جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

نمایش بادصبا؛ مستندی درباره ایران که جان کارگردانش را گرفت

پوستر نمایش ویژه مستند «باد صبا»

سینماپرس: مستند معروف «باد صبا» که در خصوص کشور ایران تولید شده بود در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) اکران می شود.

به گزارش سینماپرس، مستند معروف «باد صبا» که با نام «باد عاشقان» هم شناخته می‌شود، اثر «آلبرت لاموریس» است که در حین ساخت آن برفراز سد کرج دچار سانحه و کشته شد.

این مستند ۷۰ دقیقه‌ای محصول سال ۱۹۷۰ میلادی با گویندگی منوچهر انور، نماهایی از سرزمین ایران از کوچ‌نشینان و زمین‌های برنج‌کاری شمال تا اصفهان و تهران را از طریق بالگرد به نمایش می گذارد.

پس از درگذشت «آلبرت لاموریس» و پس از چند سال وقفه بر اساس یادداشت‌های به جای مانده از این کارگردان، این مستند تکمیل و در سال ۱۹۷۸ نامزد شاخه بهترین مستند جوایز سینمایی اسکار شد.

«سپید یال» (۱۹۵۶)، «فی فی پردار» (۱۹۵۶)، «کاخ ورسای»(۱۹۶۷) و «باد کنک قرمز» (۱۹۵۶) (برنده نخل طلا جشنواره کن و اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، ۱۹۵۶) از مهمترین آثار این کارگردان فرانسوی هستند.

مستند «باد صبا» محصول مشترک ایران و فرانسه در تاریخ ۱۹ و ۲۲ نوامبر (۲۸ آبان و اول آذرماه) در جشنواره مستند آمستردام و در بخش «صدای بصری» به نمایش گذاشته خواهد شد.

امسال و در بخش رقابتی و اصلی این رویداد سینمایی که سی‌امین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد فیلم «علی آقا» به کارگردانی کامران حیدری به نمایندگی از سینمای ایران یکی از ۱۵ فیلم بخش رقابتی است و مستند «خانه سیاه است» ساخته «فروغ فرخزاد» نیز یکی از دیگر از ۱۸ فیلم بخش «صدای بصری» است.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم آمستردام (ایدفا) که بزرگترین و مهم‌ترین رویداد سینمای عرصه مستند در دنیاست، از تاریخ ۱۵ نوامبر (٢٤ آبان) آغاز شده و تا ۲۶ نوامبر (۵ آذر) در کشور هلند ادامه خواهد داشت و امسال در مجموع میزبان نمایش ۳۱۲ فیلم است که از میان ٣٨٨٦ اثر مستند متقاضی انتخاب شده‌اند.

آلبرت لاموریس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.