چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

حسینعلی بینوایی:

نمایش «کافی شاپ» در وصف رشادت‌های مدافعان حرم است

حسینعلی بینوایی

خبرگزاری میزان: هنر تئاتر برای آشتی با مخاطبانی که از آن دلزده شده‌اند نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و مسئولان است.

حسینعلی بینوایی که این روزها نمایش «کافی‌شاپ» را در تماشاخانه‌ی ماه حوزه هنری بر روی صحنه دارد در این باره گفت: در اواخر سال گذشته که پیکر مدافعان حرم به کشور بازمی‌گشت و با دیدن خیل عظیم جوانانی که در این مسیر قدم می‌گذاشتند، احساس کردم باید در وصف رشادت‌های ایشان متنی بنویسم و به اجرا ببرم. تحقیقاتم را از خانواده‌های شهدای حرم شروع و مستنداتی را گردآوری کردم تا در نهایت نمایش‌نامه‌ی «کافی‌شاپ» را نوشتم. این نمایش درباره‌ی پدر و مادر پیری‌ست که آخرین فرزندشان به جنگ تکفیری‌ها رفته است و پدر در جست‌وجوی راهی است تا خبر شهادت فرزند را به مادر برساند.

وی افزود: برای کارگردانی این نمایش‌نامه، شیوه‌ی رئال را برگزیده‌ام چراکه با متن همخوانی بیشتری دارد. دکور نمایش نیز کاملا رئال طراحی شده است. ناگفته نماند این اثر پیش از این در «خانه‌ی نمایش» به صحنه رفته بود اما بنا به ابعاد تماشاخانه‌ی «ماه» حوزه هنری، مجبور شدیم تغییراتی در دکور ایجاد کنیم ولی در اجرای جدید خود نیز همچنان از نشانه‌های رئالیستی استفاده کرده‌ایم.

بینوایی همچنین اظهار داشت: نمایش‌نامه‌های با مضمون مقاومت و دفاع مقدس اگر از منظری درست نوشته و اجرا شوند می‌توانند هر مخاطبی از هر گرایش و اعتقادی را جذب کنند. با اینکه نمایش «کافی‌شاپ» رویکردی مذهبی و دفاع‌مقدسی دارد اما در تجربه‌ی اجرای نمایشم در خانه نمایش شاهد بودم مخاطبان با گرایش‌های فکری مختلفی، نیز سالن را با رضایت ترک می‌کنند. مهم آن ست مخاطب حس نکند با اثری شعاری روبروست. چون در آن صورت حس دافعه پیدا می‌کند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: قبول دارم که برخی نمایش‌ها آنقدر در متن و اجرا مشکل دارند که به جای جذب مخاطب، او را دلزده می‌کنند و این دلزدگی چنان عمیق می‌شود که به سختی می‌توان دوباره آن اعتماد را احیا کرد. معتقدم مخاطب باید دغدغه، وصف حال و روزگار خودش را در اثر نمایشی ببیند. تئاتری که از جنس مردم نباشد، بی‌شک نمی‌تواند در جذب تماشاگر موفق عمل کند.

بینوایی در پایان به مشکل تبلیغ تئاترهای روی صحنه اشاره کرده و گفت: مهم‌ترین معضل و مشکل تئاتر را در بخش تبلیغات می‌بینم. تئاتر آن طور که شایسته آن است تبلیغ نمی‌شود و متاسفانه به تبلیغات فضای مجازی و دعوت‌های تلفنی از دوستان بسنده می‌شود. تمام دستگاه‌ها از حوزه هنری تا وزارت ارشاد و مهمتر از همه صداوسیما باید روی تبلیغات تئاتر هزینه کنند. باید هنر تئاتر به افرادی که با آن قهر کرده‌اند یادآوری شود و بر جذب حداکثری تماشاگران هر نمایشی کوشید.

گفتنی است نمایش «کافی شاپ»به کارگردانی حسینعلی بینوایی تا ۱۰ آذر- ساعت ۱۸:۳۰- در تماشاخانه‌ی ماه به روی صحنه است.

حسین پرستار، محبوبه یزدانی، محمد رضایی‌مقدم و بهادر میرناصری به عنوان بازیگر در «کافی شاپ»ایفای نقش می‌کنند.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۰۹۰۲۲۲۶۲۷۶۶ تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.