دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

یک انیمیشن ضد ایرانی به اسکار راه یافت

همکاری پیمان معادی با شبکه ضد انقلاب در یک فیلم ضد ایرانی + فیلم

انیمیشن اسب های پنجره ای

سینماپرس: موضوعی که فلمینگ برای ساخت انیمشن دنبال آن رفته و همینطور شکل پرداخت به این موضوع، باعث شده تا یاد انیمیشن پرسپولیس ساخته مرجان ساتراپی بیفتیم. فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» در سال ۲۰۰۷ و در فرانسه ساخته شد و جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن در این سال را هم دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس؛ فهرست ۲۶ انیمیشن ارسالی برای شرکت در بخش بهترین انیمیشن بلند جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۱۸ اعلام شد.


در بین اسامی، یک انیمیشن درباره ایران هم دیده می شود: «اسب های پنجره ای» به کارگردانی آن ماری فلمینگ، فیلمساز ۵۵ ساله کانادایی.


قصه اسب های پنجره ای درباره رزی، دختری شاعر و دورگه است که با مادر چینی و پدر ایرانی اش در کانادا زندگی می کند. این دختر بعد از انتشار کتابش برای حضور در یک جشنواره به ایران دعوت می شود و حضورش در شهر شیراز او را با حقایقی درباره کشور ایران و مردم اون آشنا می کند.


موضوعی که فلمینگ برای ساخت انیمشن دنبال آن رفته و همینطور شکل پرداخت به این موضوع، باعث شده تا یاد انیمیشن پرسپولیس ساخته مرجان ساتراپی بیفتیم. فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» در سال ۲۰۰۷ و در فرانسه ساخته شد و جایزه هیات داوران جشنواره فیلم کن در این سال را هم دریافت کرد.


در پرسپولیس، تصویری افسرده و سرکوب شده از ایران بعد از انقلاب ۵۷ به نمایش گذاشته شد و انتخاب دختری نوجوان به عنوان شخصیت اصلی قصه باعث شده بود تا بخشی از فیلم به نمایش اجبار حکومت ایران به حجاب و خشونت ناشی از آن اختصاص پیدا کند.


در «اسب های پنجره ای» هم از این قبیل تصاویر دیده می شود و به خصوص چهره ای جنگ طلب و خشن از امام خمینی در این انیمیشن برای مخاطب اصلی که نوحوانان ایرانی خارج از کشور هستند به تصویر کشیده شده است.

اما نکته قابل توجه همکاری چند ایرانی برای ساخت فیلم یک کارگردان کانادایی است. شهره آغداشلو و نوید نگهبان دو صداپیشه اصلی این فیلم هستند که در ساخت این فیلم شرکت کردند.

همکاری قبلی این دو بازیگر ایرانی برمیگردد به فیلم «سنگسار ثریا» فیلمی که تمام تلاشش را برای ایجاد تصویری خشن و دروغین از ایران به کار برده بود.


اما در بین عوامل این فیلم، نام یک بازیگر ایرانی هم خودنمایی می کند: پیمان معادی.


معادی در «اسب های پنجره ای» صداپیشه یکی از نقش های ایرانی است. معادی که بعد از موفقیت فیلم جدایی در جشنواره ها و اکران های بین المللی، فعالیت های گسترده ای در آثار سینمایی خارج از مرزهای ایران داشته در این فیلم هم نقشی کوتاه و نه چندان قابل توجه ایفا کرده.

البته معادی در گذشته درباره حضور در این قبیل آثار گفته بود: فیلمنامه هایی که مسابل اخلاقی دارند، مسایل مرتبط با ایران دارند و ضد اسلام وضد اقوام و ملتها باشند را نمی پذیرم.

حضور در آثار بین المللی یک موفقیت برای هنرمندان محسوب میشه اما بهتره هنرمندان کشورمون قبل از حضور حتی کوتاه در هر اثر سینمایی، نسبت به شرایط ساخت این آثار اطلاع کافی پیدا کنن.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.