پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

تاج‌گذاری شاه در ایران تا مرگش را در «ارثیه پدری» روایت کردم

مهدی نقویان در رونمایی از مستند رمز و راز ملکه

سینماپرس: مهدی نقویان در جدیدترین مستندش سراغ تاریخ پهلوی دوم رفته است. او زندگی محمدرضا شاه را از زمان قدرت گرفتنش در ایران تا مرگش در مصر به‌تصویر کشیده است.

به گزارش سینماپرس، مهدی نقویان کارگردان مستند است. در کارنامه هنری او آثار زیادی دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مستندهای «برادران»، «رمز و راز ملکه»، «گاو خشمگین»، «بازی»، «زخم تازه» و ... اشاره کرد که بسیاری از آن‌ها مورد توجه جشنواره‌های مختلف قرار گرفته است.

پس از اعلام مستندهای راه‌یافته به بخش شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت، مشخص شد که مستند «ارثیه پدری» به‌کارگردانی مهدی نقویان نیز در این بخش پذیرفته شده است.

مهدی نقویان درباره داستان این مستند گفت: داستان این مستند، روایتی از محمدرضا پهلوی در گذر زمان است که در ۱۵ سکانس روایت می‌شود. در حقیقت، از زمانی که او در ایران به قدرت می‌رسد تا هنگامی که در مصر می‌میرد را به تصویر کشیدیم.  سیر روایت داستان در این فیلم، به‌صورت خطی است و هم‌پا با گذر زمان، کل وقایع را می‌بینیم.

وی ادامه داد: برای جذاب‌تر شدن فیلم اقداماتی انجام دادیم، برای مثال در هر یک از سکانس‌های فیلم، ارجاعی به فیلم‌های زمان شاه (فیلم‌فارسی) داده‌ایم و آن را براساس نام آن فیلم قدیمی، اسم‌گذاری کرده‌ایم. بنابراین ۱۵ سکانس فیلم ما، با نام ۱۵ فیلم‌فارسی آغاز شده و قبل از ورود به هر سکانس، تکه‌هایی مرتبط از آن فیلم را نمایش می‌دهیم. در حقیقت اسم هر سکانس مرتبط با اتفاقات زمانی حکومت او است. من از چنین تکنیکی در مستند «رمز و راز ملکه» استفاده کردم که در آن از نمایش‌نامه‌های شکسپیر استفاده شد. هم‌چنین مستند «گاو خشمگین» را همراه با فیلم‌های هالیوودی، به‌کمک چنین تکنیکی ساختم.

این کارگردان مستند درباره موضوع تعدادی از این سکانس‌ها گفت: در هر مقطع زمانی، یک ویژگی رفتاری شخصی محمدرضا شاه، بیش‌تر خود را نشان می‌دهد، بنابراین برای نمایش  فرار او از کشور، اسم «فرار از تله» را انتخاب کردیم. همچنین عنوان‌های «تنگنا» و «سلطان قلب‌ها» را برای دو مقطع زمانی از حکومت پهلوی انتخاب کردیم. مقاطع مهمی که برای نمایش انتخاب کردیم، چگونگی به قدرت رسیدن او، محبوبیت محمدرضا شاه پس از فتح آذربایجان، خروج انگلیس از قراردادهای نفتی و ملی شدن صنعت نفت، ازدواج او با فرح و ... است.

نقویان درباره روند تولید این مستند ۱۲۰دقیقه‌ای گفت: اکثر تصاویر این مستند، آرشیوی است اما تصاویر گرافیکی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. هم‌چنین عکس گرافیک و موشن گرافیک نیز وجود دارد. اولین نمایش و رونمایی «ارثیه پدری» در جشنواره سینما حقیقت خواهد بود.

مهدی نقویان کارگردان این مستند است و مهدی فیاضی‌کیا نویسنده آن است. پیمان توسلی صداگذار این فیلم است و حسن جعفری آن را تدوین نموده است. این مستند به‌تهیه‌کنندگی مرکز مستند سوره و اداره کل فیلم و نمایش بسیج تولید شده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.