سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

بهمنی در آستانه اربعین به سینماپرس گفت:

مدیرانی که در پی ترویج سطحی ترین آثار به اصطلاح طنز و یا سیاهی و تلخی در جامعه هستند قطعاً نمی توانند برای اربعین کاری کنند/ باید مدیران شایسته و انقلابی رأس کار بیایند

آثار تصویری و بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع)/۲

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در رابطه با بی توجهی حوزه تولید آثار تصویری به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) گفت: مدیرانی که در پی ترویج سطحی ترین آثار به اصطلاح طنز و یا سیاهی و تلخی در جامعه هستند قطعاً نمی توانند برای اربعین کاری کنند چرا که هدف آن ها در سینما چیز دیگری است و پرداختن به موضوعاتی نظیر حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با اهداف آن ها مغایرت دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده بارها در مصاحبه ها و گفتگوهایم اشاره کرده ام که وضعیت فرهنگی کشور از سال ۷۶ و همزمان با روی کار آمدن دولت به اصطلاح اصلاحات تغییر کرد. متأسفانه مدیران فرهنگی از آن دوران تاکنون مرتب در تلاش بوده اند تا ذائقه مخاطب ایرانی را به سطحی ترین و نازل ترین شکل ممکن برسانند و این اتفاق در سال های اخیر به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: این روزها اگر نیم نگاهی به آثار سینمایی کشور بیندازیم به جز فیلم های تلخ، سیاه و سطحی هیچ چیز دیگر نمی بینیم؛ این شیوه سیاست گذاری غلط مدیران سینمایی باعث شده تا جایی برای تولید و عرضه آثار دینی، مذهبی، ارزشی و... باقی نماند. این در حالی است که مقام معظم رهبری نقل به مضمون در یکی از فرمایشات شان تأکید کرده اند که بایستی ذائقه فرهنگی مردم را به سمت ذائقه ای که در دهه ۶۰ وجود داشت برد.

بهمنی سپس با تأکید بر اینکه برای دستیابی به این اتفاق مهم به جای خیانت کاران فرهنگی باید مدیران شایسته و انقلابی رأس کار بیایند تصریح کرد: ما نیاز به مدیرانی جدید با رویکردهایی دینی و مذهبی و انقلابی و اسلامی داریم و تمام نالایقانی که اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست داشته اند باید کنار بروند و با روی کار آمدن این مدیران شرایط بهبودی برای سینمای کشور حاصل شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: من بسیار متأسفم که در کشور جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه حمایت مادی و معنوی از فیلمسازانی که می خواهند برای ترویج اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و موضوعات مهم دینی و تاریخی اسلام انجام دهند صورت نمی گیرد و همه فیلمسازان ارزشی و نیروهای متعهد و وفادار به نظام و انقلاب خانه نشین شده اند و حوزه فرهنگ دست عده ای افراد افتاده که کمترین عرقی به این نکات مهم ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» افزود: به عنوان نمونه بنده الآن مدت ها است که فیلمنامه ای با عنوان «پناهنده» که موضوع آن راجع به اربعین حسینی (ع) است و در آن به شهدای اقلیت ادای دین و احترام شده را به تصویب رسانده ام اما هیچ یک از نهادهای دولتی کمترین حمایتی از بنده برای ساخت این اثر سینمایی نکرده اند و از سوی دیگر فیلم «گام های شیدایی» که سال ها قبل آن را ساخته ام و به صورت نمادین اشاره ای به راهپیمایی عظیم اربعین دارد هنوز بعد از ۵-۶ سال به دلیل کارشکنی مدیران سینمایی اجازه اکران نگرفته است.

بهمنی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: واقعه راهیپمایی عظیم اربعین حسینی (ع) یکی از شگفت انگیزترین اتفاقاتی است که امروزه در تمامی دنیا شکل گرفته و سال به سال به صورت عظیم تر در حال برگزاری است اما متأسفانه ما که یکی از کشورهای همسایه عراق هستیم و می توانیم به ساده ترین شکل ممکن در رابطه با این حماسه و واقعه مهم مبادرت به تولید آثار ارزشمندی برای سینما و تلویزیون کنیم دست روی دست گذاشته ایم و هیچ کاری در این راستا انجام نمی دهیم.

این فیلمساز افزود: از کشور ما حداقل ۴ میلیون نفر از مردم در این راهپیمایی بزرگ شرکت می کنند؛ هنرمندان، مهندسان، پزشکان و کلیه اقشار جامعه حتی اقلیت های دینی و مذهبی از جمله مسیحیان عزیز نیز در این راهپیمایی شرکت می کنند و تمامی این ها می تواند دستمایه ای برای تولید ده ها اثر ارزنده قرار بگیرد اما بی خردی مدیران فرهنگی مانع از این کار شده و ما هیچ گونه بازتاب شایسته ای از مدیران سینمایی و تلویزیونی در این حوزه شاهد نیستیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: قطعاً با روی کار آمدن مدیران عالیرتبه و تأثیرگذار فرهنگی این جریان به خوبی دیده خواهد شد و من امیدوارم که هرچه زودتر مدیرانی بر رأس کار بیایند که درک درستی از عاشورای حسینی(ع)، دین، اسلام و انقلاب اسلامی دارند و فعل آن ها فعل خواستن و حرکت کردن به سمت ترویج این نوع حماسه ها، دیدگاه ها و رفتارها است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.