پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳

آغاز جشنواره فیلم‌های ایرانی «ورشو»

جشنواره فیلم‌های ایرانی «ورشو»

سینماپرس: جشنواره فیلم‌های ایرانی «ورشو» که از ۱۳ آذرماه آغاز شده تا ۱۹ آذرماه در شهر ورشوی لهستان ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، در آیین افتتاحیه این رویداد و نخستین اکران عمومی فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی با استقبال مخاطبان لهستانی روبه‌رو شد.

در این جشنواره، ۱۰ فیلم بلند سینمای ایران در فاصله ۱۴ تا ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۶ به نمایش گذاشته می‌شود که از این میان ۹ عنوان – شامل فیلم‌های «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان‌زاده، «پدر آن دیگری» به کارگردانی یدالله صمدی، «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن، «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، «کفشهایم کو؟ » به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «زیر نور ماه» به کارگردان رضا میرکریمی – از سوی بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد فرهنگی حضور یافته‌اند. دیگر فیلمی که در این برنامه به نمایش در می‌آید، فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است.

تماشای این فیلم‌ها با خرید بلیط توسط دوستداران سینمای ایران در ورشو، حاکی از استقبال مخاطبان این جشنواره از نخستین شب برگزاری است.

در افتتاحیه این جشنواره در سینما لونای شهر روشو، رامین مهمانپرست سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان، سیدعلی موجانی رایزن فرهنگی کشورمان در کشور آلمان، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و آرتور زابورسکی مدیر جشنواره سینماهای مستقل لهستان به سخنرانی پرداختند. همچنین اجرای موسیقی ایرانی توسط گروه پرسپولیش تجلی گر روح فرهنگ ایرانی در افتتاحیه این جشنواره بود.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در نشست افتتاحیه اذعان داشت که سینمای ایران نشان دهنده تاریخ پر افتخار سرزمینی است در مشرق زمین که با تمامی پچیدگی‌هایش، ساختاری پر رمز، جذاب و درهم تنیده دارد. وی با اشاره برگزاری کنفرانس گفتگوهای فرهنگی ایران و لهستان با عنوان در جستجوی خانه دوم (به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود پناهجویان لهستانی به ایران) که چندی پیش در دانشگاه تهران برگزار شد، تاکید کرد که شناخت دو ملت تاریخچه‌ای دیرینه دارد و هر دو از یکدیگر به نیکی یاد می‌کنند ولی جریان سینمایی دو کشور، بهترین راه گفتمان فرهنگی میان دو ملت ایران و لهستان است. وی با اشاره به سابقه همکاری‌های بنیاد فارابی با برخی مراکز سینمایی لهستان گفت: بنیاد در صدد تکمیل یک پروژه مشترک با طرف لهستانی در خصوص ساخت فیلم در موضوع پناهجویان لهستانی است و از هرگونه اکران فیلمهای ایران در سینماهای لهستان و نمایش فیلم ایرانی در شبکه‌های تلویزیون این کشور حمایت می‌کند.

تابش افزود: این اقدامات با توجه به استقبال رویدادهای سینمایی بین‌المللی در دو کشور جهت نمایش فیلم‌های طرفین که به شکلی گسترده و موفق از دهه‌های اخیر تا به امروز ادامه داشته است، می‌تواند امتداد پیدا کند.

این جشنواره با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان و بنیاد سینمایی فارابی و همکاری مدرسه سینمایی لهستان در «سینما لونا» شهر ورشو پایتخت کشور لهستان در حال برگزاری است. برگزارکنندگان جشنواره فیلم‌های ایرانی در ورشو تلاش کرده‌اند تازه‌ترین‌های فعالیت‌های سینمای ایران را در قالب این جشنواره معرفی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.