دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

«دو نمایشنامه با موضوع زنان» منتشر شد

نمایشنامه

سینماپرس: دو نمایشنامه نوشته اردشیر صالح‌پور درخصوص زنان توسط نشر سایه‌بان هنر منتشر شد.

نشر سایه‌بان هنر دو نمایشنامه با عنوان «عروسی بانو گشسب و پنج صندوق» که درباره زنان است را با مقدمه علی نصیریان منتشر کرد.

«مجلس عروسی بانو گشسب» براساس طومار نقالان ناشناس و هم‌چنین توضیح و تصحیح دکتر روح‌انگیز کراچی نوشته شده که اولین بار در جشنواره آئینی سنتی و همچنین تماشاخانه سنگلج با طراحی و کارگردانی مریم معترف روی صحنه رفت.

پهلوان این داستان «بانو گشسب» و شخصیت اصلی نمایشنامه زنی ایرانی است. این نه نمایشی زنانه و در قالب نمایش‌های زنانه بلکه نمایشی در باب زن ایرانی است که از حیث پهلوانی و زورآوری نه تنها دست کمی از مردان نداشته بلکه بسیاری از پهلوان‌ها را نیز به زانو درآورده است و در زمینه ازدواج نیز خواستگاران بی‌شماری برای او صف کشیده ولی این توفیق به آسانی نصیب هرکسی نمی‌شود...

روایت «پنج صندوق» نیز براساس حکایات و روایات زنانه و داستان‌های هزار و یکشب نگاشته شده است.

قهرمان «پنج صندوق» زن زیبایی است که تنها که به جرمی واهی به زندان افتاده و سرگذشت خود را روایت می‌کند که چگونه هر لحظه در معرض سوء استفاده اخلاقی مردان قرار می‌گیرد ولی او با هوشمندی و ترفندهای زنانه از دام آنها می‌گریزد. این زن برای رهایی برادر نزد والی و قاضی و وزیر و پادشاه می‌رود ولی هرکدام خواسته‌ای دارند و سرانجام زن همه آنها را در صندوق‌هایی به رنگ‌های مختلف زندانی و بداخلاقی‌شان را رسوا می‌کند.

علی نصیریان در مقدمه این کتاب با عنوان «دغدغه‌های همیشگی تئاتر ملی» از اهمیت تئاتر ملی نوشته است: ایرانی و ملی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم و در این دهکده جهانی ضمن احترام به سایر فرهنگ‌های بشری با شناسنامه و هنر ایرانی حضور یابیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.