جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

حسین کازرونی:

پوشش زنده رسانه ملی از روستای زلزله‌زده «کوئیک» نمایش واقعیت بود

حسین کازرونی

سینماپرس: حسین کازرونی فعال رسانه معتقد است که ویژه برنامه بسیج رسانه ملی از روستای زلزله زده کوئیک، واقعیتِ چیزی را که در مناطق زلزله زده اتفاق افتاده نشان داده است.

به گزارش سینماپرس، حسین کازرونی درباره ارتباط زنده تلویزیون توسط بسیج رسانه ملی با مناطق زلزه زده در کرمانشاه گفت: این برنامه چند نکته دارد. یکی خود برنامه و دیگری حاشیه آن است. حاشیه این است که هنوز عده ای مشغول امدادرسانی هستند و دغدغه این کار را دارند و برایشان شیعه و سنی فرقی ندارد. موج های دوم و دو سوم با یکدیگر اجرا و طراحی می کنند تا بحث اسکان دائمی و موقت را پیش برند.

وی ادامه داد: مجموعه قرارگاه امام رضایی ها که حاج حسن یکتا و دوستانشان آن را تشکیل دادند، با حمایت آستان قدس رضوی و دیگر نهادها ایستاده و سعی در بیان و حل مشکلات زلزله زده ها دارند. آنها مدام در حال کارند و به ماجرا اصلا تفریحی نگاه نمی‌کنند.

کازرونی در ادامه با اشاره به متن برنامه بیان داشت: متن این برنامه که آنرا ویژه کرده بود این بود که تا به حال برنامه ای زنده به این صورت آنهم در فضایی که این اتفاق ناگوار افتاده است نداشتیم. برنامه ای که چالش هایی در آن وجود دارد و مشکلاتشان را بیان می کنند.

وی ادامه داد: فردی که به کرمانشاه رفته و در مقام مجری ایستاده، خود کارشناس مسائل فرهنگی است و در اینجا و در لوکیشنی خاص که واقعا طبیعی است با مردم از نزدیک صحبت می کند و آنها از مشکلاتشان می گویند. مخاطب واقعی بودن سرما و حتی بارش باران و روشن کردن آتش را می بینند.

کازرونی درباره زنده بودن این برنامه نیز بیان داشت: زنده بودن این برنامه خیلی مهم است چراکه مخاطب کاملا می فهمد که این اتفاق از نزدیک در حال رخ دادن است و اینطور نیست که از قبل برنامه ای را تدارک دیده باشند و مشکلاتی که ممکن است در پخش بوجود بیاید را حذف کرده تا اعتراضی به برخی مسئولین نشود. بلکه این برنامه نشان می داد که اتفاقی واقعی در حال رخ دادن است که فردی آن را اداره می کند که نمایندگی از مسئولین نظام دارد، دغدغه دارد و از جنس مردم است. آنها مشکلاتشان را می گویند و کمک می طلبند و می بینیم که برخی هم نشسته و به حرف هایشان با صبوری گوش می دهند. این یعنی نماد صبوری و مقاومت مردم ایران در این برنامه زنده به نمایش گذاشته شد. اگر این برنامه تولیدی باشد، ‌ ارزش خود را خیلی از دست می دهد چونکه دیگر برای مخاطب باورپذیر نیست.

این فعال رسانه‌ای در ادامه افزود:‌ اینها همه ارزش هایی است که در یک برنامه زنده توسط بسیج صدا و سیما نشان داده می شود. روی آنتن رفتن چنین برنامه ای آنهم در شرایطی که ممکن است خیلی از مسئولین به دلیل اینکه دوست ندارند مورد اعتراض قرار بگیرند، به مناطق زلزله زده سفر نکنند بسیار قابل تحسین بوده و رسانه ملی دریچه واقعیت را روی مردم باز کرده است. اینجا است که رسانه ملی می تواند اعتبار خود را بازیابی کند.

وی درباره حضور حسین یکتا به عنوان مجری این برنامه زنده تلویزیونی نیز گفت: این مجری از جنس مردم است و همه دیدیم که بعد از مطرح شدن مشکلات توسط مردم رو به دوربین از مردم و بیننده ها خواست تا از طریق راه حل هایی که بیان کرد به مردم زلزله زده کمک کنند. در این برنامه هم درد گفته می شود و هم درمان و این یکی از خصوصیات برنامه است.

کازرونی در پاسخ به این سوال که وجود چنین برنامه ای تا چه میزان می تواند مردم زلزله زده را کمک کند، ‌ گفت: برخی ها بر این باورند که بیان کردن مسائل تلخ در رسانه ملی خوب نیست. ما دو نوع مسائل تلخ داریم یکی جرم و جنایت است که به نوعی اشاعه فحشا محسوب شده و متاسفانه رسانه های اجتماعی به سمت این موضوع های زرد می روند تا از زیاد شدن آن جلوگیری کنند و چه بسا که اینها باعث اشاعه این موارد شود. مسئله تلخ بعدی واقعیت های جامعه است مثل بیکاری و مشکلاتی که مردم دارند و زلزله. به جای اینکه ما واقعیت ها را بپوشانیم و بگوییم حال مردم خوب است و با توزیع چادر مشکلاتشان حل شد درست نیست و باید رک به مردم بگوییم که مشکل زلزله زده ها چیست. رسانه باید در اینجا و در بیان مشکلات واقعی مردم خودش را نشان دهد. اینها جنایت نیست و در کرمانشاه افرادی نه به دلیل جرم و جنایت بلکه به دلیل اتفاق طبیعی زمین و زلزله فوت کردند.

وی ادامه داد: اینجا جایی است که رسانه می تواند سرمایه گذاری کند و مشکل مردم هم عیان شود و مخاطبان تلویزیون می توانند به طور واقعی و لحظه ای از اخبار مربوطه اطلاع بدست آورند. رسانه می تواند ارتباطی بی واسطه را برای مردم فراهم کند و هیچ اشکالی ندارد که مخاطبین متوجه شوند الان آب زیر چادرهای زلزله زده ها است و مردم خودشان کمک کرده و از مسئولین مطالبه می کنند. اما اگر از زبان گزارشگرها و برنامه های تولیدی و تصنعی این اخبار در اختیار مردم قرار بگیرد طبیعتا اثر کمتری خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.