شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

نگاهی به ۴ فیلم سینمایی در حال اکران؛

از «قاتل اهلی» کیمیایی و فیلم جسورانه «اشنوگل» تا «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» سرگرم کننده و «صفر تا سکو» پرفراز و فرود/ مدت ها است از تولید فیلم های درخشان در سینما خبری نیست

قاتل اهلی-اشنوگل-پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی-صفر تا سکو

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۴ فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی، «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به کارگردانی رضا صافی و مستند سینمایی «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی گفت: متأسفانه در امتداد اکران فیلم های متوسط، نازل و بی هویت، این فیلم های جدید نیز هیچ کدام مهم و درجه یک نیستند و این مسأله نشان از ضعف شدید تولید در سینمای کشور دارد و در این شرایط مدیران سینمایی باید تدبیری جدی برای آینده هولناک سینمای کشور بیندیشند.

آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم متوسط کیمیایی اثر نوجوانانه رضا صافی، فیلم دفاع مقدسی سلیمانی و حاجتمند و فیلم مستند ورزشی مصیبی در امتداد اکران بدون تناسب و بی قاعده سینمای کشور به صف پر ترافیک اکران پیوسته اند و برای جلب رضایت مخاطب به رقابت می پردازند. فیلم هایی که شاید بخشی از گیشه را به سمت خود متمایل کنند ولی به جز شلوغ تر شدن بازار اکران از منظر جلورفت سینما به رونق سینما و رضایت مخاطب چیز زیادی نمی افزایند.

وی سپس به جدیدترین ساخته سینمایی مسعود کیمیایی اشاره کرد و گفت: فیلم «قاتل اهلی» به یمن امضای فیلمساز بزرگ سینمای ایران مسعود کیمیایی برپای خود در صدر توجه به فیلم های در حال اکران ایستاده است. «قاتل اهلی» اثری در امتداد سینمای کیمیایی است که این بار زخمی تر از بعضی فیلم های سالیان اخیر او در پرده سینماها رفته است. «قاتل اهلی» که زخم درگیری های سرمایه و هنر را در سیمای خود دارد و صرف نظر از میزان دخالت هر کدام در شکل دهی کنونی آن به دلایل فراوان از جمله ضعف در داستان پردازی و بی حوصلگی فیلمساز در شخصیت سازی و نگارش دیالوگ های مناسب و تصویرسازی های جذاب مشابه فیلم های برجسته کیمیایی در رده آثار درجه یک این فیلمساز قرار نمی گیرد. 

این منتقد سینما تأکید کرد: «قاتل اهلی» اگر نام کیمیایی را برپای خود نداشت گرچه نشانه های سینمای وی را دارد اما نمی شد پذیرفت که ساخته این سینماگر تاریخ ساز سینمای کشور باشد. «قاتل اهلی» شاید قاتل مورد علاقه و کامل کیمیایی نباشد و تحمیل ها و سلیقه های دیگران به آن ورود کرده باشد با این حال در سطح بالای آثار متوسط سینمایی نمی ایستد. «قاتل اهلی» چه حاصل زد و خوردهای آن با خود و دیگران باشد و یا محصول کم کاری های سازندگان آن از لحاظ سینمایی، محتوایی و حتی بازیگری فیلم شاخص و ممتازی در کارنامه کیمیایی در سینمای ایران نیست و تماشاگران فیلم های به یاد ماندنی «قیصر»، «گوزن ها» و «دندان مار» را اغنا نمی کند.

وی سپس با اشاره به یکی دیگر از فیلم های تازه اکران شده گفت: گاه هنرمندان شهرستانی که کمتر آلوده مناسبات ناسالم تولید و اکران فیلم و پس کوچه های باندهای سینمایی اند فیلم های به نسبت قابل توجهی می سازند. رضا صافی هنرمند بوشهری یکی از آن ها است که توانسته با داستانی پر تعلیق و هیجان دار یک فیلم سرگرم کننده و تفننی برای مخاطبان نوجوان خود بسازد.

آذین ادامه داد: فیلم «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» که از طنز و شوخی هم برای همراه کردن مخاطبان با کاراکترهای فیلم برخوردار است در ساختار هنری هم اثری متوسط است. فیلمنامه پرداخت شده و ساختار متوسط فیلم و استفاده از جذابیت های بصری و سلیقه مخاطبان در مجموع از این فیلم اثری تماشایی ساخته است. این فیلم از جشنواره فیلم های کودک و نوجوان جوایز متعددی کسب کرده و با استقبال خوب نوجوانان روبرو بوده است. کارگردانی متفکرانه و نوآوری تصویری و بازی های به نسبت خوب از امتیازهای این اثر سینمایی است. صافی پیشتر فیلم «بالابان» برای کودکان و نوجوانان ساخته بود.

این مدرس سینمای کشور سپس به یک اثر دفاع مقدسی که در محجوریت روی پرده رفته اشاره کرد و اظهار داشت: «اشنوگل» ساخته علی سلیمانی و هادی حاجتمند یک فیلم دفاع مقدسی با موضوع نو و جسورانه است. فیلمی که در ادامه سینمایی کردن رشادت ها و شهادت های رزمندگان غواص، جبهه های نبرد حق علیه باطل ساخته شده و سوژه ای پرتنش را وارد خط قصه اصلی خود کرده است. یونس فرمانده غواصان حین حفر تونل مفقودالاثر می شود سال ها بعد با احتمال پیوستن او به منافقین و خیانت به کشور پرونده اش بازگشایی می گردد...

آذین افزود: «اشنوگل» از مضمونی خاص، قابل توجه و جدید برخوردار است که می تواند از جمله فیلم های متفاوت و تأثیرگذار دفاع مقدسی از زاویه مضمون باشد با این همه موضوع و مضمون خوب «اشنوگل» به دلیل ضعف دانشی و تجربه سازندگان آن دچار کاستی شده است. پرداخت ضعیف داستان، پردازش ناکامل شخصیت ها و گاه فضاسازی های نه چندان موفق جنگی، اشکالاتی در نورپردازی و تصویرسازی و... از نواقص این اثر سینمایی است.

وی سپس با تأکید بر اینکه این فیلم به دلیل سوژه بکر، بازی های متفاوت برزو ارجمند و ماهچهره خلیلی و نگاه متمایز سازندگانش به مضامین دفاع مقدس به رغم ضعف های ساختاری تماشاگر را تا انتهای فیلم با خود همراه می کند گفت: این فیلم مخاطب را از محتوای عمیق و تکان دهنده «اشنوگل» متأثر می سازد. این فیلم اثری متفاوت در نگاه به مضامین ارزشی سینمای دفاع مقدس و یکی از قابل بحث ترین فیلم های سینمای مقاومت است.

این منتقد سپس به مستندی در رابطه با زندگی خواهران منصوریان که در برنامه تلویزیونی «ماه عسل» همه مردم با زندگی دشوارشان آشنا شدند اشاره کرد و گفت: مستند بلند «صفر تا سکو» ساخته سحر مصیبی یک اثر سینمایی-ورزشی است که خارج از مدار نگاه تجارتی تولید شده است. «صفر تا سکو» فیلمی است که زندگی پر فراز و فرود ۳ قهرمان ورزش های رزمی را به تصویر کشیده و نمایشگر سختی ها و تلخی ها و شیرینی های زندگی ۳ خواهر همراه و همگام است.

وی ادامه داد: «صفر تا سکو» که مهتاب کرامتی در مقام تهیه کننده به تولید آن اقدام کرده روایتگر زندگی خواهران منصوریان ووشوکاران اهل سمیرم اصفهان است که از سنگلاخ های مشکلات مادی و معنوی خانوادگی و اجتماعی با یاری صبر و مقاومت گذر کرده و توانسته اند از صفر زندگی به سکوی افتخار زندگی صعود کنند. «صفر تا سکو» گرچه ضعف هایی در سینماسازی قصه خواهران منصوریان دارد و به درستی راوی حرکت قهرمانان فیلم از مرحله صفر تا سکو نبوده است ولی به دلیل توجه و بازگویی داستان مقاومت و اراده ۳ انسان سخت کوش ورزشکار در مقابله با کاستی ها و در شرایط بی توجهی مسئولان ورزشی کشور به این ۳ و دیگر افتخارآفرینان صحنه های ورزش کشور گام مسئولانه و متعهدانه در حمایت از قهرمانان ورزشی و به ویژه بانوان ورزشکار است. مستند «صفر تا سکو» به رغم کاستی های هنری و سینمایی اش از جمله آثار با محتوای انسانی و اجتماعی سینمای مستند کشور است.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: شاید احترام کیمیایی برای «قاتل اهلی» تماشاگر آورد یا فیلم جسورانه «اشنوگل» نظرها را جلب کند و «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» بچه ها را سرگرم سازند ولی هیچ کدام سینما و سینماگر و تماشاگر را یک گام هم به جلو نمی برند. بازار سینمای ایران همچنان دایر است ولی از ارائه کالاهای سینمایی درجه یک و مطلوب هنوز در آن خبری است و افسوس که مدیران سینمایی کشور ما همچنان در گمراهی و خواب غفلت به سر می برند.

نظرات

  • مهیار ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۱۰:۰۹
    1 0
    صد افسوس که مدیران سینمایی کشور ما همچنان در گمراهی و خواب غفلت به سر می برند/قاتل اهلی تکمله سینمایی ناب کیمیایی نیست چون سکانس های پولادش کاملا اضافی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.