چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

اصرار بر یک دور باطل

سریال لیسانسه های ۲

سینماپرس: بخش‌های استخر در سریال «لیسانسه‌ها۲» همچنان خبرساز هستند و در این بین برخی رسانه‌ها این اقدام سروش صحت را تنها یک شوخی ساده می‌دانند که مانند بقیه شوخی های اوست در حالی که جنس این شوخی کاملاً متفاوت بود.

به گزارش سینماپرس، لیسانسه‌ها ۲ با یک تاکتیک خاص بر سر زبانها افتاد. این مجموعه تلویزیونی در قسمت پنجم صحنه‌هایی از استخر را نشان داد که حبیب، مسعود و مازیار در آن با کت و شلوار شنا می‌کنند! این موضوع واکنش‌های مثبت و منفی را برانگیخت که همچنان نیز ادامه دارد. از طرفی برخی معتقدند این شوخیه سروش صحت، کاملاً در راستای دیگر شوخی‌های این کارگردان در لیسانسه‌ها ۲ بوده و اتفاق بزرگی نیفتاده است. این افراد حتی از شنای بازیگران با لباس به عنوان امضای صحت در این سریال نام می‌برند و انتقادات به آن را کاملاً مردود عنوان می‌کنند.

از سویی دیگر رسانه‌هایی هم وجود داشتند که این بخش‌ها از سریال صحت را نه یک شوخی معمولی، که شوخی ویژه‌ای دانستند که دقیقاً یکی از ممیزی‌های پر رنگ رسانه ملی را هدف قرار داده است. اما در این بین موضوعی که هر دو گروه به آن اذعان کرده‌اند همان طعنه به تلویزیون بود.

اما چه چیزی باعث شده که موضوع انتقاد از چند سکانس «لیسانسه ها ۲»، حتی تیتر یک برخی روزنامه‌های صبح شود؟  

سروش صحت در لیسانسه ها روش خلاقانه‌ای در نقد موضوعاتی دارد که تلویزیون به خاطر برخی فشارها هرگز نتوانسته به آنها بپردازد. مثلا وقتی از عملکرد یک صنف می‌خواهد انتقادی کند، این انتقاد به گونه‌ای رخ می‌دهد که صنف مذکور هیچ توجیهی برای اعتراض نداشته باشد. چرا که خود فیلم به انتقاد اعتراض می‌کند!  بنابراین سروش صحت انتقادات مد نظرش را مطرح می‌کند بدون آنکه شرایطی مانند سریال «در حاشیه» برایش رخ دهد.   

اما اینبار انتقاد صحت همانطور که تقریباً همه رسانه ها عنوان کردند طعنه بود نه انتقاد. چرا که تلویزیون همانطور که در گزارش گذشته هم بیان کردیم در نشان دادن تصاویر نیمه برهنه مردان هیچ ممیزی ندارد. در همان گزارش تصاویری منتشر شد که این موضوع را به وضوح نشان می داد ولی یک روزنامه صبح با این همه امروز ادعا کرده بود که ممنوعیت مردان نیمه لخت در سریالهای تلویزیون (نه برنامه های ورزشی اش مانند مسابقات شنا) وجود دارد که البته صحت ندارد چرا که بارها در سریال‌ها همچنان که گفته شد تصاویری از مردان نیمه لخت به نمایش درآمده است.

تصاویری از فیلم مختارنامه که در آن توابین در حال غسل هستند

در گزارش قبل هم عنوان شد که تلویزیون در موضوعات مختلفی نیاز به بهبود عملکرد دارد. مانند ساخت مجموعه‌های جذاب تلویزیونی در ژانرهایی به غیر از ملودرام و یا عدم توانایی نقد دستگاه‌های اجرایی، قضایی و یا قانون‌گذاری. صحت در لیسانسه ها گاهی به این موضوعات پرداخته بود ولی خیلی خیلی کمرنگ. اما در قسمت پنجم لیسانسه ها۲، صحت اینبار خیلی پررنگ ممیزی‌های تلویزیون در مورد پوشش را زیر سوال برد. گذشته از این که چقدر نگاه صحت به این مسئله منطقی است (که با توجه به تصاویر منطقی نیست) اصرار برخی رسانه ها بر روی اینکه این شوخی تنها یک شوخی ساده بوده قابل توجه است! آیا برخورد این رسانه‌ها با انتقادات دیگر سریال‌ها هم همین گونه است؟

هنوز فراموش نکردیم وقتی که مهران مدیری در یکی از مجموعه هایش انتقادی از عدم مدیریت افزایش قیمت بنزین کرد، ‌ رئیس جمهور وقت چه واکنش منفی صریحی در این رابطه نشان داد! و یا انتقاد او از پزشکان که باعث شد برخی از آنها  «در حاشیه» را حاشیه نشین کنند!

البته به سنت همیشگی لیسانسه ها که نقدش را پس از عنوان کردن به نوعی پس می‌گیرد، ما در قسمت ششم دیدیم که همه این اتفاقات در خواب افتاده است، ‌ آن هم خوابی کاملاً مشترک بین سه دوست (برخی شنیده‌ها حاکی از این است که بخش خواب بعدا به سریال اضافه شده است). بدون شک سریال سروش صحت بینندگان زیادی دارد و او سلیقه مخاطب را در ساخت فیلمش در نظر گرفته است. امید است که در ادامه سریال نقدهای واقعی به تلویزیون مطرح شود نه مسائلی که چندان به حقیقت نزدیک نیست.  

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.