شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

برزیده در گفتگو با سینماپرس:

در شرایط کنونی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید پابرجا بماند/ نیازمند سازماندهی همه نهادها و ارگان ها در تولید فیلم های دفاع مقدسی هستیم

واکنش سینماگران به زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس/۵

حسن برزیده

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما در واکنش به زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: فلسفه وجودی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این بود که ساخت فیلم های جنگی نیاز به هماهنگی ها و حمایت های متعدد داشت و بنیان گذاران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی آن بودند تا پلی میان تهیه کنندگان و کارگردانان با سایر نهادها و دستگاه های مرتبط با حوزه جنگ فراهم کنند و این انجمن توانست وظیفه خود را انجام دهد و دستاوردهای خوب و قابل قبولی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: البته متأسفانه در دورانی دیگر ما شاهد آن بودیم که این انجمن مکانی برای ارتزاق افرادی شد که چندان دغدغه ای برای رشد و توسعه سینمای جنگ و انقلاب نداشتند. یکی از بزرگترین مشکلاتی که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با آن همواره درگیر بود عدم تخصیص بودجه مناسب برای حمایت از سینماگران بود. ما همه به خوبی آگاهیم که وقتی نهادی پول نداشته باشد و نتواند از کسی حمایت کند به تدریج افراد آن نهاد را نادیده می گیرند و آن را طرد می کنند.

برزیده تأکید کرد: اما با این همه جنگ و دفاع مقدس مسأله ای ملی است که باید همواره در صدر توجهات مسئولان و هنرمندان باشد. نباید به صورت سازمانی و ارگانی به جنگ و دفاع مقدس نگاه شود. چنین نگاهی بسیار بد و دردآور است و می تواند منجر به مرگ همیشگی سینمای جنگ در کشور شود. بنده معتقدم هیچ نهاد و سازمان و ارگانی که در تولید فیلم های جنگی و انقلابی دخالت ندارد نباید بر اساس منافع سیاسی، فردی و گروهی خود اقدام کند. همه دغدغه مندان و فعالان حوزه سینمای جنگ باید به یک چشم نگاه شوند و تبعیض گذاشتن میان هنرمندان و سینماگران فعال در این حوزه بسیار بد است.

وی سپس با بیان اینکه بنده شخصاً در زمانی که مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را بر عهده داشتم همواره سعی کردم فضا را در این انجمن باز کنم و از همه سینماگرانی که حتی فیلم جنگی نساخته بودند و دغدغه ای برای تولید این نوع فیلم ها نداشتند دعوت کنم تا مبادرت به تولید فیلم های جنگی کنند اظهار داشت: چرا که بنده معتقد بوده و هستم که جنگ پدیده ای ملی است و حمایت از سینمای جنگ و تولید فیلم مرتبط با دوران دفاع مقدس می تواند باعث تقویت روحیه ملی شود. جنگ و دفاع مقدس آنقدر بزرگ است که هیچ کس نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ساخت فیلم جنگی بسیار دشوار است و همه باید آگاه باشند که سینماگران جنگ با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند و متأسفانه این سینما بارها کشته هم داده است. بنده ضروری می دانم که در شرایط کنونی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید پابرجا بماند و شنیده هایی مبنی بر ادغام این انجمن با سازمانی مانند اوج هم اصلاً درست نیست و بنده اعتقادی به اینکه انجمن با سازمان اوج ادغام شود ندارم. بنده معتقدم خود سازمان اوج هم دستاورد چندانی در حوزه سینمای جنگ نداشته و باید در ذیل یک مرکزیت دیگری قرار بگیرد و تحت لوای مرکز دیگری باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «دکل» در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در واقع نظریه بنده این است که ما امروزه نیازمند سازماندهی همه ارگان ها و نهادها و موسساتی هستیم که در زمینه تولید فیلم های جنگی فعالیت داشته و دارند و باید آن ها را در یک مرکز گرد هم بیاوریم و بدون درگیری های سیاسی، فکری و... کاری کنیم تا تولید فیلم های ارزشی و جنگی در سینمای مان افزایش پیدا کند. بنده معتقدم سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگی و هنری در کشور موظف هستند تا شورا و کمیسیونی را با حضور نهادهایی همچون سپاه، ارتش، بسیج و همینطور سینماگران و مدیران دغدغه مند و متعهد سینمای جنگ تشکیل دهند و قوانین مشخصی را برای حمایت جدی و ویژه از سینمای دفاع مقدس تدوین کنند و همه را موظف به حمایت از این دستورالعمل کنند و با روحیه ای جهادی اقدام به تولید فزاینده در سینمای جنگی کشور کنند.

برزیده در خاتمه این گفتگو متذکر شد: برای ما نباید فرق کند که اقای شمقدری بر مسند ریاست سازمان سینمایی نشسته است یا آقای حیدریان!؛ ایوبی مدیر سینمای کشور است یا شخص دیگر! هر کسی در اکنون و آینده سینمای کشور اداره سینما را در دست می گیرد باید خود را موظف به حمایت از سینمای دفاع مقدس کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.