یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

رونمایی از فیلم مستند جعبه پاندورا

مستند جعبه پاندورا

سینماپرس: فیلم مستند «جعبه پاندورا» که کارگردانی آن را شهاب الدین شایگان بر عهده داشته است، در فرهنگسرای رسانه رونمایی گردید.

به گزارش سینماپرس، این فیلم مستند به بررسی تاثیرگذاری رسانه ها بر خانواده ها و کودکان پرداخته است.

شهاب الدین شایگان کارگردان و پژوهشگر مستند جعبه پاندورا در نشست خبری رونمایی از این مستند که امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، گفت: ابتدا دغدغه های من کلی تر بود و به طور کامل به سمت مجموعه اخلاق و سواد رسانه ای رفتم که تمام موضوعات راتحت پوشش قرار می دهد. اما متوجه شدم که موضوعی پیچیده و دارای ابعاد مختلف است که نمی توان در یک مستند آن را پیش برد. مواد مخدر، چاقی، خشونت و... مسائلی هستند که در سواد رسانه ای مطرح می‌شوند.

این کارگردان جوان در ادامه مطرح کرد: براساس پراکندگی مبحث در حوزه سواد رسانه‌ای، سعی کردیم طبق یک الویت‌بندی به جلو حرکت کنیم. که در گام نخست موضوع خشونت و تاثیر رسانه‌ها در این حوزه الویت پرداخت ما قرار گرفت.

وی با بیان اینکه وظیفه مستندساز هشدار دادن به نحوی است که واقعیت را از دریچه ذهن خود ارائه و تحلیل کند، افزود: وقتی سه سال پیش کار شروع شد، شاید مبحث خشونت به این میزان زیاد نبود. ما در این کار با بسیاری از مجرمان صحبت کردیم. بنابراین جرم شناسی، نخستین درگاه برای پرداخت به این موضوع بود. اما متاسفانه موانع حقوقی و ادرای هیچگاه به ما اجازه نداد که با یک تیم حرفه‌ای از روانکاو، پژوهشگر این کار را پیش برد و از نگاه تخصصی و ریشه ای به موضوع نگاه کنیم.

به گفته این کارگردان و پژوهشگر دستگاه های فرهنگی خود را چندان موظف به پیگیری این موضوعات نمی‌دانند.

شایگان با اشاره به اینکه  متاسفانه مسائل اجتماعی، ریشه‌ای بررسی نمی‌شوند، اظهار کرد: قصد بر این بود که تاثیرات محیطی و رسانه بر میزان خشونت و جنایت نوجوانان بررسی شود که برای فراهم‌آوری موردهای آن، توافق دستگاه‌های مربوطه چون قوه قضاییه حاصل نشد.

وی ادامه داد: باتوجه به مشکلات پیش رو، از محور خانواده و مستند انعکاسی با رویکرد اطلاع رسانی و آموزشی وارد کار شدیم که حداقل خود والدین آگاه شده  و نظارت کافی را داشته باشند. بناراین مخاطب مستقیم این مستند خانواده است که می توانند بر روی آینده‌سازان کشور نتیجه مثبت داشته باشند.

این مستندساز با بیان اینکه سه سال بر روی فعالیت های پژوهشی این مستند کار شده است افزود: در این مستند با پژوهشگران مختلفی ازایران و خارج از کشور مکاتبه شد تا بتوان از نتایج تحقیقات آنها استفاده کرد. دکتر مجید ابهری، دکتر امیرحسین ندایی، ویکتور استراس برگر و جوان کانتر از جمله افرادی بودند که به طور مستقیم با موضوع و ساخت مستند همراه شدند.

وی تاکید کرد: در واقع تمام دغدغه ما این بود که مطرح کنیم برخی محتوای رسانه ها مناسب سن کودک و نوجوان نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.