یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

حضور جوانان مستعد در ساخت «فهرست مقدس»

فهرست مقدس

سینماپرس: جوانان مستعدی در کشور این روزها مشغول ساخت انیمیشن های باکیفیت هستند و باعث شده اند که ایران هم بتواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، صنعت پویانمایی جهان امروز از ابعاد گوناگونی قابلیت بررسی و تامل را  دارد، ساخت انیمیشن را می توان از این جهت که فاقد شخصیت های واقعی و بازیگران و سلبریتی های سینمایی است مورد نقد قرار داد و شاید برخی تصور کنند انیمیشن کارایی و اثربخشی فیلم های واقعی را ندارد اما از دیگر سو انیمیشن به علت نوع ساختار خود می تواند در صورتی که خوش ساخت باشد در ذهن مخاطب بیشتر و بهتر رسوخ کرده و با استفاده از قدرت تخیل بیننده به صورت عمیق تری در ذهن تاثیر بگذارد و مخاطب را به نحو مطلوبی با خود همراه کند.

مضاف بر اینکه انیمیشن به علت استفاده از کاراکتر های مجازی خود می تواند طیف بسیار گسترده تری از مخاطبان و بینندگان را نسبت به فیلم های سینمایی به خود جذب کرده و گروه های هدف متفاوتی را از لحاظ معنایی تغذیه و پشتیبانی کند.

شاید این همان دلیلی باشد که سرمایه گذاران غربی روی ساخت و تولید انیمیشن های مرغوب و با کیفیت سرمایه گذاری های کلان و به تربیت نیروهای حرفه ای در این زمینه اقدام کرده اند به گونه ای که هر روز شاهد خلق یک اثر جدید و یا تولید یک ابزار کارآمد در حوزه پویانمایی هستیم، خلاقیت و نوآوری هایی که با استفاده از فنون و تکنیک های رایانه ای هر روز شاهد استفاده هر چه بیشتر از آن توسط شرکت های عظیم غربی هستیم باعث شده تا تداخل فرهنگی، تعامل و یا تهاجم فرهنگی را شاهد باشیم.

این در حالی است که تا چندی پیش ایران نمی توانست حرفی در زمینه تولید انیمیشن های فاخر برای گفتن داشته باشد و اصولا اثری را برای عرضه در هماوردها و رویدادهای داخلی و بین المللی نداشت، خوشبختانه در این چند سال اخیر شاهد بوده ایم تا جوانان مستعد ایرانی با استفاده از ابزارها و خلاقیت های درونی خود به تولید انیمیشن های باکیفیت اقدام کرده اند و این امر باعث شده است تا بتوان ایران را نیز در شمار تولیدکنندگان انیمیشن های با کیفیت در فرم و محتوا به حساب آورد.

انیمیشن «فهرست مقدس» ساخته محمدامین همدانی که این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است بی تردید یکی از آثار فاخر ایرانی در حوزه تولید انیمیشن است، طراحی کارکترهای متعدد و خارق العاده، استفاده از حرکات نرم، پرداختن به جزئیات تنها بخشی از رویکرد سازندگان این پویانمایی بوده است که منجر به تولید یک اثر جذاب و دیدنی شده است.

جالب آنکه سازندگان انیمیشن «فهرست مقدس» کوشیده اند تا با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مخاطب و با استفاده از شخصیت های حیوانی در ۲ گروه حیوانات اهلی و وحشی، خوب یا بد بودن کاراکتر را در ذهن مخاطب تثبیت کنند، استفاده از حیوانات نجیب برای اشخاص خوب و استفاده از حیوانات موذی و یا وحشی برای معرفی اشخاص بد، خلاقیتی ستودنی است که می تواند مخاطب را به خود جذب کند.

این پویانمایی علاوه بر اینکه به یک داستان واقعی تاریخی پرداخته، دارای ابعاد بسیار خوبی در حوزه ساخت انیمیشن و کارگردانی است به گونه ای که توانسته است ۱۴ جایزه بین المللی را به خود اختصاص دهد که امید می رود تا با استقبال گروه های مختلف داخلی نیز مواجه شود.

تولید اقلام تجاری این محصول فاخر نیز جزو اولین اقداماتی است که توسط واحد تجاری سازی مرکز اوج کودک و نوجوان صورت پذیرفته، بدین معنا که علاقه مندان می توانند تا با تهیه اقلام فرهنگی موجود شخصیت های این انیمیشن ایرانی را با خود همراه و به قهرمان پروری شخصیت های خوب داستانی به صورت بومی اقدام کنند. در هر حال امید است تا با حمایت بینندگان و مخاطبان شاهد آن باشیم تا ایران عزیزمان بتواند با استفاده از جوانان مستعد داخلی به تولید اثرهایی جذاب و حرفه ای اقدام کند و بیش از پیش بتوانیم در این بازار پر رونق داخلی و بین المللی درخشیده و مفاهیم بالای انسانی را تعالی بخشیم.

*خبرگزاری مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.