یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

اکران مستند «ترخیص» توسط وزارت بهداشت لغو شد!

مستند ترخیص

سینماپرس: امروز ۲۹ آذرماه قرار بود مستند ترخیص در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اکران شود اما نمایش آن توسط مسئولان دانشگاه لغو شد.

به گزارش سینماپرس، مستند اجتماعی ترخیص با موضوع شفافیت در نظام بهداشت و درمان آماده رونمایی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در حالی که از پیش مجوزهای لازم برای رونمایی از مسئولان دانشگاه گرفته شده و توسط مسئولان ذی ربط بازبینی و تایید شده بود به یکباره با فشار وزارت بهداشت مراسم لغو شد.

دکتر علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دکتر مهدی ثنایی مسئول مرکز مطالعاتی شفافیت برای ایران از سخنرانان رونمایی مستند ترخیص بودند که شب قبل رونمایی با هماهنگی حراست دانشگاه جلوی برگزاری این مراسم گرفته شد.
این اولین باری نیست که وزارت بهداشت و درمان با بستن فضای نقد جلوی ساخت، رونمایی یا پخش کارهای رسانه‌ای را میگیرد. مستندهای همچون آرزو و داد و برنامه‌های تلویزیونی نظیر ثریا و مناظره تجربه چنین فشارهای سنگینی را از وزارت بهداشت و درمان تجربه کرده‌اند. حاشیه های پزشکی بخش خبری ۲۰:۳۰ نیز با مداخله مستقیم مسئولان بلند پایه همین وزارتخانه به تعطیلی کشیده شد. اکنون نیز با لغو رونمایی مستند ترخیص در دانشگاه علوم پزشکی، شاهد ادامه سیاست بسته این وزارتخانه هستیم.
ظاهرا قرار نیست حتی یک مستند در فضای تخصصی و میان اساتید خبره و دانشجویان پزشکی اکران شود. گویا سیاستگذاری رسانه‌ای وزارت بهداشت و درمان مبتنی بر طرد و حذف هرگونه انتقاد و شفاف سازی است.
مستند ترخیص که در ۴۶ دقیقه به واکاوی فقدان شفافیت در نظام بهداشت و درمان ایران پرداخته و سعی در بازنمایی عملکرد مسئولان وزارت بهداشت را داشته و به همین جهت دو سوژه را روایت کرده است. مهدی انصاری در سه شهر تهران، مشهد و پاوه موضوع فیلم خود پی گرفته‌ و در بیمارستان‌هایی نظیر بیمارستان شریعتی، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان آتیه، بیمارستان عرفان و بیمارستان لاله تصویر برداری کرده است. مستند ساز جوان ترخیص کارشناسانی نظیر مرضیه وحید دستجردی، قاسمعلی خراسانی، فاطمه نیری، سید رضا مظهری و مهدی ثنایی را مقابل دوربین خود حاضر کرده است.


مستند ترخیص به تهیه‌کنندگی محمدجواد رئیسی توسط موسسه نجوای زلال هنر در سازمان هنری رسانه ای اوج تولید شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.