پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹

حجت‌الله سیفی:

آثاری با موضوع «وحدت» برای کودکان بسازیم

حجت الله سیفی*

سینماپرس: تهیه‌کننده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، معتقد است: در ساخت آثار سینمایی با موضوع وحدت باید از کودکان شروع کنیم؛ چراکه این‌گونه آثار باید در مراتب مختلفی ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الله سیفی هنرمند پیش‌کسوت به مناسبت فرارسیدن میلاد رسول اکرم(ص) و هفته وحدت در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت‌های هنر برای ایجاد وحدت و همبستگی در جامعه استفاده کرد، گفت: هنر ابزاری برای انجام هرکاری است و این موضوع بستگی به اندیشه شما دارد و این دیدگاه ماست که تشکیل دهنده محتوای هنر است؛ در هنر می‌توانیم یا نمی‌توانیم وجود ندارد. حال در زمینه وحدت مهم این است که منِ مسلمان با فضای این موضوع چگونه ارتباط برقرار کنم.

وی تاکید کرد: اساسا پرداختن به چنین موضوعاتی احتیاج به حمایت‌های دولتی دارد، ضمن اینکه وقتی فیلمی از حضرت رسول اکرم (ص) ساخته می‌شود قطعا هزینه‌های گزافی دارد. البته ساختن فیلم با موضوع وحدت حتما نباید زندگی حضرت رسول را دربربگیرد؛ باید در راستای وحدت اسلامی باشد. به عنوان مثال آثاری با موضوعات قرآنی و پرداختن به فرق مختلف اسلام و... از کارهایی است که به وحدت ختم می‌شود. به عنوان نمونه فیلم «بادسوار» که اکنون مشغول ساخت آن هستم محتوای قرآنی دارد و به نوعی مربوط به همه اقوام است و مباحثی چون توکل به خدا، مقابله با شیطان، انجام کارهای شایسته و ... در آن مطرح است. برای ساخت آثار این‌چنینی باید پردازش کار به گونه‌ای باشد که برای بیننده جذاب باشد.

سیفی همچنین تصریح کرد: ما قرار نیست فقط برای بزرگ‌سالان در زمینه وحدت کاری انجام بدهیم بلکه باید از کودکان شروع کنیم؛ چراکه این‌گونه آثار باید در مراتب مختلفی ساخته شود. اگر بخواهیم چنین اقداماتی در زمینه‌هایی چون وحدت داشته باشبم باید کارمان از حمایت‌های دولتی برخوردار باشد. به عنوان مثال، ارگانی حمایت‌کننده آثار سینمایی باشد؛ چون من تهیه‌کننده فروش برایم مهم است. به همین خاطر حمایت از سوی نهادها خیلی مهم است تا آثار تولید شده متضرر نشوند، ضمن اینکه ناگفته نماند ظرفیت سینما بالاست و در مقابل اندیشه و حمایت بالایی هم لازمه آن است.

این فیلم‌ساز سپس درباره اینکه هنر متعهد را در بیان وحدت اجتماعی چگونه تفسیر می‌کنید، خاطرنشان کرد: هنر متعهد هنری است که در وهله اول انسان نسبت به خودش احساس مسئولیت کند که اگر این‌گونه بود می‌تواند در هر امری پاسخ‌گو باشد و همواره سعی می‌کند همین رفتار را به دیگران هم منتقل کند و اینجاست که اندیشه متعهد، تربیت متعهد را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چگونه می‌توان در بیان مسائلی چون وحدت از کلیشه‌های رایج دور بود و در عین حال موضوع را در یک اثر هنری به نحو خوبی به مخاطب القاء کرد، توضیح داد: متاسفانه ما در رابطه با پرداخت به موضوعاتی چون وحدت تنها ممکن است جشنواره و یا جشن‌هایی داشته باشیم که فقط مراسم است و محتوای وحدت ندارد؛ در نتیجه خروجی هم نخواهد داشت. در حال حاضر اگر بخواهیم درباره وحدت کار کنیم باید به جمع‌آوری افراد و دوستان از مذاهب مختلف اقدام کنیم تا دورهم بنشینند و به عنوان مثال بخشی از قرآن را تفسیر کنند وگرنه همه کارهایمان در مورد وحدت کلیشه شده است.

او در همین راستا ادامه داد: متاسفانه در پرداخت به چنین موضوعاتی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ این در حالی است که آثار مربوط به وحدت باید در گام نخست با یک هدفی دنبال شود تا بعد از آن ببینیم چند نفر رشد کرده‌اند وگرنه صحبت کردن صرف هیچ فایده‌ای ندارد. ما برای هفته وحدت باید سناریو داشته باشیم و بدانیم قرار است چه خروجی داشته باشیم و چون سناریو نداریم، همیشه دچار بحران می‌شویم.

*پایگاه خبری حوزه هنری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.