دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

واکنش سینماگران به زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس/۱

اسلاملو: نگاه سلیقه ای و سخت افزاری به فرهنگ و هنر باعث انحلال و یا کوچک سازی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است/ این اتفاق بسیار بدشگون و دردآور است!

محمدرضا اسلاملو در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی در واکنش به زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: حاکم شدن برخی سلیقه های خاص در سینمای استراتژیک و عدم نگاه نرم افزاری باعث کوچک سازی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است؛ بنده به طور قطع و یقین می گویم که این اتفاق راه به جایی نمی برد و یک اشتباه راهبردی و استراتژیک است که می تواند سینمای ارزشی را بیش از پیش دچار تنزل کند.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نگاه تشکیلاتی، سازمانی و ساختاری از ابتدای انقلاب که بنده سابقه فعالیت در جهاد، سپاه و... را داشته ام همواره وجود داشته و ما با این قبیل نگاه ها دیگر به خوبی آشنا هستیم؛ موضوعاتی نظیر کوچک سازی سازمان ها یا عریض و طویل کردن آن ها همواره طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما باب بوده و دیگر برای ما عادی شده است اما متأسفانه بسیاری از مسئولان و تصمیم گیران هنوز متوجه نشده اند که این نوع نگاه تا چه میزان می تواند برای نهادهای فرهنگی ضرر و زیان ایجاد کند.

وی ادامه داد: نگاه تشکیلاتی در عرصه فرهنگ و هنر هیچ گاه جواب نمی دهد؛ به عنوان مثال اگر شهید آوینی قرار بود بر اساس نگاه های تشکیلاتی و ساختاری مبادرت به تولید آثارش کند قطعاً فیلم هایش مانند آنچه امروزه هم مردم آن را می پسندند مورد توجه قرار نمی گرفت و ماندگار نمی شد. مسئولان و مدیران ما همگی متأسفانه نگاهی سخت افزاری به فرهنگ و هنر و سینما دارند و هیچ نوع نگاه نرم افزاری در دیدگاه های شان وجود ندارد و نمی گذارند تا سلیقه های مختلف دور هم جمع شوند، افراد گوناگون وارد عرصه فیلمسازی انقلاب و دفاع مقدس شوند تا شاید از میان آن ها یک یا چند نفری بدرخشند و گل کنند و این اتفاق بسیار تلخ است.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» سپس با تأکید بر اینکه  باید فضا برای حضور همه سلیقه ها در سینمای جنگ فراهم شود اظهار داشت: آنچه امروزه ما به شدت از آن در رنج هستیم این است که یک شخص یا نهایتاً یک اتاق فکر باعث تصمیمات خلق الساعه ای مانند انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یا کوچک سازی آن می شوند و این اتفاق بسیار بدشگون و دردآور است. اینکه یک سلیقه و یک نگاه خاص برای کلیت سینمای ارزشی، استراتژیک، انقلابی و دفاع مقدسی تصمیم می گیرد اصلاً درست نیست و باید جلوی این اتفاق شوم گرفته شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: قطعاً در سینمای کشور قحط الرجال نیامده که یک شخص بر اساس تصمیمات لحظه ای خود بخواهد کلیت سینمای انقلاب و دفاع مقدس را کوچک کند!؛ آقایان باید بدانند ما در وادی فرهنگ و هنر تنوع نیاز داریم. این روزها متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از فیلمسازان دغدغه مند این عرصه کنار گذاشته شده اند چرا که نگاه خاصی سینمای ارزشی و دفاع مقدسی را اداره می کند و آن نگاه اکثریت فیلمسازان ارزشی و دغدغه مند را دفع کرده و در عوض کسانی را جذب تشکیلات خود کرده است که نگاه فرمالیستی به سینمای ارزشی دارند و فیلم های شان زیبا از آب درمی آید اما از محتوا درون آثارشان هیچ خبری نیست!

اسلاملو تأکید کرد: آقایان گویا هنوز متوجه نشده اند که ما پیش از اینکه جنگ نظامی با دشمنان قسم خورده مان داشته باشیم مشغول جنگ فرهنگی با آن ها هستیم و به همین دلیل است که باید با تمام توش و توان مان وارد میدان نبرد در عرصه فرهنگی بشویم و همه فیلمسازان و هنرمندان و دلسوزان و دغدغه مندان را دعوت کنیم تا در این عرصه مبادرت به تولید اثر کنند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امروزه دیگر ما وارد عرصه آخرالزمانی در سینما شده ایم و نیاز داریم که در آثارمان نگاهی متعالی داشته باشیم. آقایان نباید نابخردانه جلوی پیشرفت و ترقی این نوع نگاه های متعالی را بگیرند و بیش از این دچار خطاهای راهبردی شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.