سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

فیلم غیرمجاز بین پرفروش های هفته جای گرفت

فیلم غیرمجاز

سینماپرس: فیلم سینمایی «غیر مجاز» پس از گذشت سه هفته از اکرانش، با صعود دو پله ای توانست به عنوان فیلم هفتم در جدول فیلم های پرفروش هفته جای بگیرد.

به گزارش سینما پرس، با انتشار جدول پرفروش ترین فیلم های هفته گذشته سینمای ایران، فیلم سینمایی «غیرمجاز» در رتبه هفتم این جدول قرار گرفته است.

جدول فیلم‌های پرفروش هفته سینمای ایران

خالتور همچنان پیش می‌تازد!

فیلم سینمایی خالتور به کارگردانی آرش معیریان در هفته سوم اکرانش برای دومین بار صدرنشین جدول فیلم‌های پرفروش هفته شد. فیلم‌های خفه‌گی و زرد هم مانند باکس آفیس گذشته، در رتبه‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین‌های هفته قرار دارند.

خانه دختر هم همچنان چهارمین فیلم پرفروش هفته شد. فیلم آزاد به قید شرط هم در فهرست ده فیلم پیشتاز باکس آفیس قرار گرفت. البته با وجود شروع اکران قاتل اهلی مسعود کیمیایی باید در انتظار جابجایی در رتبه فیلم‌های پرفروش شد.

غیر مجاز ببینید

فیلم سینمایی غیر مجاز به کارگردانی حسن یکتاپناه در سومین هفته اکرانش با دو پله صعود در جدول فیلم‌های پرفروش هفته در خانه هفتم قرار گرفت. یکتاپناه در کارنامه خود تجربه همکاری به عنوان برنامه‌ریز با کارگردانان سرشناسی چون عباس کیارستمی،  تهمینه میلانی،  جعفر پناهی را داشته است.

حسن یکتاپناه پس از ساخت دو فیلم سینمایی جمعه و داستان ناتمام سومین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۹۴ با نام غیر مجاز کارگردانی کرده است. جمعه یکتاپناه که اولین ساخته بلند سینمایی اوست در سال ۲۰۰۰ در بخش نوعی نگاه فستیوال فیلم کن به نمایش در آمد و موفق به کسب دوربین زرین شد.

داستان فیلم غیر مجاز

غیر مجاز روایت دیگری از قصه دردهای دختران ایرانی است. این بار ما قصه مشکلات دو دختر جوان را از زاویه نگاه یکتاپناه می‌بینیم. روایتی که بنا به گفته برخی منتقدان هیچ تازگی از خود ندارد و ما را یاد فیلم‌های تهمینه میلانی می‌اندازد.

در غیر مجاز ما به صورت موازی شاهد قصه دو دختر به نام شادی و توکا هستیم. توکا از ترس اینکه ناپدری‌اش به او تعرض نکند به تهران فرار می‌کند تا نامزدش را پیدا کند ولی متوجه می‌شود که او با دختر دیگری ازدواج کرده است. توکا در جستجوی کار و پیدا کردن سرپناهی با  پسر جوانی به نام شایان آشنا می‌شود. شایان برادر شادی، دختر دوم قصه غیر مجاز است. شادی، دختری که از تعصب‌های بی جای برادرش به تنگ آمده است. آیا شایان که برای خواهرش مردی غیرتی است پناهگاه امنی برای توکا هست؟

بازیگران: میلاد کی مرام، لیلا زارع، لوون هفتوان، محمد رسول صفری، وحید رحمتی، امیر فرزام، سنا حیدریان، علی سیفی پور، شیرین فرخنده نژاد، آزیتا فیروزبخت، محمد حسین عامری پویا – با حضور پریوش نظریه و معرفی یاسمن معاوی و نگار جوکار.

مدتهاست که زنان و معضلات آنان سوژه خیلی از کارگردانان شده است. اما در بیشتر این آثار فقط شاهد ایجاد شتابزده و غیر منطقی صحنه‌هایی هستیم که فقط می‌خواهند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند یا به نوعی بیانگر جسارت کارگردان در پرداختن به موضوعات ممنوعه و غیر مجاز باشد.

اما این جسارت کمی تکراری و نخ‌نما شده است. بی آنکه نگاهی نو یا حرف تازه‌ای در پس آن باشد. حال باید دید کارگردانانی مانند یکتاپناه چقدر در پرداخت به این نوع قصه‌ها نگاه شخصی و منحصر به فرد یا دید موشکافانه و متفاوتی دارند.

این درست است که بسیاری از زنان و دختران از بدچشمی مردان هرزه و تعصبات کورکورانه اطرافیانشان در عذابند، اما این فقط پوسته بیرونی ماجراست. خب بعد!؟ قرار است تکرار این ماجرا روی پرده نقره‌ای چه کند؟ تحول؟ تنبه؟ ریشه‌یابی؟ یا فقط یک نمایش تراژیک و تاثیرگذار؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.