یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

این مستند ناگفته های کاخ اشرف پهلوی را به تصویر می کشد

مستند «اشرف، همزاد شاه»

سینماپرس: سازندگان مستند «اشرف، همزاد شاه» نخستین گروه مستندسازی هستند که به سراغ کاخ بزرگ اشرف پهلوی رفته و زوایای پیدا و پنهان این کاخ را به تصویر کشیده اند.

به گزارش سینماپرس، «در یکی از اتاق های کاخ اشرف در شمال، وافور بزرگی است که دور تا دورش را پلکانی با موکت ضخیم قرار دارد. » این، یکی از شایعات درباره اشرف، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلویست. شایعات درباره اشرف که دی سال ۹۴ در ۹۶ سالگی درگذشت، زیاد است. شایعاتی عجیب از زندگی خصوصی و قدرت اقتصادی او بر سر زبان هاست.

سازندگان مستند «اشرف، همزاد شاه» بیشتر از دو سال به دنبال این شایعات بودند. این گروه در مسیر ساخت این اثر، موفق شدند به عنوان اولین گروه مستندساز وارد محوطه ۶۹ هکتاری کاخ اشرف در منطقه تمیشان نور شوند و تصاویر دیده نشده ای را ثبت و ضبط کنند. عمارتی شبیه گل هشت پر در منطقه ای جنگلی انتظار گروه را می کشید که در هر اتاق آن، منظره ای عجیب وجود داشت.

وافوری بزرگ که حالا در ستونی شیشه ای پنهان شده، یکی از کشفیات مستندسازان «اشرف، همزاد شاه» بود. در اتاقی دیگر، چراغ هایی شبیه نوک سینه گاو از سقف آویزان بود و وانی شبیه ابعاد بدن گاو زیر آن قرار داشت. اتاق دیگر، آشپزخانه ای بود که تمام دیوارهایش با سنگ های سبز رنگ پوشیده شده بودند که هنوز یخچال و فر و گازش کار می کرد.

محل اتصال اتاق ها هم سالن مرکزی کاخ بود که شومینه بزرگی در میانه اش قرار داشت. این کاخ که در بخش جنگلی قرار دارد با جاده ای زیر زمینی به کاخ ساحلی می رسد. کاخی دو طبقه که مجسمه ای از گل خشخاش در میانه حوض در ورودی آن قرار دارد. کاخی کوچک تر که نمایی دیدنی به سمت دریای خزر داشت. سرویس بهداشتی و حمام اتاق های این کاخ، ترکیبی از کاشی های سبز و سفید و قرمز و مشکی بودند که نقشی شبیه پوست گاو داشتند. گفته می شود این مجموعه چهار سال قبل از انقلاب به دستور اشرف، ساخته شده است.

اما آیا واقعا این کاخ مورد استفاده خود او بوده است؟ آیا شایعات دیگر درباره اشرف، درستند؟ در این کاخ، چه فضاهای خیره کننده و مگوی دیگری وجود دارد؟ سازندگان مستند «اشرف، همزاد شاه» تلاش کرده اند در این مجموعه که اولین مستند درباره اشرف پهلوی است به این سئوالات پاسخ بدهند.

مستند «اشرف، همزاد شاه» به کارگردانی سعیده نیک اختر و تهیه کنندگی مهدی مطهر ساخته شده است. مجری طرح آن، خانه مستند انقلاب اسلامی است و در روایت فتح، تهیه شده است. این مستند، برای اکران در جشنواره سینما حقیقت و پخش از شبکه های تلویزیونی آماده می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.