سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

لشگری قوچانی در گفتگو با سینماپرس:

اکران فیلم خارجی ضربه مهلکی به فرهنگ عمومی کشور و سینمای مستقل می زند/ متولیان عرصه فرهنگی مقصران اصلی سوق دادن مردم به سمت بی فرهنگی!

اکران فیلم های خارجی؛ ضروری یا ضربه به سینمای ملی؟!/۱

منصور لشکری قوچانی در نشست خبری فیلم سینمایی «قاتل اهلی»

سینماپرس: منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در پی اظهارات اخیر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است اظهار داشت: اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران تصمیمی غیرکارشناسی شده است و بنده اطمینان دارم که این حرکت ضربه مهلکی به فرهنگ عمومی کشور و سینمای مستقل می زند و مسئولان هرگز نباید در پی اکران فیلم های خارجی باشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خط ویژه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تولیدات سینمای کشور ما در اختیار بخش های دولتی و شبه دولتی است؛ بخش هایی که بودجه و اعتبارشان از پول نفت تأمین می شود و دغدغه ای برای بازگشت سرمایه ندارند. از این رو برای مسئولان سینمای ایران و دولتی ها اصلاً مهم نیست که اگر فیلم خارجی در سینمای کشور اکران شود فیلم های تولید شده در بخش خصوصی که مدت ها است پشت در اکران مانده اند چه ضربه مهلکی می خورند.

وی ادامه داد: اظهارنظر در هر زمینه ای راحت است و قطعاً به راحتی هم می توان شرایط اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور را فراهم کرد اما سوأل اساسی و مهم از مسئولان سینمای کشور این است که چرا به جای آنکه در پی رشد و توسعه و ارتقای کیفی و کمی سینمای ملی باشند به سمت اکران فیلم های خارجی گرایش پیدا کرده اند؟

لشگری قوچانی سپس با تأکید بر اینکه سینماگران و سینمای بخش خصوصی قطعاً دغدغه های بسیار زیادی در رابطه با مبحث تولید و اکران فیلم ها دارند اظهار داشت: متأسفانه مسئولان دولتی ثابت کرده اند که هیچ گاه به فکر دغدغه های فعالان بخش خصوصی نبوده اند و آنچه برایشان اهمیت داشته تصمیمات ناپخته و لحظه ای خودشان بوده است؛ این در حالی است که ما باید در ابتدای امر در پی تقویت سینمای ملی کشورمان باشیم و این گونه تصمیمات غیرکارشناسی شده را نه در ذهن بپروانیم و نه رسانه ای و عملی کنیم!

تهیه کننده فیلم سینمایی «کوچه بی نام» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسئولان باید آگاه باشند که اکران فیلم های خارجی بدون فرهنگ سازی قبلی می تواند ضربه مهلک و غیرقابل جبرانی را به فرهنگ عمومی کشور و جامعه بزند. قطعاً تفاوت فرهنگی میان آثار ما و آثار سینمای جهان بسیار زیاد است و ما نباید با اکران فیلم های خارجی در سینمای کشورمان دانسته یا ندانسته فرهنگ غربی را ترویج کنیم!

این تهیه کننده تأکید کرد: همانطور که مسئولان فرهنگی کشورمان نتوانسته اند در این سال ها کاری کنند که مردم به جای تماشای کمدی های هجو که مسائل جنسی و غیراخلاقی را ترویج می کنند از فیلم های ارزشی و ارزشمند و هم راستا با فرهنگ ملی و ارزشمند ایرانی-اسلامی حمایت کنند و ما شاهد استقبال مردم از فیلم های کم ارزش هستیم و به این ترتیب سینمای ارزشمند در کشورمان به سمت اضمحلال رفته است، اکران فیلم های خارجی می تواند به نوعی ضربه نهایی بر پیکره سینمای ملی مان محسوب شود و به طور کلی سینمای کشور را نابود کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «قاتل اهلی» افزود: متأسفم که متولیان عرصه فرهنگی در کشورمان مقصران اصلی سوق دادن مردم به سمت بی فرهنگی هستند! متولیان فرهنگی به خصوص طی سال های اخیر کاری کرده اند که سطح سلیقه مردم به شدت تنزل پیدا کند و این اتفاقی بسیار دردآور است. متولیان فرهنگی باید بدانند که اگر فیلم های خارجی بدون سانسور در سینماهای ما نمایش داده شود فرهنگ ملی ما به سمت نابودی می رود و اگر با سانسور نمایش داده شود کسی به سینما نرفته و از طرق دیگری این فیلم ها را می بیند پس بهتر است هرگز به سمت اکران فیلم خارجی نروند و تیشه به ریشه سینمای ملی و فرهنگ عمومی جامعه نزنند.

لشگری قوچانی در خاتمه این گفتگو متذکر شد:  چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؛ بهتر است آقایان مسئول در ابتدا مشکلات عدیده سینمای کشور و سینماگران و فیلمسازان و تهیه کنندگان را حل کنند و سپس چنین تصمیمات خلق الساعه ای بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.