چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

منتقد ورایتی «نفس» را تحسین کرد

پوستر فیلم نفس

سینماپرس: یکی از منتقدان سرشناس سینمایی با انتشار نقدی مثبت درباره فیلم «نفس»، نماینده سینمای ایران در اسکار را «فیلم ایرانی به یاد ماندنی درباره کودکی» توصیف نمود.

به گزارش سینماپرس، دبورا یانگ، منتقد نشریه ورایتی به تجمید از فیلم سینمایی «نفس» ساخته نرگس آبیار را که به نمایندگی از سینمای کشورمان در دوره نودم جوایز اسکار حضور دارد، پرداخت. یانگ درباره این فیلم ایرانی می نویسد: «نرگس آبیار در فیلمی پرپیچ و تاب و در عین حال گیرا دنیای خیالی دختری ۹ ساله را عالی به تصویر می‌کشد.»

یانگ فیلم «نفس» را در ردیف ساخته‌های بزرگان سینمای ایران درباره کودکی می‌داند. او در این باره نوشت: «فیلم در ردیف فیلم‌های خاطره‌انگیز ایرانی از استادانی چون کیارستمی، نادری، مجیدی و پناهی درباره کودکی جای خود را باز می‌کند. البته اینجا دیدگاه پربصیرت کارگردانی زن در کنار بازی درخشان ساره نورموسوی امتیاز اضافه‌ای برای فیلم محسوب می‌شود.»

نماینده ایران در نودمین دوره اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در جشنواره «شب‌های سیاه تالین» و جشنواره فیلم زنان ونکور جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است.

منتقد ورایتی درباره موضوع فیلم نوشته است: «گرچه موضوع فیلم کودکی است اما تنها تماشاگران بزرگسال قادر به درک شکاف میان آنچه بهار می‌فهمد و بی‌رحمی دنیا هستند.»

یکی از نکاتی که توجه یانگ را به خود جلب کرده، انیمیشن‌های ساده به کار رفته در «نفس» است. او در این باره نوشته است: «استفاده از انیمیشن‌های ساده در کنار فیلمبرداری و بازی‌های واقع‌بین، حس اواخر حکومت شاه، انقلاب اسلامی و جنگ ویرانگر ایران و عراق را منتقل می‌کند.»

به نظر یانگ فیلمبرداری ساعد نیک‌ذات نیز از دیگر نقاط قوت فیلم است: «فیلمبرداری مدرن پرشور ساعد نیک‌ذات دنیا را با آزادی سحرآمیز دیدگان کودک باز تفسیر می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.