دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

شکست تلویزیون در مواجهه با اینترنت

شکست تلویزیون

سینماپرس: «شکست تلویزیون‌ها قطعی است». این عبارتی است که چند سالی نقل و سخن محافل علمی دنیا می باشد.

در آمارهایی که امسال از مخاطبان پرطرفدار آثار سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا گرفته شده، تعداد زیادی از آنها مایل می باشند تلویزیون‌هایشان را کنار بگذارند و به جای آن از تلویزیون‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های نمایش فیلم و سریال یا وب برای تماشای فیلم بهره ببرند. ضمن این آخرین آمار جهانی حاکی از آن است که به‌صورت میانگین کاربران جهان در سال۲۰۱۸ روزانه ۱۵۷دقیقـــه از اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که میزان متوسط استفاده از تلویزیون در جهان به‌صورت روزانه ۱۶۴دقیقه تخمین زده شده‌است. در سال۲۰۰۹ اما این رقم ۱۸۸دقیقه استفاده روزانه تلویزیون و ۴۹دقیقه استفاده از اینترنت بوده است. بخشی مهمی از این داستان به‌ علت کشیدن شدن همه‌چیز و حتی سرگرمی به فضای آنلاین است.

بنا بر پژوهشی که نتایج آن را شبکه‌ CNCB آمریکا منتشر کرده، درنظرسنجی‌ای که از 26هزار بیننده‌ عمده تلویزیون در 26کشور جهان در سال2017 انجام شده، فقط 23درصد آنها از تلویزیون‌های کابلـــی و معمولی استفاده می‌کنند. در بین شهروندانی که در آمریکا زندگی می‌کنند، این آمار فقط حدود 25درصد است. این اعداد شاید قابل‌توجه به‌نظر برسد اما زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که مشخص شود، فقط یک سال پیش این آمار بسیار بیشتر از اینها بود و به‌نظر نمی‌رسید چنین جهش بزرگی در دنیای تلویزیون شکل بگیرد. در سال2016 حدود 52درصد از مردم دنیا و 59درصد از آمریکایی‌ها، تلویزیون‌های کابلی را می‌دیدند.

فارغ از تماشای اخبار و گرفتن اطلاعات، یکی از کارکردهای مهم تلویزیون در تمام سال‌های بعد از اختراعش، سرگرم کردن مخاطب بود که طبق گفته‌ «گوین من»، رئیس شرکت «اکسنتور» که در زمینه‌ تجارت تلویزیونی فعالیت می‌کند، «هرچند بخشی از مردم هنوز هم به‌طور گسترده‌ای برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ تلویزیونی را نگاه می‌کنند اما اگر همین برنامه‌ها در فضای آنلاین، روی لپ‌تاپ‌ها یا موبایل‌هایشان در دسترس باشد، تلویزیون را کنار می‌گذارند.»

در بین کسانی که از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنند هم سلیقه‌ها متفاوت است. از هر 10 آمریکایی که از رسانه‌های دیجیتال برای سرگرمی استفاده می‌کند، ‌4نفرشان از لپ‌تاپ یا کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنند، 13درصد موبایل را ترجیح می‌دهند و 19درصد همان تلویزیون‌های سنتی را به اینترنت متصل می‌کنند. مورد آخر به‌خصوص در زمان‌هایی کاربرد دارد که آنها بخواهند مسابقه‌های ورزشی را تماشا کنند. تماشاگران اینترنتی ترجیح می‌دهند به جای تماشای برنامه‌های زنده، نسخه ضبط شده آن را در اختیار داشته باشند؛ امکانی که در سیستم‌های سنتی مهیا نیست. سایت‌های نت‌فلیکس، هولو و آمازون پربیننده‌ترین تلویزیون‌های آمریکایی هستند و یوتیوب برای جست‌وجوی ویدئوهای جذاب کاربرد بیشتری دارد. این تب و تاب ویژه‌ جوان‌ها هم نیست. حدود 8درصد از کل جمعیت آمریکا که قبلا تلویزیون معمولی تماشا می‌کرده‌اند و در طول یک سال گذشته شبکه‌های اینترنتی را جایگزین آن کرده‌اند، میانگین سنی 43سال دارند.

  • ایران در آستانه جهش

در ایران هم وضع به همین منوال است. گرچه آمار مشخصی از تماشای تلویزیون در دسترس نیست اما استفاده از شبکه‌های مجازی توسط رسانه ملی و روی آوردن مردم به اپلیکیشن‌های نمایش فیلم حاکی از آن است که بازار جدیدی در این حوزه در حال شکل‌گیری می باشد. هرچند بازار تلویزیون در ایران گرفتار چالش‌هایی ازجمله مناسب بودن برنامه‌ها برای مخاطبان تا محدودیت حجم اینترنت مصرفی کاربر است اما اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در کشور قراردادهایی را با سازندگان اپلیکیشن بسته اند تا حجم مصرفی مشترکان‌شان کم نشود و مشتری‌های بیشتری با رعایت حق مولف فیلم‌های مورد علاقه‌شان را آنلاین ببینند. کم شدن بینندگان تلویزیون در آمریکا، بازار تبلیغات را هم تحت‌تأثیر قرار داده و باعث شده تا شرکت های بزرگ برای نمایش خدمات‌شان به جای تلویزیون ‌از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. البته این جهش در کشور ما هنوز اتفاق نیفتاده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.