دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

اظهارنظر مدیرعامل بنیاد فارابی درباره کپی غیرقانونی فیلم ها:

عدم رعایت قانون کپی رایت عامل بروز مشکلات است

علیرضا تابش

سینماپرس: چندسالی است که فقدان قانون بازدارنده برای مقابله با انتشار نسخه های غیرقانونی فیلم ها در فضای مجازی مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است و این خلاء قانونی باعث شده تا روز به روز بر تعداد سایت های غیرقانونی افزوده گردد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش که سایت‌های غیرقانونی منتشرکننده نسخه های با کیفیت فیلم ها مانند تاینی موویز و ملیت کلاب چطور به سادگی در فضای مجازی فعالیت کرده و چگونه فیلم ها را دوبله می کنند، می گوید: تحولات در بستر وب روزانه و با سرعت، در حال به وقوع پیوستن هستند و تعداد کلیک‌های کاربران آن، ارزش ریالی زیاد دارد که در دنیای مدرن با نام تجارت الکترونیک از آن یاد می‌شود.


اگر بخواهیم علل اصلی این سوال شما را مورد بررسی قرار دهیم، باید متغیرهای زیادی را در نظر بگیریم، اما از مهمترین آنها، در درجه نخست می‌توان به عدم رعایت قوانین کپی رایت اشاره کرد که جای بحث زیادی دارد و در درجه دوم عدم توجه به فضای مجازی به ویژه در حوزه توزیع آثار سینمایی و سرمایه گذاری در بازار تصویر است.
تابش افزود: متاسفانه در این سال‌ها تناسب سینما و تجارت الکترونیک به درستی تعریف نشده است و این خلاء سبب شکل‌گیری وب‌سایت‌هایی نظیر تاینی موویز شده که نمونه‌های جهانی آن هم کم نیستند، اما قوانین حاکم بر وب در عرصه بین الملل به سرعت از پدید آمدن یا فعالیت متناوب این وب‌سایت‌ها جلوگیری می‌کند. به طور طبیعی گردانندگان وب سایت‌هایی مثل تاینی موویز، خوراک خود را به راحتی از منابع غیرایرانی تامین و با اجاره یا خرید یک یا چند سرور نسبت به توزیع و فروش آنها در بستر یک سایت اقدام می‌کنند. بنابراین، زمانی که زنجیره ارزش برای یک کسب و کار اینترنتی به درستی شکل بگیرد، به طور مستقیم منابع زیادی برای گسترش قلمرو فعالیت‌های آن به وجود خواهد آمد و مسیر رشد را طی می‌کند که نمونه‌های مورد اشاره از این قاعده مستثنی نیستند.


مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که ظرفیت بازار ایران برای توسعه کسب و کارهای الکترونیک بسیار بالاست؛ به طوری که امروزه شاهد شکوفایی فروشگاه‌های اینترنتی مشهوری در بازار هستیم که حتی برخی از آنها از نظر رتبه یا میزان فروش در خاورمیانه هم جایگاه قابل توجهی یافته‌اند. خوشبختانه در حوزه وب سایت‌های خدماتی در عرصه فیلم و سینما، بازار اینترنتی رو به رشدی داریم و در این چندسال نمونه‌های موفقی پا به میدان گذاشته‌اند. پس می‌توان از ظرفیت‌های فعلی بیشترین بهره را برد و موجب افزایش سهم بازار تصویر داخل در این بازار گسترده بود. با این وجود، عدم توجه به بارگذاری فیلم ها، بدون توجه به لزوم خرید حقوق، می تواند اعتبار و عمر پلتفرم های دارای مجوز و امکان گسترش آنها به فراسوی مرزها را با خطر مواجه کند.


وی در پاسخ به این پرسش که نیازمند چه بسترسازی‌ها و قوانین در این رابطه هستیم تا کمتر شاهد این مسائل باشیم، عنوان کرد: در بخش سینما می‌توان بسترسازی را با فراهم آوردن شرایطی برای حضور فعالان بخش خصوصی با حمایت‌های مادی و معنوی خود در راستای اهداف نهضت تولید محتوا فراهم کرد. بخشی از این کار با ایجاد پلتفرم‌های VOD و تغییر شکل توزیع آثار به وقوع پیوسته است، اما این تنها نیمی از کار خواهد بود. نیمه‌سرنوشت ساز دیگری به نام قوانین جرایم اینترنتی وجود دارد که از الزامات کلیدی در این بسترسازی و تضمینی برای ادامه حیات این بازار است. ضرورت تدوین قوانین منسجم بین المللی در حوزه جرایم اینترنتی از مهمترین مولفه‌ها در هدایت این بازار است.
او ادامه داد: خوشبختانه ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری در موسسه رسانه‌های تصویری با تعامل پلیس فتا و قوه قضائیه با هرگونه عرضه غیرقانونی محصولات فرهنگی در همه استان ها برخورد می‌کند و این تعامل باعث ثبات بیشتری در بازار اینترنتی این حوزه خواهد بود. ما از طرفی در بنیاد سینمایی فارابی ذیل طرح جامع سینما، در حال تدوین شیوه نامه‌ای برای «حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در حوزه سینما» هستیم تا بتوانیم با حمایت از پروژه‌های خلاقانه و ارزش‌آفرین به توانمندسازی و تسهیل‌ کسب ‌وکارهای نوپا در فضای مجازی به ویژه در حوزه تصویر و گسترش بازار آن کمک کنیم.


تابش در خصوص اینکه چرا به یکباره بعد از گذشت مدت زمانی طولانی متوجه وجود سایت‌های غیرقانونی می شویم و معمولا مواجهه با سایت‌هایی از این قبیل تا این اندازه با تاخر زمانی رو به روست، توضیح داد: به دلیل ماهیت رشد شبکه‌ای و توسعه روز افزون تکنولوژی‌ها و به طبع آن شکل‌گیری روز افزون وب‎سایت‌های جدید، تاخر زمانی تا حدی امری طبیعی خواهد بود، چون مخاطب پیش از هر اقدامی نیازمند آشنایی با همه‌ جوانب آن خدمت یا سرویس است. از سویی دیگر تعطیل کردن یک کسب و کار، به ویژه اگر مجوزهای لازم را کسب کرده باشد، با ملاحظات حقوقی و قضایی رو به رو خواهد بود که بخشی دیگر از این تاخر در این مرحله به وقوع می پیوندد. در مجموع امیدواریم که توجه همه نهادهای مسئول به این حوزه مهم جلب شود. بازار سرگرمی و محتوا در وب، بازار بسیار مهم و تاثیرگذاری است که خانواده و نسل نو مصرف کننده عمده آن است. همگرایی در حوزه سیاستگذاری و اجرا می تواند برخی از این تاخیرها و غفلت ها را جبران کند.


وی افزود: از سوی دیگر، با گسترش پلتفرم‌هایی که قوانین داخلی و بین المللی را مراعات کنند، می توان به توسعه تدریجی آن به برخی کشورهای منطقه هم فکر کرد. این ظرفیتی است که باید در وضع سیاست های امروز بازار صنعت تصویر، مورد نظر قرار داد و به این شکل، در چارچوب برنامه های میان مدت، در مرحله اول، با جدیت به سمت بازارهای بالقوه‌ای که در حوزه فارسی زبان وجود دارد، حرکت کرد.

نظرات

  • پویا ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۱۳:۲۲
    0 0
    تا دیروز میگفتن به جرم فیلم‌های مستهجن حالا میگن بدلیل کپی رایت در صورتی که اصن کپی رایت خارجیا رو رعایت نمیکنیم!! با خودتون چند چندید؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.