سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

رمزگشایی از سقوط هواپیمای فرماندهان سپاه و ارتش در «معمای C130»

سید مهدی دزفولی

سینماپرس: سید مهدی دزفولی کارگردان و مستند ساز گفت: در مستند «معمای C۱۳۰» به واقعه سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه در تاریخ ۷ مهرماه سال ۱۳۶۰ پرداخته شده و نقش نیروهای نفوذی را بررسی کردیم.

به گزارش سینماپرس؛ سیدمهدی دزفولی، کارگردان و مستندساز با اشاره به آثاری که برای ارسال به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درنظر گرفته، گفت: نخستین اثر من برای شرکت در این جشنواره، «معمای سی-۱۳۰» نام دارد. این مستند به واقعه سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش و سپاه در تاریخ ۷ مهرماه سال ۱۳۶۰ می پردازد.

وی افزود: در این مستند، سقوط هواپیما سی-۱۳۰ بازخوانی شده و به علت سرنگونی آن پرداختیم و اهمیت فرماندهانی که در این هواپیما بودند بررسی شده است بخصوص اینکه تمامی این افراد، سابقه ترور داشتند.

این کارگردان ادامه داد: در حقیقت این مستند ۳۴ دقیقه‌ای، یک بازخوانی از نیروهای مسلح ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است که در کنار آن نقش نیروهای نفوذی در سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ را مورد بررسی قرار دادیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مستند ۴۵ دقیقه ای «گزارش چند قتل» دومین کاری است که برای حضور در هشتمین جشنواره عمار تدارک دیدم، ساخت این اثر از سال ۱۳۹۵ شروع شده و امیدوار هستیم بتوانیم آن را به جشنواره برسانیم، این مستند اتفاقات دولت نخست اصلاحات از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ را بازخوانی می‌کند.

این مستندساز با اشاره به درپیش بودن هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، اضافه کرد: این جشنواره را از نخستین دوره تا به امروز پیگیری می کنم و باید به این نکته اشاره کنم که تاکنون، رشد مناسبی داشته است و امیدوارم توسعه کمی و کیفی خود را به همین صورت ادامه بدهد و برای جوانان فیلمسازی که مستقل فعالیت می‌کنند و بضاعت مناسبی برای تولید اثر در این عرصه ندارند، پشتوانه خوبی باشد.

دزفولی یادآور شد: جشنواره عمار باید تنوع مخاطبان بیشتری را به سمت خوب جذب کند و صرفا بر روی قشر حزب الهی و انقلابی تمرکز نکند، این رویداد مهم فرهنگی باید نقش موثری در جذب قشر خاکستری جامعه داشته باشد.  

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار حداقل باید در حوزه سینمای مستند کشور تاثیرگذار باشد. زیرا مخاطبان طیف خاصی در این جشنواره شرکت می‌کنند و امیدوارم با سیاست‌گذاری‌هایی که روی آن انجام می‌شود، طیف وسیعی با آن ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است هشتمین جشنواره عمار در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، از ۶ الی ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.

*خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.