دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

یک منتقد سینما در گفتگو با ما:

طرح اکران فیلم های خارجی فرافکنی مدیران ناکارآمد سینما برای گریز از توجه به معضلات سینما و انحراف افکارعمومی از تخریب ها و فسادهای مالی موجود است

اکران فیلم های خارجی؛ ضروری یا ضربه به سینمای ملی؟!/۹

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اظهارات اخیری برخی مبنی بر ضرورت اکران فیلم‌های خارجی در ایران گفت: طرح اکران فیلم های خارجی فرافکنی مدیران ناکارآمد سینما برای گریز از توجه به معضلات سینما و اصلاحات آن و انحراف افکارعمومی از تخریب ها و فسادهای گسترده مالی و اخلاقی در سینما و جشن پاره های منتسب به فیلم فجر است که تاریخ مصرف دارد و به هیچ عنوان نمی تواند اجرایی گردد چرا که سینماگران کشور و مردم و به ویژه مخاطبان سینما در اثر روشنگری های رسانه ها و منتقدان به اشتباه بودن طرح مذکور واقف شده و بر عملی نشدن آن همفکر و همدل هستند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به اینکه سینمای بیمار ایران به انواع مشکلات، معضلات و بیماری ها دچار است و ضرورت توجه به بهسازی و سالم سازی این سینما و اصلاح زیرساختی، ساختاری و محتوایی سازمان موسوم به سینمایی، جشن پاره های فیلم فجر و زیرمجموعه هایی مانند خانه سینما در اولویت قرار دارند و در واقع درمان و بهبود حال سینما حرف، نیاز و ضرورت آن است لذا هرگونه طرح خام و ناخته و غیرحرفه ای مانند طرح اکران فیلم های خارجی اقدامی نادرست، نسجیده و در جهت تخریب سینمای حرفه ای کنونی و سینمای ملی آرمانی است.

آذین ادامه داد: از همین منظر حتی اگر طرح نمایش فیلم های خارجی یک برنامه مدون، اصولی و خردمندانه و کارشناسانه بود باید در شرایط مناسب سینمایی و اجتماعی و رسیدگی کامل به سینمای کشور و حمایت از سینماگران داخلی مطرح می شد اما آنچه تحت عنوان این طرح در فضای سینمایی و رسانه ای مطرح شده بیراهی است که هیچ دستاورد مفید و سازنده برای سینمای ایران ندارد و مشکلاتی عدیده بر سر راه تولید و اکران، سینماداران و صنوف سینمایی ایجاد می کند و جدال های تازه را در میان اهالی سینما، سوداگران و منفعت طلبان سینمای خارجی و فیلمسازان ملی و سلامت بخش داخلی دامن می زند.

وی تأکید کرد: به همین دلایل گرچه نمایش فیلم های برجسته جهان سینما به صورت محدود و سلاخی نشده می تواند برای علاقمندان به سینما مفید باشد اما اختصاص سالن های کنونی سینما که حتی برای اکران فیلم های بسیار در انتظار نوبت نمایش مانده اند حرکتی کاملاً غلط است. طرح یاد شده که دیکته جمعی از موقعیت ناشناسان سینما به سازمان نابسامان سینمایی است در ادامه حرکت های غیرکارشناسی و غلط دوران ایوبی درصدد اجرایی شدن است.

این منتقد با بیان اینکه در حالی که این طرح چنانچه کارشناسی و استاندارد بود و هدف آن ایجاد انگیزه و رقابت میان فیلم های خارجی و داخلی و رونق تولید فیلم های باکیفیت در کشور محسوب می شد می توانست قابل تأمل باشد اظهار داشت: ولی عیان است که هدف از عملی کردن این طرح ایجاد حتی رقابت کاذب نیست چرا که سینمای ایران باید دارای آثار و قابلیت های بالای سینمایی در بازار رقابت با آثار شاخص سینمای جهان باشد

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: لیکن اکنون سینمای ایران با کدام بضاعت می تواند در این گردونه رقابت حاضر شود و آیا سینمایی که خود به انواع بیماری ها دچار است و توانایی تولید چند فیلم شاخص را ندارد در مقابل آثار تکنیکی غربی چه حرفی می تواند برای گفتن داشته باشد. به همین دلایل طرح مذکور حتی در تبلیغ ایجاد رقابت هم فقط شعار می دهد و دروغ می گوید. طرح اکران فیلم های خارجی با شکل و شمایل کنونی و اهداف غیرسینمایی پشت آن نه تنها به صلاح سینمای کشور نیست که در تخریب بیشتر آن و دامن زدن به انحرافات گوناگون سینمایی کاربرد خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۱۴:۰۳
    0 0
    تیترش خیلی بلنده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.