سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

گله‌های پوراحمد از برخی پشت میزنشین ها

نشست فیلم رشد

سینماپرس: کیومرث پوراحمد طی نشست خبری جشنواره رشد، با انتقاد از برخی پشت میز نشینان و اشاره به اینکه برخی از آنهایی که پشت میزها نشسته‌اند، دغدغه سینما ندارند و با سینما مدیریت و کاسبی می‌کنند، گفت: آنهایی که دغدغه دارند، امکانات ندارند و حمایت نمی‌شوند.

 به گزارش سینماپرس، شهر مشهد روزهای گذشته میزبان دوره چهل و هفتم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بود. در روز ۵ آذرماه نشست خبری هیات داوران این جشنواره در مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان امام سجاد (علیه السلام) مشهر برگزار گردید و در آن هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره بین المللی فیلم رشد از شرایط برگزاری این جشنواره، تعداد و سطح آثار و همچنین از انتظارات و دغدغه‌های خود سخن گفتند. وحید گلستان رئیس گروه هیأت داوران این جشنواره است.

با سینما کاسبی می‌کنند

کیومرث پور احمد عضو هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند جشنواره فیلم رشد با اشاره به دوران مدیریت علیرضا زرین در کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان در اوایل انقلاب گفت: وقتی آدمی را که خاصیت داشته باشد برمی‌دارند و انسانی بی‌خاصیت می‌گذارند، سازمان از حیز انتفاع ساقط می‌شود. کانون در گذشته خیلی فعال بود و فیلم‌هایش در سراسر ایران نمایش داده می‌شد اما الان به سازمانی تبدیل شده که هرچند سال یک فیلم می‌سازد.

او همچنین اظهار کرد: برخی از آنهایی که پشت میزها نشسته‌اند، مشغولیت دیگری دارند و دغدغه سینما ندارند،   درحالی که ما با سینما زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم اما آنها با سینما مدیریت و کاسبی می‌کنند.

پوراحمد با مطرح کردن مسائلی مثل "خاله‌بازی" و "فامیل‌بازی" و "معامله کردن پست" ابراز عقیده کرد: پست‌ها را به افرادی می‌دهند که شایسته نیستند و فقط میزشان را چسبیده‌اند و دلشان  نه برای ایران، نه برای کودک ایران و ... نمی‌سوزد. باید شرایطی مهیا شود که فیلم‌سازان فیلم بسازند. آنهایی که دغدغه دارند، امکانات ندارند، حمایت نمی‌شوند و یا سرمایه آنها جور نمی‌شود.

او با بیان این‌که "بنیاد فارابی گفته خودم برای ساخت فیلم‌نامه‌ام سرمایه بیاورم و این در حالی است که به بعضی‌ها که نور چشمی‌ هستند سرمایه می‌دهند" درباره اینکه چرا مثل همیشه شاداب و سرحال نیست گفت: در حال حاضر زمین خورده‌ام و مهره‌هایم آسیب دیده‌اند و درد دارم. علاوه بر این موضوع، یک زمانی سالی یک فیلم می‌ساختم اما الان هر پنج یا شش سال یک فیلم می‌سازم. طبیعتا کلا حالم خوب نیست.

پوراحمد همچنین بیان کرد: با عرض پوزش از برگزارکنندگان جشنواره فیلم رشد باید بگویم کلا جشنواره‌ها اعم از جشنواره رشد، فجر و ... هیچ تاثیری بر بدنه سینما نداشته‌اند، ندارند و نخواهند داشت.

فیلم باید بچه‌ها را به چالش بکشد

در این نشست مونیکا واهی یکی دیگر از داوران بخش فیلم داستانی بلند جشنواره فیلم رشد در خصوص معیارهای انتخاب فیلم برتر اظهار کرد: فیلم باید خلاقانه و جدید باشد، بچه‌ها را به چالش بکشد و سوال در ذهن آنان ایجاد کند. همچنین فیلم باید داستانی طولانی داشته باشد. داستان باید به گونه‌ای باشد که کنجکاوی را ترغیب کند. برای اینکه بخواهیم دنیا تغییر کند باید فکر کردن و به چالش کشیدن در بچه‌ها را تقویت کنیم

مشکل فیلم‌ها داستان‌گویی است

همچنین مسعود نقاش‌زاده یکی دیگر از اعضای هیات داوران بخش فیلم داستانی بلند فیلم رشد بیان کرد: بیشترین مشکلات فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌ایم  مربوط به داستان‌گویی است. این موضوع نشان می‌دهد نیازمند توجه ویژه به طراحی دراماتیک برای فیلم‌ها هستیم. همچنین در بخش فیلم داستانی بلند از کشورهای دیگر فیلمی نداشتیم. لازم است در جشنواره‌های بعدی مدیران برای پذیرش فیلم‌ها از سراسر دنیا اقدام کنند.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: خوشبختانه سینمای کودک و نوجوان از امسال دارد در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در این زمینه برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه‌های تولید فیلم، توسعه فرصت‌های نمایش و زیرساخت‌های نمایش، پخش و تبلیغات در دست اقدام است.

حضور سینمای مستند در بحران‌ها کمرنگ است

ارد زند عضو هیات داوران بخش مستند چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز با بیان اینکه «در کشور ما بحران‌های زیادی وجود دارد»، اظهار کرد: سینمای مستند می‌تواند به آگاهی‌بخشی مردم در این زمینه‌ها کمک کند به شرطی که امکان فعالیت به مستندسازان داده شود. لازم است سینمای مستند در تمام بحران‌های کشور حضور فعال داشته باشد.  الان این حضور کمرنگ است، آنچه هم ساخته می‌شود به خوبی به دیگران منتقل نمی‌شود.

او افزود: جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره است، باید قدر آن را دانست و این جشنواره را حفظ کرد اما جشنواره‌ای که بازار و بیننده نداشته باشد و به تولید فیلم کمک نکند بیشتر شبیه یک ویترین می‌شود. نه تنها این جشنواره بلکه تمام جشنواره‌های ما این نقطه ضعف را دارند

سینمای مستند و موضوعات جدید ایران و بین‌الملل

محمد عارف از دیگر اعضای هیات داوران جشنواره فیلم رشد هم گفت: مدیران و متولیان فرهنگی باید رابطه بین مردم، هنرمند و اثر را برقرار کنند. اگر این سه ضلع درست شوند فیلم‌های مستند قوی بیش از فیلم‌های داستانی به دل مردم می‌نشیند. یک تعداد از فیلم‌های مستندی که از گذشته به ارث رسیده‌اند جلوتر از سینمای داستانی ما قرار دارند و مردم از آنها لذت می‌برند. اگر این سه ضلع سر جای خود قرار بگیرند، یقینا سینمای مستند با موضوعات جدید ایران و بین‌الملل می‌تواند وارد خانه‌ها شود و علاوه بر زیبایی‌شناختی، جنبه‌های آموزندگی هم به مردم منتقل کند.

همیشه معضل فیلم‌های علمی را داشته‌ایم

احمد طالبی‌نژاد در این نشست با اشاره به اینکه «همیشه معضل فیلم‌های علمی را داشته‌ایم»، اظهار کرد: نه تنها در فیلم‌های علمی تولید داخل کشور بلکه در جذب فیلم‌های علمی خارج از کشور هم معضل داشته‌ایم. امسال هم این معضل را داریم و سال‌های آینده هم خواهیم داشت.  تولید فیلم علمی همچون تولید مستندهای اجتماعی نیست که سرمایه‌گذار خصوصی این کار را انجام دهد. شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که کارشان تولید فیلم علمی است. باید با آنها رابطه برقرار کرد. این رابطه در حال حاضر گسسته است. در آلمان، هلند، فرانسه و حتی چین شرکت‌هایی وجود دارند که کار آنها فقط تولید فیلم علمی است.

این منتقد فیلم تصریح کرد: فیلم علمی را اساسا باید مراکز پژوهشی و آموزشی به فیلم‌ساز سفارش بدهند. هیچ تهیه‌کننده‌ای با پول جیب خود فیلم علمی نمی‌سازد. کدام یک از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما ردیف بودجه‌ای برای تولید فیلم علمی و آموزشی  دارند؟ شرکت‌ها و سازمان‌های دانش‌بنیان زیاد داریم اما آنها به دلیل ضعف مدیریت نیازی  به تولید فیلم علمی احساس نمی‌کنند.

در بخش مستند علمی فیلم ایرانی نداشته‌ایم

در بخش دیگری از این نشست رامتین شهبازی از دیگر اعضای هیات داوران بخش مستند علمی جشنواره فیلم رشد اظهار کرد: در بخش مستند علمی فیلم ایرانی نداشته‌ایم. شاید در دانشگاه در این زمینه تنبلی کرده‌ایم؛ باید واحدهایی برای این حوزه که می‌تواند منبع درآمدی برای افرادی که سینما می‌خوانند باشد، درنظر گرفته شود

تولید مستند علمی بسیار سخت است

در ادامه این نشست علی حیدر ریزودی از دیگر اعضای هیات داوران بخش مستند علمی فیلم رشد بیان کرد: تولید مستند علمی بسیار سخت است، زیرا موضوعات علمی و تخصصی هستند و کار تحقیقی خوبی باید انجام شود. متاسفانه هیچ فیلم ایرانی امسال در این بخش شرکت نکرده است. تولید فیلم علمی نیاز به سرمایه‌گذاری قوی دارد و به همین دلیل شرکت‌هایی فیلم را تولید می‌کنند. اکثر فیلم‌هایی که تاکنون در جشنواره دیده‌ایم توسط شرکت‌های بزرگ غربی تولید شده‌اند.

بازبینی در سازوکارهای جشنواره

همچنین وحید گلستان، رئیس هیات داوران چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در این نشست خبری اظهار کرد: برای اینکه جشنواره رشد و فیلم‌های آموزشی بتواند به شکل شگفت‌انگیزی رشد کند علاوه بر بازبینی در سازوکارهای جشنواره و اینکه از درون به بلوغ نزدیکتر شود، از بیرون هم ایجاد بازار واقعی فیلم آموزشی می‌تواند به رشد جشنواره کمک کند.  بسیاری از فیلم‌سازان مخصوصا در شهرستان‌ها هستند که  اولین فیلم خود را در این جشنواره دیده‌اند یا این جشنواره در فرآیند آموزش به آنها کمک‌هایی کرده که همچنان در خاطر آنها مانده است.

رکوردشکنی کانون در تولید انیمیشن

در ادامه این نشست محمدرضا کریمی صارمی، عضو هیات داوران بخش انیمیشن فیلم رشد اظهار کرد: بهترین فیلم‌های انیمیشن تولیدشده کشور در دو سال گذشته در این جشنواره حضور دارند. در این جشنواره باید ۶۰ فیلم ببینیم. از این تعداد ۸ فیلم بلند و ۵۵ فیلم کوتاه هستند. در حوزه فیلم کوتاه هم حدود ۱۰ تا ۱۵ فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارند. در مجموع ۳۰۰ جایزه جهانی کسب کرده‌اند. بهترین فیلم‌های جذب‌شده مستقل هستند و بعضی از آنها هم در حوزه سینمای تجربی قرار دارند.

مدیر بخش سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد :هم‌اکنون در کانون پرورشی فکری کودکان هزار کتابخانه  فعال است. ۱۹۵ ماشین داریم که هر روز صبح به مناطق محروم  می‌روند و فیلم و کتاب نمایش می‌دهند. یک تریلی داریم که ۵۲ سال است هر روز به استان‌های کشور می‌رود و تئاتر اجرا می‌کند. درحال حاضر این تریلی در منطقه زلزله‌زده غرب کشور قرار دارد. همچنین بیش از ۱۸۲ هنرجوی ما در این مناطق فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند.

کریمی صارمی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به توان مالی سالی یک فیلم سینمایی و ۱۵ فیلم انیمیشن می‌سازد. البته امروز رکورد را شکسته  و ۳۴ فیلم انیمیشن کوتاه در دست تولید دارد.  امیدواریم امسال بتوانیم دو فیلم سینمایی بسازیم. سعی می‌کنیم کیفیت را در استانداردهای کانون داشته باشیم. فیلم "پایان رویاها"ی آقای طالبی که آخرین تولید ما است از ۱۱ آذرماه اکران می‌شود.  

رشد در حوزه انیمیشن

در بخش دیگری از این نشست پروین تمجید از دیگر اعضای هیات داوران بخش انیمیشن چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد اظهار کرد: رشدی که در حوزه انیمیشن در این چند سال در ایران دیده‌ام کاملا شاخص است. اگر جشنواره‌ها برای دیگر گروه‌های  سینما خیلی تاثیرگذار نیست، برای انیمیشن خوب است زیرا ما بستری برای نمایش فیلم‌هایمان نداریم. اکثر فیلم‌هایی که در بخش تلویزیونی نیستند اکران ندارند. اکران ضعیفی برای نمایش انیمیشن‌ها داریم. تعداد فیلم‌های سینمایی هم زیاد نیست.

سینمای ما به سمت کودک برنمی‌گردد اگر...

در این نشست خبری امیر توده ‌روستا عضو هیات داوران بخش داستانی کوتاه  فیلم رشد درباره تولید فیلم‌های کوتاه برای کودکان اظهار کرد: متاسفانه یا خوشبختانه در بسیاری از مواقع فیلم کوتاه پیرو اتفاقات و جریانات سینمای بلند قرار می‌گیرد و تحت تاثیر این سینما تغییراتی می‌کند. هم‌نسلان من خیلی دیمی بزرگ شدند اما حالا که به دورانی رسیدیم که همه چیز با سازمان‌دهی اتفاق می‌افتد اینجا دیگر نمی‌شود منتظر شد که بچه‌ها خودشان خوب تربیت شوند، خوب بزرگ شوند و موفق هم باشند. قطعا نیاز داریم کمی از این نگاه خیلی سختی که نسبت به کودکان داریم روی برگردانیم. تا این اتفاق نیفتد سینمای ما هم به سمت کودک برنمی‌گردد.

او در خصوص علت‌ ضعف فیلم‌نامه در فیلم‌های کوتاه گفت: در عین حال که مدعی هستیم فیلم کوتاه جریان مستقل و مخاطبان جدی خود را دارد  اما دوستانی هم معتقد هستند که فیلم کوتاه مسیری برای تجربه کردن فیلم‌سازی است. حتی برای من که در دوره‌ای فقط فیلم کوتاه می‌ساختم قطعا فیلم کوتاه آن جریان مستقل را دارد اما باز  در دل خود برای من یک تجربه نو بوده و هیچ وقت هیچ فیلم کوتاهی  را با ذهنیتی که مطلقا دارم کار تمام حرفه‌ای انجام می‌دهم نساخته‌ام به این دلیل که همیشه  در ساخت فیلم کوتاه در حال یادگیری بوده‌ام. به همین دلیل  در جریان فیلم کوتاه بسیار پیش می‌آید که فیلم‌نامه به سروسامانی که باید، نمی‌رسد.

رئیس انجمن فیلم کوتاه خانه سینما در خصوص فیلم‌های جشنواره رشد اظهار کرد: در بخش فیلم‌های خارجی شرایط خوبی داشتیم اما در بخش فیلم‌های ایرانی به نظر می‌رسد فیلم‌هایی را که مدنظر ما است کمتر دیده‌ایم. امیدوار هستیم این روند در ادامه تغییر کنند.

تجربه‌ای شخصی

در ادامه این نشست شهرام مکری، عضو هیات داوران بخش داستانی کوتاه چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد اظهار کرد: علاوه بر جذابیتی که همیشه مشهد برای من دارد و فیلم‌های کوتاه هم بخشی از علاقه و سرگرمی من هستند، در  جشنواره رشد از مصاحبت امیر توده روستا و خانم نایه بهره می‌برم. شناختی که خانم نایه از ایران و فرهنگ آن دارد برای من جذاب است. به همین دلایل جشنواره رشد این دوره برای من تجربه شخصی دارد.

فیلم‌های خیلی کمی برای کودکان زیر ۱۲ سال تولید می‌شود

سانت نایه، عضو هیئت داوران بخش داستانی کوتاه چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد از کشور هلند، در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: دو سوم فیلم‌های این بخش را تاکنون دیده‌ام  و متوجه شده‌ام فیلم‌های خیلی کمی برای کودکان زیر ۱۲ سال در ایران تولید می‌شود. وقتی برای سنین پایین فیلم ساخته نمی شود، آنها در گروه‌های سنی دیگر  هم فیلم نمی‌بینند، به سمت ژانرهای دیگر رو نمی‌آورند تا برای آنها فیلم ساخته شود.

این داور بین‌المللی خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته خیلی تلاش کرده‌ام که با سینما و فیلم سازان ایران آشنا شوم و با  آنها ارتباط برقرار کنم. با قابلیت‌های فیلم‌سازان فارابی و کانون تا حد زیای آشنا هستم. با مسائل سیاسی ایران در ۲۰ سال گذشته آشنایی دارم. اما امیدوارم اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد کمک کند این ارتباط بیشتر و بیشتر شود.

نایه در پایان تصریح کرد: بچه‌ها در حال حاضر درگیر رسانه‌های اجتماعی هستند تا درگیر مسائل درسی در مدرسه. بحث‌های جامعه‌شناسانه نشان می‌دهد که خانواده‌ها در وهله اول در پرورش دانش اجتماعی موثر هستند و در مرحله بعد رسانه‌های اجتماعی این نقش را ایفا می‌کنند. کودکان رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. مهم نیست که ما این موضوع را رد یا قبول کنیم این موضوع وجود دارد و راه خود را پی می‌گیرد. این که می‌دانیم کودکان توسط رسانه‌های اجتماعی پرورش پیدا می‌کنند وظیفه مهمی را بر دوش ما قرار می‌دهد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.