شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

تغییرات جشنواره فیلم فجر و نظرات اهالی سینما؛

انتقاد از تغییرات سلیقه ای، محدود شدن آثار و نگرش جداسازی اهالی سینما و رسانه/ ثبات در جشنواره و جلوگیری از لابی گری ضروری است

گیتی-ملاقلی پور-غفارزاده-گبرلو-امینی-ثقفی-افشار زاده

سینماپرس: در پی اعلام تغییرات در روند برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و تعدادی از سینماگران تأکید کردند: مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر تصمیمات سلیقه ای می گیرند، به رشد و تعالی سینما بی توجهند و سیاسی کاری و لابی گری میان آن ها باعث می شود تا کارهایی انجام دهند که به هیچ عنوان به صلاح سینما، سینماگران و فرهنگ و هنر کشور نیست و باعث نزول جایگاه جشنواره فیلم فجر خواهد شد.

جشنواره فیلم فجر امسال در حالی وارد سی و شش سالگی اش می شود که متأسفانه طی سال های اخیر و همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به واسطه حضور مدیران کارنابلدی همچون حجت الله ایوبی دچار آسیب های گوناگون شده است. تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فجر از یکدیگر که بنا به نظر بسیاری از اهالی سینما دور ریختن بودجه بیت المال بود، موضوعی که با لو رفتن مبلغ هزینه های جشنواره سی و پنجم در سطح رسانه ها بیش از پیش مشخص شد، هزینه های میلیاردی برای برگزاری این رویداد که هیچ یک از مسئولان به صورت شفاف اعلام نکردند این بودجه های نجومی صرف چه کاری شده است!

اینک و همزمان با روی کار آمدن دولت دوازدهم مدیران جدید سینمای کشور پیروی همان سیاست های غلط بنیان گذاشته شده توسط ایوبی و اعوان و انصارش در پی آن هستند که تنها بر اساس سلایق شخصی شان و منافعی که برای شخص خود و اطرافیان و دوستان و نزدیکان شان وجود دارد تغییراتی بنیادین در جشنواره فیلم فجر به وجود آوردند که این تغییرات برای اهالی سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر خالی از هرگونه امتیازی است و برعکس ضربات جبران ناپذیری را به جشنواره وارد می سازد.

جشنواره فیلم فجر در کشور ما بزرگترین رویداد سینمایی است و هدف بنیان گذارانش آن بوده که این جشنواره را بدل به یک جشنواره طراز اول جهانی کنند اما به واسطه سیاست های غلط ۴ سال گذشته سازمان سینمایی این جشنواره آنقدر ناچیز و بی مقدار شده که دیگر برای سینماگران داخلی هم هیچ اهمیتی ندارد؛ کما اینکه سال گذشته بسیاری از کاندیدها از جمله عوامل فیلم های سینمایی «ویلایی ها» و «خفه گی» آنقدر از ناداوری ها رنجیدند و آنقدر سیمرغ برایشان بی اهمیت بود که حتی از کاندیداتوری در این جشنواره انصراف دادند و عطای جشنواره را به لقای برگزارکنندگانش بخشیدند!

متأسفانه آنطور که از شواهد پیدا است این احتمال وجود دارد که سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از پر چالش ترین سال های جشنواره باشد چرا که برگزار کنندگان این دوره از جشنواره اصراری عجیب و غلط برای کوچک سازی این رویداد دارند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران کشورمان آقایان: حسین گیتی، علی ملاقلی پور، مهرداد غفارزاده، محمود گبرلو، علیرضا امینی، علی اکبر ثقفی و خانم مهشید افشار زاده با ما به گفتگو نشستند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

محدود شدن آثار جشنواره فجر به سود نورچشمی ها خواهد شد/ هر سال شاهد تبعیض بین اهالی سینما بوده ایم

حسین گیتی منتقد سینما در رابطه با تغییرات جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به اینکه تعداد آثار به ۲۲ عدد محدود شده تنها فیلم های دولتی یا فیلم هایی که کارگردان های آن با دولت در تعامل باشد به جشنواره راه پیدا کنند. در این صورت ممکن است سهم ناچیزی از جشنواره فجر نصیب فیلم هایی که لایقش هستند شود. با توجه به تصمیمی که مسئولان برای جشنواره فیلم فجر مبنی بر محدود شدن تعداد آثار گرفته اند باید هیئت انتخاب از افراد منصف باشند و در غیر این صورت این محدودیت به شدت به ضرر سینمای ایران تمام خواهد شد. در سال های گذشته شاهد بودیم که گاه بیش از ۶۰ فیلم به جشنواره راه پیدا می کردند که این به خودی خود اتفاقی غیر قابل قبول بود اما در سال های اخیر سعی بر این بوده تا تعداد فیلم ها به حداقل برسد که از نظر من می تواند اتفاقی خوب باشد اما کم شدن فیلم ها احتمالات بسیاری را به وجود می آورد که به خودی خود بسیار خطرناک است و امکان دارد سینمای ایران را متضرر کند.

علی ملاقلی پور:

فیلم های ماندگار سینمای ایران در جشنواره فجر دیده نشدند!/ باید جلوی لابی گری در جشنواره ها گرفته شود

علی ملاقلی پور فیلمساز جوان سینمای کشور نیز با انتقاد از اتفاقات عجیب در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر از سیاست دست بردارد و فیلم ها بر اساس ارزش هایی که دارند به جشنواره راه پیدا کنند و هرکسی که سمتی در جشنواره دارد به راحتی اعمال نظر نکند و بالاخره جلوی لابی گری گرفته شود! مطمئناً با سیاستی که در نظر گرفته شده و تنها دو فیلم مستند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می کند، به این گونه سینمایی ضربه وارد می شود و این سیاست که نگاهی بسیار سطحی به سینمای مستند است، ارزش این گونه سینمایی را به شدت پایین می آورد.

مهشید افشارزاده در گفتگو با سینماپرس:

تغییرات صورت گرفته در جشنواره باعث تعجب است / محدود شدن تعداد فیلم ها باعث راه یافتن عده ای خاص به جشنواره می شود

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره خاطرنشان کرد: با محدود شدن تعداد فیلم هایی که می توانند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند مخالفم. از نظر من این اتفاق باعث می شود که یک عده خاص در جشنواره حضور داشته باشند و بهتر است جشنواره فیلم فجر به جشنواره ای برای ارزیابی سینمای ایران قرار بگیرد و این اتفاق باعث می شود که خیلی از فیلم های خوب به دلیل محدودیت با رابطه حذف شوند. من از تصمیمات جدید مسئولان برای برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیار تعجب می کنم چرا که آن ها ثباتی برای این جشنواره قائل نیستند.

مهرداد غفارزاده در گفتگو با سینماپرس:

تا زمانی که جشنواره فجر به ثبات نرسد از اعتبار آن هر سال کاسته می شود/ از تغییرات فراخوان متعجب شدم!

مهرداد غفارزاده نیز در این باره گفت: تنها دوام و استمرار در بخش های مختلف است که باعث اعتبار بخشیده شدن به جشنواره فیلم فجر می شود. وجود بخش های مختلف جشنواره را همه جانبه می کند و با تصمیمات جدیدی که گرفته شده امسال بسیاری از فیلم ها از جشنواره کنار گذاشته خواهند شد و اعتراضات زیادی به مسئولان می شود که این باعث ملتهب شدن فضای جشنواره فیلم فجر خواهد شد. تغییراتی که مسئولان برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته اند بسیار جای تعجب دارد. تا زمانی که جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف خود به ثبات نرسد اعتبار آن هر سال کمتر می شود.

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد؛

انتقاد «گبرلو» به نگرش جداسازی اهالی رسانه از اهالی سینما در جشنواره فجر/ داوری فیلم اولی ها در کنار فیلمسازان حرفه ای و حضور فیلم های «هنر و تجربه» در بخش رقابتی اشتباه است

محمود گبرلو مجری سابق برنامه هفت گفت: تغییرات هر ساله دبیر جشنواره بزرگترین معضل جشنواره فیلم فجر است. این تغییرات به طور کلی معضل بزرگی برای کشور ما در همه زمینه ها محسوب می شود. ر هیچ جای دنیا با تغییر مدیران دولتی این همه تغییر در مدیریت ها رخ نمی دهد. در بحث فرهنگی مدیران باید مدتی طولانی در سمتشان فعالیت کنند تا سینما بتواند از ایده های آن مدیر بهره مند شود و یکی از دلایلی که ما در حوزه فرهنگ به نتایج مطلوبی نمی رسیم همین مسأله است.

علیرضا امینی در گفتگو با سینماپرس:

تغییرات جشنواره فیلم فجر به نفع سینمای ایران نیست/ با محدود شدن فیلم ها تنها کارگردانان مطرح به جشنواره راه پیدا می کنند

علیرضا امینی خاطرنشان کرد: من با وجود بخش های قبلی جشنواره و برگزاری آن به شکل سال های گذشته موافق هستم و مطمئناً با محدود شدن فیلم ها تنها کارگردانان مطرح به جشنواره راه پیدا می کنند و چهره ها و استعدادهای بسیاری هدر خواهد رفت. بدون شک با شرایط فعلی فضا برای لابی گری بیشتر باز می شود. از زمانی که بخش بین الملل از بخش ملی حذف شده، این جشنواره به طور کلی شکل و شمایل یک جشنواره داخلی را به خود گرفته، به همین دلیل جشنواره فجر را می توان ویترین سینمای ایران دانست و مطمئناً بهتر است که این جشنواره همه بخش های خود را حفظ کند تا رونق همیشگی اش را داشته باشد. با حذف بخش های مهمی چون فیلم اولی ها و بخش مستند مطمئناً از رونق این جشنواره کاسته می شود.

علی اکبر ثقفی در گفتگو با سینماپرس:

قانونی برای جشنواره فجر وجود ندارد و همه چیز سلیقه ای است/ جشنواره فجر اتاق احیا سینمای ایران است

علی اکبر ثقفی اظهار داشت: متأسفانه قانونی برای جشنواره وجود ندارد و همه چیز سلیقه ای است. جشنواره فیلم فجر در هر صورت همانند اتاق احیا برای سینمای ایران است که هر سال طی ۱۰ یا ۱۲ روز روحی تازه به سینما می دهد. مطمئناً باید جشنواره امسال به گونه ای باشد که نسبت به ۳۵ دوره قبلی با شکوه تر و پربارتر باشد و در غیر این صورت ما هیچ پیشرفتی نداشته ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.