سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸

"اُبوا" نوازی انتظامی در کنار سمفونی مقاومت

مجید انتظامی

مجید انتظامی پس از 20 سال در کنار سمفونی "مقاومت" توسط ارکستر سمفونیک تهران به نوازندگی اُبوا خواهد پرداخت.


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، نشست خبری کنسرت سمفونی "مقاومت" با رهبری مجید انتظامی صبح امروز 23 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد.

همچنین بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران که اندکی زودتر از مجید انتظامی به جلسه آمده بود در ابتدا گفت: انجمن موسیقی برای سه ماهه‌ی سوم سال قبل از ایام محرم 12 برنامه را برنامه‌ریزی کرده است که شامل کنسرت‌های "برف‌خوانی" علی قمصری، گروه "لیان" بوشهر، گروه آوازی تهران، ارکستر بادی تهران و ... می‌شود.

وی ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران در سه ماهه‌ی پیش‌رو برنامه‌های وسیعی دارد و آغاز آن در روز سی‌ام شهریورماه به رهبری مجید انتظامی در میدان آزادی به مناسبت سی‌امین بزرگداشت هفته‌ی دفاع مقدس خواهد بود.

رضایی هم‌چنین از برپایی تور کنسرت این اجرا در شهرهای سمنان، گرگان و شیراز خبر داد و گفت: این گروه در روز سی‌ و یکم شهریورماه سمفونی مقاومت را به همراه بخش‌هایی از فیلم‌های "ازکرخه تا راین" و "آژانس شیشه‌ای" در شهرسمنان اجرا می کند. همچنین در روز اول مهرماه این کنسرت در گرگان و هشتم و نهم مهرماه در شیراز اجرا خواهد شد.

مدیرعامل انجمن موسیقی هم‌چنین از اجرای این کنسرت در روزهای 4 ، 5 و 6 مهرماه در تالار وحدت خبر داد و گفت: در این روزها بعد از سال‌ها شاهد اجرا و نوازندگی مجید انتظامی خواهیم بود که او دو کنسرتوی "مارچلو" و "شیمارزا" را با ساز ابوا در این سه شب اجرا می‌کند.

در ادامه این مراسم مجید انتظامی که به دلیل تمرین با اعضای ارکستر سمفونیک با تاخیر در این نشست حاضر شد، گفت: حدود بیست سال می‌شود که غیر از آموزش به هنرآموزان دست به ساز نزدم و بعد از مدت‌ها قرار است که در این کنسرت بنوازم.

این هنرمند در ادامه درباره‌ی وضعیت صدا برای اجرا در فضای باز میدان آزادی در روز سی‌ام شهریورماه گفت: نباید انتظار صدای مناسب کنسرت در یک سالن را، در فضای باز داشته باشیم. زیرا در میدان آزادی وجود اتبوس ها و پرواز هواپیما از این منطقه قطعا بر کار تاثیر خواهد داشت. اما امکانات وسیعی را برای صدابرداری از طرف انجمن برای این اجرا در نظر گرفته شده که امیدوارم شرایط خوبی باشد.

سپس مجید انتظامی سخن خود را با گله از رسانه ها درباره‌ی این‌که برچسب دولتی‌بودن و نوشتن کارهای سفارشی را به او می‌دهند، ادامه داد.

این آهنگساز گفت: من از خبرنگاران گله‌ دارم. چون پوشش کنسرت‌های من نادرست است، آنها از قبل موضع می‌گیرند که آثار من سفارشی و دولتی است و روی ذهن مخاطب بازی می‌کنند و به حواشی می‌پردازند و ذهن مخاطب را گمراه می‌کنند تا از کار من استقبال نشود و خارجی‌ها هم از مطبوعات ایران استفاده کنند و اراجیف می نویسند.
او با بیان اینکه این حق من نبوده است،تصریح کرد: من مخلصانه کار کرده‌ام. این‌گونه برخورد‌ها باعث می‌شود که من گوشه‌گیر شوم و در انزوا بنشینم. نوع کار من این‌گونه است. من می‌دانم که چگونه باید حماسی بنویسم و توان نوشتن ترانه را ندارم و همیشه تلاش کردم که موسیقی ماندگار کار کنم و هیچ‌ وقت هم دستمزد‌های آن‌چنانی ، نگرفته‌ام و اگر دستمزد سالانه‌ام را بر 12 ماه سال تقسیم کنم از یک ماشین‌نویس هم کمتر دستمزد گرفته‌ام.

انتظامی درباره‌ی شیوه‌ی نگارش قطعاتش گفت: قطعات من حماسی است و جز دولت، بخش‌های خصوصی این نوع کار را سفارش نمی‌دهند، چون بازگشت مالی ندارد و تنها ارکستری که دولتی است، همین ارکسترسمفونیک تهران است چون نوازندگانش کارمندان ارشاد هستند و من آثارمان را با آنها اجرا می‌کنم.

آهنگساز سمفونی‌های انقلاب، مقاومت و ایثار افزود: من با کنسرت‌هایم توانستم شمع برگزاری کنسرت‌ها را در کشور روشن نگه دارم و کارهای من باعث شد، گروه‌های دیگر مجوز بگیرند و روز‌به‌روز به موسیقی و این هنر مظلوم، بها داده شد.

در ادامه نیما مسیحا، خواننده‌ی پاپ کلاسیک سمفونی "مقاومت"گفت: بعد از آنکه در تور اروپا سمفونی انقلاب را اجرا کردیم، خوشحالم که موسیقی فاخر این مملکت را در جمع پاپ کلاسیک برای چندمین‌بار اجرا می‌کنم.

سپس عبدالحسینی خواننده سنتی سمفونی "مقاومت" نیز بیان کرد: برخی رفتن ارکستر سمفونیک به خارج از کشور را برای اجرای سمفونی انقلاب زیر سوال بردند که این انصاف نیست. البته نقد وارد است، اما بعضی از افراد مطالبی نوشتند که از اصل دور شدند و به اسم پرداختند.

مجید انتظامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ی این‌که سمفونی‌های اخیرش نسبت به موسیقی فیلم‌هایی که ساخته است، افت کیفیت داشته‌اند، بیان کرد: من از سینما بیرون نیامده‌ام، بلکه فیلم‌ها پس از آنکه به سمت بخش خصوصی رفت بیشتر گیشه‌پسند شد و این نوع موسیقی کار من نیست و آنها هم به دنبال افرادی رفتند که با دستگاه موسیقی می‌نوشتند و کارشان کم‌ هزینه بود. به علاوه بخش خصوصی توان پرداخت هزینه‌ی اجرای سمفونی‌های من را ندارد و این‌گونه شد که حضور من در سینما کمرنگ شد.

او ادامه داد: به اعتقاد من چهار سمفونی اخیر من، بسیار ارزشمندتر از موسیقی فیلم "از کرخه تا راین" است، چون همه‌چیز آن فیلم تحت شرایط زمان اکران و جذابیت‌های بصری بود ولی معتقدم که سمفونی "مقاومت" به لحاظ تنظیم و کیفیت، بسیار قوی‌تر است.

انتظامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی این‌که آیا آثار شما قطعه است یا سمفونی مطرح کرد: من این آثار را به عنوان سوئیت‌سمفونیک کار کردم، ولی شما هرچه دوست دارید، می‌توانید به آن بگویید. توقع من این است به خود موسیقی پرداخته شود و فرم، ساز‌بندی، خواننده پاپ در کنار خواننده سنتی و شیوه‌ی تنظیم آن مسائلی است که بیشتر اهمیت دارد.

انتظامی درباره ساخت سمفونی" پیروزی" به سفارش بنیاد شهید نیز گفت: بنیاد شهید سفارش سه سمفونی "ایثار"، "مقاومت" و "پیروزی" را به من داد. اما با تغییر مدیریت مسئولین این سازمان دیگر برای ساخت سمفونی "پیروزی" اقدامی نکردند و فکر می کنم ساخت این سمفونی منتفی شده است.

لازم به یادآوری است از روز پنج‌شنبه فروش بلیت شهرستان‌ها و اجرای مهرماه ارکسترسمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی در تالار وحدت از طریق سایت t-nay.ir آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.