دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

سینما و کار فرهنگی بصیرت افزا/۲

بیدل: متأسفانه ما از لحاظ فرهنگ سازی و انجام کارهای فرهنگی در رابطه با پدیده های شومی مانند داعش به شدت عقب افتاده ایم

داوود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم روزگاری عشق و خیانت در دانشگاه صنعتی شریف

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در پی پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش و تأکید ایشان مبنی بر عدم غفلت از دشمن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا گفت: متأسفانه ما از لحاظ فرهنگ سازی و انجام کارهای فرهنگی در رابطه با پدیده های شومی مانند داعش به شدت عقب افتاده ایم و طی سال های اخیر هیچ اقدام موثر و مثبتی در سینما و تلویزیون در رابطه با تولید فیلم ها و سریال های مرتبط با این موضوع ویژه ندیدیم و این بسیار مایه تأسف است.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه های بزرگ و مهمی مانند سینما و تلویزیون در هر جامعه ای موظفند تا بر اساس منافع حکومت ها و کشورهای شان مبادرت به تولید آثار کنند و همه مردم جامعه را نسبت به موقعیت های حساسی که می تواند زندگی و آینده آن ها را تحت الشعاع خود قرار دهد آگاه سازند. در واقع سینما و تلویزیون بایستی مانند یک مدرسه ذهن عمومی جامعه را نسبت به اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ بدهد آماده کند و این اتفاقی است که ما در تمامی دنیا شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه این رویه در کشور ما وجود ندارد و اگر تعداد اندک و معدودی آثار هم در این زمینه ها تولید می شود متأسفانه با استقبال و همیاری مسئولان و مدیران فرهنگی روبرو نمی شود و همه این ها دست در دست هم داده تا ما روز به روز در حال درجا زدن در امور فرهنگی مان باشیم. این در حالی است که خوشبختانه ما از نظر امور نظامی بسیار پیشرو هستیم اما در رابطه با پدیده های نحس و شومی مانند داعش از انجام کارهای فرهنگ ساز همواره غافلیم!

بیدل سپس با تأکید بر اینکه این بازی شطرنج توسط دشمنان ایران و اسلام همچنان ادامه خواهد داشت و ما باید آگاه باشیم که دشمنان در آینده ساکت نمی نشینند اظهار داشت: هرچند که در حال حاضر داعش و داعشی ها به درک واصل شده اند و بساط شان برچیده شده است که این اتفاق به واسطه حضور مردان بزرگی مانند سردار سلیمانی است اما ما باید آگاه باشیم که دشمنان به زودی دوباره بساط جدیدی علم می کنند و به همین علت است که مقام معظم رهبری در نامه شان خطاب به سردار سلیمانی تأکید کرده اند که باید با انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا عموم جامعه را نسبت به اتفاقات آتی آگاه کرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: امروزه وظیفه هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری تولید آثار بصیرت افزا است؛ ما باید در کارهای مان دست به روشنگری علیه دشمنان ایران و اسلام بزنیم تا در آینده بتوانیم جلوی دشمنان قسم خورده مان ایستادگی کنیم. مدیران فرهنگی باید تلاش شان را مضاعف کنند و جدی تر وارد این عرصه بشوند و ذهن شان را از هم اکنون آماده کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» در ادامه با اشاره به سهل انگاری مدیران فرهنگی در راستای تولید آثار بصیرت افزا گفت: ما باید هرچه سریعتر و با تمام بودجه و توانی که در اختیار داریم دست به تولید آثاری در حوزه سینما و تلویزیون بزنیم که ضمن آنکه دست دشمنان قسم خورده ایران و اسلام را رو می کند و مردم را از آنچه که در آینده قرار است رخ بدهد آگاه می سازد بتواند با عموم مردم ارتباط برقرار کرده و به دل آن ها بنشیند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اصولاً ما باید آگاه باشیم که ساختار فرهنگی جامعه ما بسیار با ساختار فرهنگی در جوامع غربی و به خصوص آمریکا متفاوت است و از این رو مدیران فرهنگی مان نباید در پی آن باشند تا بر اساس سیاست گذاری های هالیوود و امثالهم در کشورمان دست به انجام کارهای فرهنگی بزنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.