دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱

حسینعلی بینوایی:

«کافی شاپ» شعار نمی‌دهد

کافی شاپ

مهر: کارگردان «کافی شاپ» با اشاره به مضمون این اثر نمایشی که در ارتباط با شهدای مدافع حرم است، عنوان کرد تلاش کرده این نمایش کلیشه ای و شعاری از کار در نیاید.

حسینعلی بینوایی نویسنده و کارگردان «کافی شاپ» درباره زمان اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: نمایش «کافی شاپ» تا ۱۹ آبان ماه در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه رفت و از ۲۲ آبان ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری مجددا اجرا شده است که این اجرا تا ۱۰ آذرماه ادامه دارد.

وی درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: داستان نمایش «کافی شاپ» از جایی شروع می شود که یاور و زیور که زن و شوهر سالمندی هستند در محوطه باز کافی شاپی که در یک بلندی مشرف به روستا واقع است، نشسته اند و یاور تلاش می کند موضوعی را به همسرش بگوید. در طول این مدت حاج یاور تلاش دارد فضای شاد و آرامی را برای همسرش به وجود بیاورد و با او از هر دری سخن بگوید. در حین همین صحبت ها است که زندگی این زوج و اتفاقاتی که در طول این سال ها برایشان رخ داده است، مرور می شود و متوجه می شویم که که قبلا ۲ فرزند این زوج در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده اند. در اوج داستان سیاوش همرزم فرزند سوم آنها عباس با آوردن نامه و وسایل شخصی او به نوعی خبر شهادت عباس را به زیور می دهد.

بینوایی درباره انتخاب مضمون این اثر نمایشی بیان کرد: درست است که مضمون این نمایش در ارتباط با شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است اما داستانی شعاری را روایت نمی کند و تا دقیقه ۴۰ نمایش مخاطب متوجه نمی شود «کافی شاپ» درباره شهدا است و در ۱۰ دقیقه پایانی برایش محرز می شود سیری را که تا به حال در نمایش طی کرده به این موضوع خاص ارتباط پیدا می کند. خوشبختانه مخاطبانی که تا به حال به دیدن این اثر نمایشی نشسته اند و حتی خانواده های شهدا و هنرمندان و منتقدانی که مهمان ما بودند به این نکته اذعان داشتند که نمایش شعاری نیست و این مساله برای ما جای خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: اصولا پرداختن به موضوعاتی نظیر شهدا فی نفسه شعاری است چه برسد که بخواهند در یک اثر نمایشی به تصویر کشیده شوند اما من چه در نگارش و چه کارگردانی تلاش کردم از چنین نگاهی پرهیز کنم تا نمایش کلیشه ای از کار در نیاید و مخاطب را پس نزند.

این کارگردان در پایان درباره فضاسازی نمایش بیان کرد: نمایش «کافی شاپ» اثری رئالیستی محسوب می شود. قبل از اینکه اجرای نمایش در اداره تئاتر آغاز شود قرار بود ما در خانه نمایش به صورت تک اجرایی به صحنه برویم به همین جهت طراحی صحنه حجیم تر و با جزئیات تر بود اما بعد اعلام کردند که مجبوریم سالن را با یک نمایش دیگر سهیم باشیم به همین دلیل مجبور شدیم از حجم دکور بکاهیم و بیشتر با المان ها کار کنیم اما باز هم این نشانه ها واقع گرایانه به کار برده شده اند و با همین دکور نیز در حوزه هنری اجرا می رویم.

حسین پرستار، محبوبه یزدانی، محمد رضائی مقدم، بهادر میرناصری بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۰ آذرماه هر روز حتی روزهای تعطیل ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می رود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از دستیار کارگردان، روابط عمومی و تبلیغات: حمید عبادی، طراح پوستر و بروشور: علی طهرانچی، طراح صحنه: محمد نوایی مهر، عکاس: عاطفه ترابی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.