چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

جشنواره‌ اربعینی چلچراغ به جای کربلا به پاریس رسید/ این ره که تو میروی به ترکستان است!

چهلچراغ

سینماپرس: روز گذشته خبر برگزاری نشست خبری جشنواره چلچراغ در فرانسه بازخورد بسیاری داشت و تعجب همگان را برانگیخت.

به گزارش سینماپرس، جشنواره‌های سینمایی حکایت طول و درازی در کشور دارد. چند سالی است که با شروع جریان راه‌پیمایی اربعین جشنواره‌های سینمایی نیز با این موضوع شروع به کار کرده‌اند، جشنواره‌هایی که بسیاری از آن‌ها به‌صورت هدفمند برگزار می‌شود؛ اما برخی از این جشنواره‌ها مسیر خود را گم کرده‌اند و راه دیگری را دنبال می‌کنند، راهی که اگرچه با اسم اهل بیت(ع) شروع شده است، اما در ادامه مسیر مفهوم دیگر را القا می‌نمایاند؛ گویی نسبتی با اهل بیت ندارند.

بعد از ظهر روز گذشته خبری شوکه‌کننده روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، خبری که حکایت از برگزاری نشست خبری جشنواره فیلم و عکس چلچراغ در کشور فرانسه حکایت داشت، خبری که لایه‌های مختلفی در درون خود همراه داشت، لایه‌هایی که هر کدام آن سرفصلی است که می‌توان صفحه‌ها درباره‌ آن نوشت؛ اما ما در ادامه اشاره کوتاهی به آن می‌کنیم.

اول؛ چرا جشنواره‌ای که با بیرق و نام امام حسین(ع) شروع به کار کرده، به‌یکباره نیاز پیدا می‌کند که به‌جای کربلا، 180 درجه تغییر جهت دهد و رو به‌سمت پاریس کند؟ به‌راحتی می‌توان جواب کلیشه‌ای این سؤال را آورده و آن این است که «می‌خواستیم پیام عاشورای حسینی را به‌سمت دنیا برسانیم». اما آیا واقعاً مجتبی امینی مدیر مؤسسه شهید آوینی چنین انگاره‌ای از برگزاری این نشست خبری در کشور فرانسه دارد؟ اگر این‌طور است که همه بزرگان و اهل سخن را برای رساندن حرفهای درست به کشورهای اروپایی صادر کنیم. به نظر می‌رسد که درگیر کردن با جواب کلیشه‌ای فوق الذکر منسوخ شده است و حال امینی باید بهانه‌ای تازه برای این تصمیمش بیاورد. آیا با پیشرفت علم و حضور در دهکده جهانی نیاز است که برای رساندن پیام خود فرستنده نزد گیرنده خبر برود؟

دوم؛ مگر نه آن‌که جشنواره‌ای با موضوع امام حسین(ع) باید در کربلای معلی برگزار شود، کما این‌که بسیاری از جشنواره‌های کشور که موضوع مشترک داشته‌اند در کربلا برگزار شده‌اند. چرا برگزار کنندگان جشنواره‌ چلچراغ به‌جای پرداخت موضوع با این مفهوم پاریس را که با عطرهایش معروف است برای برگزاری نشست انتخاب کرده‌اند نه کربلا را که عطری دیگر دارد و هوایی دیگر؟

سوم؛ تمام افرادی که گذرشان به‌سمت سفارتخانه‌ فرانسه خورده باشد، می‌دانند که چقدر سخت می‌توانند ویزای شینگن دریافت و به کشور فرانسه سفر کنند، شرایطی که بسیاری از علاقه‌مندان سفر به این کشور را در میان راه پشیمان می‌کند، شرایطی که یکی از  آنها داشتن حسابی است که ده‌ها میلیون تومان پول در آن وجود داشته باشد. برگزار کنندگان جشنواره چلچراغ چگونه این مسیر سخت را پیموده‌اند؟ آیا این پول بیت المال بوده که در حساب آنها بلوکه شده تا بتوانند به کشور فرانسه سفر کنند؟ آیا کسی برای آنها دعوتنامه فرستاده است؟ چه‌کسی برای مجتبی امینی دعوتنامه فرانسه فرستاده است؟

حکایت این افراد روزهای سلطنت مظفرالدین شاه را به خاطر متبادر می‌کند. چطور می‌شود که این مدیران با اسم اهل بیت برای خود تفریحات اروپایی به ارمغان می‌آورند؟ آیا پول‌هایی که برگزارکنندگان جشنواره چلچراغ برای نشست خبری پاریس هزینه کرده‌اند، همان بیت المالی نیست که حکایت حساسیت آن را با درس حضرت علی(ع) یاد کرده‌ایم؟

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.