پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

مهم ترین اخبار سینما و تئاتر در ۸ آذر

سالن سینما

سینماپرس: اعلام نام هیات داوران جشنواره تئاتر کودک، صدور چند مجوز ساخت، حضور یک مدیر رسانه ای ایتالیا در جشنواره جهانی فیلم مستند ایران و ... از جمله مهمترین اخبار امروز در حوزه سینما و تئاتر هستند.

به گزارش سینماپرس، در این گزارش مهمترین اخبار حوزه های سینما و تئاتر در روزی که گذشت، مرور می شوند.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هنینگ فان گاف، حمیدرضا نعیمی و اردشیر صالح پور را به عنوان داوران بخش بین الملل این جشنواره انتخاب کرده است.

 هنینگ فان گاف متولد ۶ ماه مارس ۱۹۵۴ درشهرهامبورگ آلمان است. اوبه عنوان دستیارکارگردان درتئاترهای کودک مرکزتئاتر جمهوری فدرال آلمان در فرانکفورت مشغول به فعالیت است. فان گاف فارغ‌التحصیل رشته تاریخ وادبیات آلمانی هامبورگ بوده و ازسال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ در مرکز تئاتر شهرهای کوبورگ، آسنابورک و برِمن به عنوان نمایشنامه‌نویس حضور داشته است. این هنرمند برای ارتقاء نمایشنامه‌نویسی و روابط بین‌المللی در حیطه تئاتر کودک ونوجوان تلاش می‌کند. او همچنین عضو هیئت مدیره و از داوران موسسه تئاتر گوته است. هنینگ فان گاف در سال ۱۹۹۵ «جامعه اروپای متاثر» را برای ارتقاء نمایشنامه‌نویسان جوان اروپایی بنیان‌گذاری کرد و تاکنون کتاب‌های مختلفی را با محتوای ادبیات نمایشی برای کودکان به چاپ رسانده است.

حمیدرضا نعیمی متولد سال ۱۳۵۳ نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی، در سال ۱۳۷۶ مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی و در سال ۱۳۷۹ مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی را از دانشگاه  اسلامی آزاد اسلامی دریافت کرد.  نعیمی در نمایش‌های بسیاری از جمله "خانه‌ کاغذی"، "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، "شهر آدم، شهر حیوان"، "آژاکس"، ”خانه‌ کاغذی“، "ددالوس و ایکاروس" ایفای نقش کرده است.  حمیدرضا نعیمی تا کنون جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه‌ی فیلمنامه‌نویسی برای فیلمنامه بلند داستانی"مخمصه" از یازدهمین جشنواره بین‌المللی روستا، جایزه اول نمایشنامه نویسی از دوازدهمین جشنواره سراسری دانشجویان برای نمایشنامه "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، لوح تقدیر به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در"روز جهانی تئاتر"، جایزه‌ اول نمایشنامه‌ی اقتباسی برای نمایش"مکبث" از بیست و سومین جشنواره‌ی بین ‌المللی فجر، جایزه‌ اول نمایشنامه‌نویسی از اولین جشنواره‌ی سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان برای نمایشنامه‌"قصه‌ی خوب خدا" و جایزه‌ی نمایشنامه‌نویسی برتر از سومین جشنواره تئاتر ماه برای"امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند" را دریافت کرده است.

اردشیر صالح پور متولد ۱۳۳۶ در شهر ایذه نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر در جامعه هنری ایران فعالیت دارد.  وی که دارای دکترای تخصصی پژوهش هنر از دانشگاه هنر است، تا کنون کتاب‌های مختلفی در زمینه تئاتر و نمایش را به چاپ رسانده که "گرامافون ونمایش"، "بنفشه‌های سوگوار"، " پیکرک ها"، "عروسک ها و صورتک های ایران باستان"، "تردید زرد" را می توان نام برد.  وی که دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده تاکنون جایزه سه دوره گویندگی و اجرا از سوی رادیو، شبکه فرهنگ، سه دوره دیپلم افتخار کارگردانی سینمای مستند و لوح تقدیر نمایشنامه‌نویسی، تئاتر طنز و تئاتر بانوان را در کارنامه هنری خود دارد.   گویندگی و کارشناسی رادیو بیش از ۵۰۰ برنامه، سابقه ۲۲ سال تدریس در دانشکده‌های مختلف هنری کشور، عضو هیات علمی فرهنگ و هنر، مدیریت تئاتر استان‌های کشور، عضویت در کانون ملی منتقدان تئاتر، مدیریت هنری انجمن موزه‌های جهانی(ایکوم ایران) نیز از جمله فعالیت های وی در چندین سال گذشته است.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۹ آذر ماه با مراسم افتتاحیه‌ای که در ساعت ۹ صبح در شهر همدان برگزار می‌شود به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

****

فیلم سینمایی "ایتالیا ایتالیا" به کارگردانی کاوه صباغ زاده و تهیه کنندگی مهدی صباغ زاده به  بخش سینمای جهان پانزدهمین جشنواره بین المللی چنای هند راه یافت.

جشنواره چنای هند در تاریخ ۱۴ لغایت ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۳ تا ۳۰ آذر)، با همکاری بنیاد تقدیر سینمای هند برگزار می شود که با نمایش فیلم های منتخب سینمای جهان تلاش در ارتقاء سطح کیفی سینمای غیرتجاری دارد.

حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، همایون ارشادی، رضا سخایی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنا مهر اخلاقی، حسن زاهدی، علی جناب و …..از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

****

 نمایش "قطار سانست لیمیتد" به کارگردانی "فرانک حیدریان" در تماشاخانه ارغنون روی صحنه خواهد رفت.  

احمد ساعتچیان و مهدی بجستانی بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی روی صحنه خواهند رفت.

عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از، حامد رحیمی تهیه کننده، زهرا کارگر منشی صحنه، ترانه ولدیان مدیر صحنه، گیتی جعفری طراح لباس، فرزاد حیدریان انتخاب موسیقی و جلوه های صوتی، «میخ چوب» ساخت و اجرای دکور، نیما عاشوری طراح گرافیک و تیزر.

در خلاصه داستان "قطار سانست لیمیتد" آمده است: پروفسوری میانسال قصد دارد خود را جلوی قطار سانست لیمیتد که قطاری‌ سریع السیر است، بیندازد که مردی سیاه پوست و مذهبی سر بزنگاه او را نجات می دهد و به خانه‌اش می‌برد.

****

شورای انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی "ششمین جشنواره تئاتر شهر" ۱۴ نمایش را برای شرکت در بخش مسابقه تئاتر خیابانی که در بخش تئاتر دیگر برگزار می شود معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، شورای انتخاب بخش خیابانی حسین پرستار، مرتضی وکیلیان، مجید امرایی، رضا امامی و مژگان رضائیان پس از ارزیابی آثار متقاضی تعداد ۱۴ نمایش راه یافته به جشنواره را به شرح زیر معرفی کرد.

نمایش‌های پذیرفته شده عبارتند از:  «دگردیسی» به نویسندگی و کارگردانی زهرا مریدی «ژیلت» به نویسندگی ابوالفضل حاج‌علی‌خانی و کارگردانی مجتبی دربندی «شهروند، کمپین، دات‌کام» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی «زور الکی» به نویسندگی و کارگردانی جمشید عسگری «از طهران تا طهران» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین شکرگزار «درمانگران شهر» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ترامشلو «آبی که قطع شد» به نویسندگی و کارگردانی حامد نظامی اصل «معافیت پزشکی» به نویسندگی و کارگردانی داود براهیمی «یونیسف» به نویسندگی بهزاد اسکندری و کارگردانی مارال ایزدبخش «آخر زمان» به نویسندگی مسعود براهیمی و کارگردانی مسعود براهیمی «افسانه دختر ننه ماهی» به نویسندگی و کارگردانی رسول حق‌شناس «تلخ، مثل شیرین» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان «نمایش موفقیت» به نویسندگی و کارگردانی محمد پازوکی «کروات» به نویسندگی و کارگردانی مهسا افتحی.

ششمین جشنواره تئاتر شهر به‌عنوان اصلی‌ترین رویداد نمایشی شهرداری تهران توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در چند بخش مختلف و با رویکرد حمایت از گروه‌های جوان برگزار خواهد شد.

****

  شورای صدور پروانه ساخت با سه فیلمنامه در جلسه ۵ آذر موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری؛ فیلم نامه های" طبیعت" به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی حمید نخعی در ژانر کودک، "سرخپوست" به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی در ژانر اجتماعی و  "متری شیش و نیم" به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان، کارگردانی و نویسندگی سعید روستایی در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

****

پائولو دل‌بروکو مدیر شبکه معتبر ایتالیایی RAI Cinema برای شرکت در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، پائولو دل‌بروکو  متولد سال ۱۹۶۳ در رم، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه است. او از سال ۱۹۹۱ به شبکه RAI رفت و مسئولیت‌های مختلفی را برعهده گرفت. در سال ۱۹۹۲ مشغول برنامه‌ریزی شبکه RAI۲ شد و در سال ۱۹۹۴ به بخش مدیریت حقوقی این شبکه رفت.

در سال ۱۹۹۸ دل‌بروکو عضو هیات مدیره RAI شد و یک سال بعد، مدیریت اجرایی این شبکه در خرید و فروش فیلم را برعهده گرفت. در سال ۲۰۰۰ و هنگام تاسیس RAI Cinema رئیس مالی و کنترل شبکه جدید شد. وی در سال ۲۰۰۷ مدیرکل RAI Cinema شد و از سال ۲۰۱۰ تاکنون مدیریت اجرایی این شبکه را عهده‌دار است.

پائولو دل‌بروکو عضو هیات مدیره آکادمی هنرهای زیبا Urbino و از اعضای کمیته خانه سینما رم است. او استاد رشته مدیریت فیلم و تلویزیون در دانشکده ارتباطات دانشگاه La Sapienza و Luiss رم و دانشگاه Ca’Foscari ونیز نیز هست.

این مدیر هنری از ساعت ۱۷ عصر روز ۲۱ آذرماه ۹۶ در بازار فیلم جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور یافته و پیرامون موضوع «تلویزیون و مستند» با مستندسازان ایرانی به گفتگو و تبادل‌نظر می‌پردازد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.