پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴

سینما و تلویزیون و بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع)؛

عدم حضور مدیران دغدغه مند و ارزشی و ترویج فضای روشنفکرمآبانه در میان هنرمندان دلایل بی توجهی به حماسه عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون!

شاهمرادی زاده-همراه-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان کشورمان همزمان با ایام راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با انتقاد از مسئولان فرهنگی دولت تأکید کردند: عدم حضور مدیران دغدغه مند و ارزشی و ترویج فضای روشنفکرمآبانه در میان هنرمندان دلایل بی توجهی به حماسه عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون است. این هنرمندان خواستار رسیدگی نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی دولت شده و تأکید کردند باید دلیل عدم پرداخت مسئولان فرهنگی به این مقوله مهم مشخص شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تاریخ را با بزنگاه‌های سرنوشت‌ ساز آن می‌شناسند. عاشورای سال ۶۱ هجری، یکی از آن بزنگاه‌ها است که مسیر تاریخ و سرنوشت جامعه مسلمین را تغییر داد. خون سیدالشهداء(ع)، حیاتی دوباره به کالبد امت اسلامی بخشید.

یاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».

اینک سال ها است که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) با حضور عاشقان چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود. سوژه ای که می تواند دستمایه تولید صدها آثار سینمایی و تلویزیونی باارزش و درخشان در کشور شود اما به دلیل غفلت های مسئولان تاکنون کمتر روی آن پرداخت شده است. در همین راستا ۳ تن از سینماگران کشور آقایان: ماشاالله شاهمرادی زاده، حمید بهمنی و ابوالفضل همراه با ما به گفتگو نشستند و ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان فرهنگی دولت خواستار توجه جدی به این سوژه بسیار مهم که از آن به عنوان مهمترین پدیده اجتماعی قرن یاد می شود شدند. ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

 ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با بی توجهی حوزه تولید آثار تصویری به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) گفت: متأسفانه مدیران از آثار ارزشی و مذهبی هیچ حمایتی نمی کنند و این اتفاق باعث شده تا تعداد زیادی از هنرمندان متعهد و ارزشی بیکار و خانه نشین شوند و هیچ کس هم به فریاد آن ها نرسد. یکی از اتفاقات شومی که سال ها است ما با آن روبرو هستیم این است که جلوی فیلمسازانی متعهد و دیندار و انقلابی که می خواهند دین و اسلام را در آثارشان ترویج کنند می گیرند؛ مثلاً اگر بنده بخواهم در فیلمم صحنه ای از یک مسجد که مردم در آن در حال راز و نیاز کردن با خدا هستند را نشان بدهم فوراً جلوی کار من گرفته می شود اما این در حالی است که آثار سیاه و تلخ و ضد ارزشی مرتباً در همین کشور ما تولید شده و به خورد مخاطب داده می شود.

حمید بهمنی کارگردان سینما در رابطه با بی توجهی حوزه تولید آثار تصویری به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) گفت:  مدیرانی که در پی ترویج سطحی ترین آثار به اصطلاح طنز و یا سیاهی و تلخی در جامعه هستند قطعاً نمی توانند برای اربعین کاری کنند چرا که هدف آن ها در سینما چیز دیگری است و پرداختن به موضوعاتی نظیر حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با اهداف آن ها مغایرت دارد. بنده بارها در مصاحبه ها و گفتگوهایم اشاره کرده ام که وضعیت فرهنگی کشور از سال ۷۶ و همزمان با روی کار آمدن دولت به اصطلاح اصلاحات تغییر کرد. متأسفانه مدیران فرهنگی از آن دوران تاکنون مرتب در تلاش بوده اند تا ذائقه مخاطب ایرانی را به سطحی ترین و نازل ترین شکل ممکن برسانند و این اتفاق در سال های اخیر به اوج خود رسیده است. این روزها اگر نیم نگاهی به آثار سینمایی کشور بیندازیم به جز فیلم های تلخ، سیاه و سطحی هیچ چیز دیگر نمی بینیم؛ این شیوه سیاست گذاری غلط مدیران سینمایی باعث شده تا جایی برای تولید و عرضه آثار دینی، مذهبی، ارزشی و... باقی نماند. این در حالی است که مقام معظم رهبری نقل به مضمون در یکی از فرمایشات شان تأکید کرده اند که بایستی ذائقه فرهنگی مردم را به سمت ذائقه ای که در دهه ۶۰ وجود داشت برد.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با بی توجهی حوزه تولید آثار تصویری به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) گفت: فضای روشنفکرمآبانه حاکم بر سینما مانع از تولید آثار مناسب در رابطه با مسائل دینی و واقعه عاشورا و اربعین حسینی (ع) شده است و این اتفاق بسیار شوم و دردناکی است که نیازمند تلاش مسئولان و دغدغه مندان اسلام و نظام برای برطرف شدن آن هستیم. متأسفانه راجع به حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی (ع) هنرمندان و مدیران سینمایی چندین گام از مردم عقب مانده اند. این در حالی است که افرادی که در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند بایستی همواره چندین گام جلوتر از سایرین باشند. پز و ادای روشنفکری که این روزها در سینما و به طور کل فضای هنری و فرهنگی کشور ما باب شده است مانع از آن می شود تا افراد برای تولید و عرضه آثار مرتبط با دین و بزرگان دینی از خود اهتمام جدی نشان بدهند و از این رو نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور باید تدبیر جدی در این زمینه اتخاذ نمایند تا ما دیگر شاهد این عملکرد در دستگاه های فرهنگی زیرمجموعه دولت نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.