سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱

زندگی معمار ماجراجو، به کارگردانی علی رستگار فیلم می‌شود

فیلم مستند دکتر سیروس باور

سینماپرس: فیلم مستند دکتر سیروس باور یکی از استادان برجسته معماری، روز جمعه در تهران کلید خورد.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند دکتر سیروس باور یکی از استادان برجسته معماری ایران و برای معرفی بیشتر این استاد به عموم مردم،  به کارگردانی علی رستگار و تهیه کنندگی کیوان امجدیان، روز جمعه در تهران کلید خورد.

 تمرکز اصلی این فیلم روی روحیات و وجوه شخصیتی سیروس باور است و این معمار ماجراجو از عشق و علاقه‌اش به طبیعت، شکار و موسیقی و تاثیر آن بر روش معماری خود و خلق سازه‌های مختلف می‌گوید.

دکتر باور همچنین در این فیلم خاطرات شیرین و ناگفته‌ای از آشنایی و دوستی با میکل آنجلو آنتونیونی، فیلمساز فقید و شهیر ایتالیایی را مطرح می‌کند؛ آنتونیونی کارگردان آثاری چون آگراندیسمان، ماجرا، حرفه: خبرنگار و صحرای سرخ است و به دلیل علاقه به خانه‌ها و ساختمان‌ها از او به عنوان «معمار سینما» یاد می کنند.

سیروس باور که متولد ۱۳۱۳ در شیراز است، سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ مدرک دکترای معماری از دانشگاه فلورانس شد. او بنیانگذار درس تاریخ معماری مدرن و آتلیه شهرسازی در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران در سال ۱۳۴۴ و دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۸ است. طرح و اجرای مجتمع بهداشتی ـ رفاهی پالایشگاه تهران در سال ۱۳۴۶، طرح‌های جامع شهرهای شیراز، یزد و شهر صنعتی کاوه در سال‌های ۴۸، ۵۲ و ۵۳، طرح پارک شهر سالوادور برزیل در سال ۶۹ و طرح مرکز فرهنگی ـ اسلامی در شهر رسیف برزیل در سال ۱۳۶۹، برخی از فعالیت‌های باور است. او در زمینه تالیف و ترجمه هم فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به نگارش کتاب «تاثیر روح زمانه در روند معماری معاصر در ایران» و ترجمه کتاب «تاریخ معماری» اثر لئوناردو بنه ولو اشاره کرد.

از دیگر عوامل این پروژه هم می‌توان به جمال‌الدین تیموری (مدیر تصویربرداری)، آتنا آدینا (طراح صحنه)، متین وکیلی راد (دستیار صحنه)، نسرین روشن ضمیر (تحقیق و پژوهش) و میثم اسماعیلی (مشاور کارگردان) اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.