکز هنرهای نمایشی وقت قرار گرفته و با گنجانده شدن  در جمع داوران جشنواره های هنری، زمینه را برای اشغال تدریجی پست های کلان تر همچون معاونت مرکز نمایشی، ریاست تالار وحدت، مدیریت مجموعه تئاتر شهر و...فراهم نماید!؟

آیا این نکات ابهام آفرین نیست از حضور یک جوان احتمالاً با "ژن خوب"!! در عرصه مدیریت فرهنگی کشور که زمانی در دولت احمدی نژاد برای ابقا در یک پست تئاتری تلاش می کند و به محض رویت شرایط جدید سیاسی و اتمام فعالیت دولت دهم، خود را به طیف به اصطلاح اعتدالیون نزدیک می نماید تا سهمی از دولت یازدهم نیز نصیبش شود!

 "حسین فریدون" به عنوان یکی از دست اندرکاران اصلی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سالهای ۹۲ و ۹۶ با افرادی چون "سید صادق موسوی" که با توجه به روحیه جوان و جویای نامش، امکان حضور و فعالیت آشکار یا نهان وی به نیت رسیدن به جایگاهی دیگر در مناصب دولتی در ستاد انتخاباتی حسن روحانی دور از ذهن نیست چه نسبتی می تواند داشته باشد؟

 کسی که این روزها و سرانجام بعد از گذر از چند مرحله در سازمان سینمایی، سرانجام در دی ماه ۹۵ از سوی حجت الله ایوبی کلید انجمن سینمای جوانان کشور یعنی آموزش و پرورش سینمای ایران و محل تربیت دختران و پسران علاقمند به فعالیت سینمایی در این سرزمین به او سپرده می شود با برادر متهم رئیس جمهورکه از وجهه خوبی در اذهان عمومی برخوردار نیست چه ارتباطی دارد که از او برای اهدای جایزه برگزیدگان جشنواره دعوت بعمل می آورد؟    

موسوی می داند که به واسطه ارتباط با ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی، در تیم حیدریان چندان جایی ندارد و تنها به واسطه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و انجام همه امور مربوط به این رویداد بین المللی، در سمت خود تاکنون باقی مانده است؛ لذا به نظر می رسد او راهی ندارد تا باری دیگر با لابی گری و ذکر خاطرات تلاش های احتمالی خود در دوران انتخابات ۹۲ و ۹۶ برای افراد ذی نفوذی چون" حسین فریدون" جایی برای خود در سازمان و دستگاهی دیگر مهیا سازد؛ یا شاید هم حداقل با سفارشی یا قرار گرفتن در قاب عکسی با برادر رئیس جمهور(هر چند متهم قضایی) در سمت فعلی خود ابقا شده و"ژن خوب" خود را به بهشتی و حیدریان و رضاداد به عنوان مدیران تصمیم گیرنده سینمای کشور یادآوری نماید!

با این احتمال قریب به یقین، تنها صدافسوس برای کسانی که ذیل انجمن سینمای جوانان و بیش از ۶۰ دفتر آن در اقصی نقاط کشور با سیاستگذاری ها و برنامه ریزی چنین مدیرانی قصد ورود صادقانه و پاک و بی ریا به حوزه سینما دارند و چه رویاهایی در سر می پرورانند... والعاقبه للمتقین

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۹:۳۱
    4 1
    سلام فرخنده كيش ناجوانمردانه بركنار شد و در آن زمان هيچ كس از ايوبي چيزي نپرسيد بابت آن رفتار عجبيش در بركناري و انتصاب موسوي. حيف كه قدر آدم هاي شريف را نميدانيم
    • ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۷:۰۲
      2 0
      رسم وزارت ارشاد وسینمای جوان است که ارزش انسانها را رعایت نکند
  • مهران ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۰:۱۷
    5 0
    با سلام به عنوان یک فیلمساز کوتاه شهرستانی باید به اطلاع شما برسانم همواره همچنان بوده است ...
  • ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۵:۱۵
    2 1
    سینمای جوان از زمان تاسیس اش زمین بازی سیاست پیشه گان بوده است برای جوان فیلم ساز کشور هیچ گونه جایگاهی نداشته وندارد
  • ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۷:۰۴
    3 0
    60دفتر آن در اقصی نقاط کشور تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است تعطیل است
    • ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۰:۰۶
      0 3
      با درود معلوم می شود دل پری از انجمن داری اگر وقت کردی سری به دفاتر شهرستان بزن علارغم تمام مشکلات وکاستی ها وبود نبود ها شاداب وسرزنده فعال درپذیرای جوانان می باشند پاتوق فرهنگی وهنری سالم است خداوند شما را شفا عنایت کند وهدایت نماید عزیز
    • ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۲۲:۲۸
      0 0
      امروز هر خانه یک انجمن است خیلی متاسفم که عرض کنم پاتوق امروزی اصلا وصرفا اسم پاتوق از این محافل در آمده که امروز در انجمن فقط به آن افتخار می شود که در شان حتی انجمن تعطیل هم نیست با این عنوان فعالیت نماید
  • محسن ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۲۰:۲۸
    2 2
    مطمئن باشید برکناری فرخنده کیش کاملا هم جوانمردانه بود.
    • ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۱:۴۹
      2 1
      ما هزاران بار مطمئن تر هستیم که برکناری فرخنده کیش درست بوده اما رفتار مجموعه مدیریتی وزارت ارشاد ناجوان مردانه دیکتاتوری سلیقه ای برخلاف منویات اسلام قانون حاکمیت وعقلانیت بوده است
  • محسن ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۵۲
    3 0
    موسوي هر جايي هم كه مسووليت داشته هيچ كار مثبتي از خودش به جا نزاشته يعني بنده خدا اصلا اشتباهي امده تو اين كار
  • محمد جواد ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۶:۵۰
    0 0
    این بنده خدا در یک کلام تعطیل است فشار ایوبی و چپاول سمت ها و میزها بوده و السلام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.